Hamlet, kralevic dánský – rozbor díla [11]

rozbor-díla

 

  Kniha: Hamlet, kralevic dánský 

  Autor: William Shakespeare

  Přidal(a): kikisecek13

 

 

William Shakespeare (1564 – 1616)

  • Je znám jako největší dramatik nejen anglické, ale i světové literatury. Narodil se ve Stradfordu nad Avonou jako syn ševce. Oženil se velmi mladý. Nějakou dobu žil v Londýně jako herec a dramatik, provozoval divadlo „The Globe“.
  • Působil v době renesance (středem zájmu se stal člověk a poznání, nikoli Bůh a posmrtný život), ve svých 40 hrách zpracovává originální témata, která mají základ v antice. Hry popisují životy lidí a jejich slabosti. Ze začátku psal komedie, pak historické hry, nakonec se zabýval tragédiemi.  V jeho hrách se objevují fantastické kostýmy.
  • Avšak kvůli nedostatečným historickým zprávám o jeho životě se domníváme, že se pod tímto jménem skrývá jiný autor, pravděpodobně ze šlechtického rodu.
  • Mezi jeho významné komedie patří např.: Sen noci svatojánské, Mnoho povyků pro nic a Zkrocení zlé žen. K tragédiím pak mimo Hamleta řadíme také Romea a Julii, Othella nebo Krále Leara. Historické hry jsou pak Julius Ceasar, Jindřich IV., V., VI., Richard II., III.
  • Blízcí autoři byli např. Ch. Marlow (Tragická historie o doktoru Faustovi), E. Spenser (epos Královna víl) a G. Chaucer (Canterburské povídky).

 

Literární kontext

  • Autor je představitel anglické renesanční literatury a s tím spojeným humanismem. Hra se dá vykládat jako alegorie doby, pro niž je charakteristická krize humanismu a renesance. Racionalita nenaplnila očekávání.
  • Renesance vznikla na konci 13. stol. v Itálii. Její název pochází z italského Renascitá dell arte antica (tj. znovuzrození antického umění)- tento termín poprvé použil malíř a životopisec Giorgo Vasari.

 

Další autoři stejného období

 

Společensko-historický kontext

  • zámořské objevy: rozvoj obchodu, dopravy, řemesel a výroby → ekonomický, politický a kulturní vzestup měšťanstva, rozvoj měst → změna představ o světě
  • přírodní a astronomické objevy (ty byly např. potřeba při navigaci na širém moři), přispěli k nim hlavně Mikuláš Koperník, Galileo Galilei, Giordano Bruno
  • Heliocentrismus otřásl autoritou církve, proto byl cenzurován
  • objev knihtisku Johannem Gutenbergem v 1.pol. 15. století; literatura rozšířena do širší společností
  • rozvoj literatury v národních jazycích (vedle vytříbené klasické latiny, která byla stále jazykem vzdělanců); v popředí byla literatura nauková, alegorie, román, novela, drama, lyrika
  • snahy o reformaci, nápravy církve (představitelem reformace v Německu byl Martin Luther, ve Švýcarsku Ulrich Zwingli, ve Francii a Švýcarsku Jean Calvin

 

Rozbor díla: Hamlet

  • Tragédie Hamlet, kralevic dánský je jedním z vrcholných děl světového dramatu, ze Shakespearových dramat je také nejrozsáhlejší. Autor použil mnoho z (ve své době) moderních a žádaných motivů. Vedle „duchařské“ scény na samém začátku hry jsou zde dlouhé filozofické a intelektuální monology, na konci se pak objevuje lítý souboj končící množstvím mrtvých. Dílo mi takto přišlo velice živé a napínavé.
  • Jednou z otázek, které jsem si kladla při čtení Hamleta, je to, proč tak váhá nad vykonáním své pomsty. Prý chtěl, aby se strýc sám přiznal. Pak ho ale na konci stejně zabil, takže nechápu, proč to odkládal. Ale bohužel se to už nikdy nedozvím, protože autor je mrtvý a lidé si jeho díla mohou vykládat různě.

 

Druh:

  • drama (literární žánr – tragédie). Hlavním znakem dramatu je vyprávění děje prostřednictvím monologů/dialogů. Slovo „drama“ původně znamenalo „tanec satyrů“, ztělesňující určitý děj, a teprve později jevištní představení, především v tragédii.

