Romeo a Julie – rozbor díla k maturitě (8)

 

Kniha: Romeo a Julie

Autor: William Shakespeare

Přidal(a): Lucik.havlova, Hanka

 

 

William Shakespeare

Základní údaje o autorovi, charakteristika jeho uměleckého přístupu

  • (1564 – 1616), anglický básník a dramatik
  • vystudoval gymnázium
  • v 18 se oženil se starší Annou
  • působil jako  herec a spisovatel v Londýně
  • jeho hry se hrály ve dvoře královny Alžběty I.
  • 1954 vyšla tiskem dvě dramata

 

Zařaď autora do kontextu literatury ( kdy žije, směr, význam,…)

(pokřtěn 26. dubna 1564 – zemřel 23. dubna 1616)

William Shakespeare je nejskvělejším autorem vrcholného období renesance. Byl významný anglický básník a dramatik, klíčová postava evropského dramatu. Obvykle je považován za anglického národního básníka.. Dochovalo se jemu připsaných 37 divadelních her, 154 sonetů, dvě dlouhé epické básně a několik dalších děl. Jeho hry byly přeloženy do všech významnějších jazyků. Kromě tvorby dramat a komedií se věnoval i herectví.

 

Jeho umělecký přístup:

  • ve svých hrách nevykládá svět, ale je v nich básníkem konkrétních lidských situací, které obsahují lidskou zkušenost v neobyčejné rozmanitosti
  • umělecká metoda, nastavuje světu a životu zrcadlo (zrcadlení) šťastné komedie obsahují stíny smrti a v každé tragédii nalezneme alespoň jeden komický výstup
  • je jazyk, dovedl k největší dokonalosti dramatický verš, jeho hry jsou psány veršem i prózou, lze říci, že Shakespeare předváděl všechny prostředky a figury anglické renesanční rétoriky

 

Jeho další díla – rozdělit žánrově, význam

I. období – díla do roku 1600– (díla do roku 1600 jsou především komedie, kde vítězí spravedlnost a láska. Renesanční optimismus.)

  • Zkrocení zlé ženy – komedie
  • Sen noci svatojánské- komedie
  • Romeo a Julie- tragédie
  • Kupec benátský- komedie
  • Jindřich IV – historické

II. období – díla  po roce 1600– (v dílech po roce 1600 panuje jistý pesimismus a píše tragédie a sonety.)

  • Hamlet- Tragédie
  • Othello- tragédie

III. období od roku 1609

  • na konci života píše romantické hry (pohádky-romance)
  • Bouře
  • Zimní pohádka

 

Ostatní autoři této doby

 

Charakteristika renesance nejen v literatuře

Charakteristika