 

Titul knihy:

  • Tragédie (kniha obsahovala pět různých tragédií, ze kterých jsem si vybrala tragédii Hamlet, kralevic dánský)

 

Hlavní myšlenka

  • Ukázat stíny a krize renesanční doby, obraz soudobého života.
  • Původně rodinný a milostný konflikt přerůstá v obecně společenský konflikt s nadčasovým významem-bezohledná touha po moci a po pomstě se nezastaví ani před násilím a intrikami.
  • V Hamletových monolozích nalézáme úvahy o smyslu života a lidské existence.
  • Sama Hamletova pomsta je vylíčena jako marné a sebevražedné gesto.

 

Tematická vrstva

  • Námět: Pomsta může způsobit i naši vlastní smrt.
  • Téma: Princ Hamlet chce pomstít svého otce a přivodí smrt nejen sobě, ale i většině svých blízkých.
  • Motiv: Pomsta
  • Fabule: Hamlet se od ducha svého zemřelého otce dozví, že jeho smrt nebyla nehoda, ale že ho zabil vlastní bratr Claudius. Hamletova matka si hned po jeho smrti vzala Claudia za manžela, s čímž se Hamlet nemohl smířit a rozhodl se otce pomstít. Claudius se bál vyzrazení a tak se domluvil s Leartem, aby vyzval Hamleta na souboj a otrávil si špičku meče. Při souboji je pak Hamlet raněn, náhodou pak otráví i samotného Learta, který mu poví, co měl Claudius v plánu. Náhle umírá i Hamletova matka, která vypila otrávené pití určené pro Hamleta. Hamlet z posledních sil otráveným mečem zabije Learta a tak vykoná svou pomstu.

 

Kompoziční vrstva

  • Kompozice: chronologická
  • Děj nabývá na spádnosti až v druhé polovině knihy, první polovina je zahlcena Hamletovými úvahami a stavy melancholie. Někdy byla souvětí až příliš složitá a musela jsem je číst znovu. Shakespeare se v Hamletovi velmi důkladně zabývá psychologií jeho, ale i ostatních postav. Nejvíce se však věnuje charakteristice Hamleta, u něhož, někdy až příliš zdlouhavě, popisuje jeho pocity a myšlenky.
  • Kompozice dramatu:
    • expozice: Duch řekne Hamletovi, že ho zabil jeho strýc a že ho má pomstít.
    • kolize: Hamlet chce Claudia zabít, ale nemá žádné důkazy.
    • krize: Hamlet už má důkaz, ale Claudius ho posílá do Anglie, kde má být popraven.
    • peripetie: Hamlet se vrátí zpět, odhodlán Claudia zabít. Je vyzván na souboj Leartem, který se spolčil s Claudiem. Ten chce Hamleta zabít.
    • katastrofa: Při souboji umírá jak Hamlet, tak i Leartes. Hamletova matka se otráví a Hamlet z posledních sil zabije Claudia.

 

Jazyková vrstva

  • Typické jsou Hamletovy dlouhé filozofické monology, ve kterých se snaží pochopit smysl lidské existence a historického dění. Autor se stylově pohybuje od nespisovných, vtipných až sarkastických poznámek cynických hrobníků na adresu mrtvé Ofélie až po vážné výstupy tragických postav trýzněných duševním neklidem (Claudius, Hamlet, Ofélie). Příznačné jsou hlavně dvě jazykové roviny Hamleta, jedna z nich je vážná, druhá má vyjadřovat „šílenství“. U Hamleta jsou časté slovní hříčky, které ostatní nechápou a berou je za příznak šílenství.
  • Časté užívání hyperbol (nadsázky), metafor, kontrastu, básnických výrazů, archaismů, inverze (zaměněný slovosled), ironie, přirovnání, eufemismů apod. Kniha je členěna do pěti dějství rozdělených na jednotlivé výstupy, některé části jsou veršované.
  • Jedná se o renesanční dílo a je tedy jasné, že se v něm setkáváme s prvky humanismu. Nejvíce je renesance vidět na Hamletovi. Je to inteligentní, mladý, vzdělaný a čestný muž. Humanismus se zase projevuje, když se Hamlet ponoří do svého nitra a přemýšlí o tom, jestli je od matky etické vzít si králova bratra a ještě k tomu tak brzo po jeho náhlé smrti, či jestli je Claudius opravdu vinen. Během těchto úvah je pozornost zcela převedena na člověka, zabýváme se problematikou obyčejných lidí a ne problematikou Boha.

 

Postavy:

a) hlavní postavy:

  • Hamlet (dánský princ, syn zavražděného krále; spravedlivý a hrdý; je velmi spojen s oběma ženami, matkou i Ofélií; neustále uvažuje nad pomstou, uvažuje nad tím, že by někomu vzal život; hodně filozofuje, přemýšlí nad existencí; předstírá šílenství, ale je velmi chytrý, prozíravý, vypočítavý a moudrý)
  • Claudius (bratr zavražděného krále; po jeho smrti se stává králem on (ožení se s matkou Hamleta); zlý, zákeřný a podlý; není schopný vládnout, ale je velmi ctižádostivý)
  • Gertruda (královna, vnitřně rozpolcená)
  • Polonius (nejvyšší komoří, až směšně oddaný králi, zaplatí životem)
  • Ofélie (Poloniova dcera, Hamletova láska, ona ho taky miluje, ale nedokáže mu to říct, zbabělá)
  • Leartes (Poloniův syn)
  • Horacio (Hamletův přítel; čestný a spravedlivý; je to harmonická osobnost, schopná soudit Hamletovo jednání a Claudiovu vinu)

b) vedlejší postavy:

  • Voltimand, Kornelius, Rosenkratz, Guildenstern (dvořené), Marcellus,    Bernardo, Francisko (důstojníci), Reynaldo (Poloniův sluha), angličtí vyslanci, herci, dva hrobníci, Fortinbras (norský kralevic), duch Hamletova otce

 

Prostředí:

  • Dánsko, hrad Elsinor

 

Obsah:

Hamlet je dánský princ. Jeho matka, Gertruda, si záhy po smrti jeho otce vzala bratra krále Hamleta, Claudia. To v Hamletovi vyvolalo pohoršení. Jednou v noci na hradbách potkal ducha, který byl velmi podobný jeho otci. Duch Hamletovi řekl, že je skutečně jeho otcem a že ho zavraždil vlastní bratr Claudius. Hamlet chtěl svého otce pomstít, ovšem neměl žádné věrohodné důkazy. Tak uspořádal divadelní představení, kde herci zahráli scénu, ve které někdo zabil svého bratra, aby se dostal k moci. Claudia to rozhněvalo a v půlce představení odešel. Teď měl Hamlet pádný důkaz. Jenomže při rozhovoru s matkou nechtěně zabije Polonia, otce Ofélie. Ta pak nešťastnou náhodou Hamlet je poslán do Anglie, kde má být popraven. Ten lest odhalí a vrátí se zpátky do Dánska, kde byl vyzván na souboj s Laertem, bratrem zesnulé Ofelie a Hamletovy milé, který ho viní ze smrti jeho sestry. Cladius navedl Learta, aby dal jed na svůj meč. Během boje Leart Hamleta ranil, avšak po chvíli si během souboje vyměnili meče a Hamlet ranil Learta, byli tedy oba otrávení. Najednou zemřela i královna, která se napila otráveného pití, co pro jistotu nachystal Claudius pro Hamleta. Když otrávený Leart umíral, vše Hamletovi řekl a Hamlet, který zjistil, že za toto vše může Claudius, jej z posledních sil probodl a pomstil tak svého otce.

 

Vlastní hodnocení

Velmi mě mrzí, že jsem Hamleta neviděla v divadelní podobě, určitě by to bylo zajímavější než knižní verze. Ale i tak se mi hra velice líbila. Od začátku do konce jsem děj velice prožívala, ztotožňovala se s Hamletovými myšlenkami a byla jsem velice nešťastná z toho, když Ofélie tak tragicky zemřela. Žádná ze smrtí, kterých se v knize stalo hodně, mě nedojala tolik, jako ta Oféliina.

error: Stahujte 15 000 materiálů v rámci našeho členství nebo v online kurzech.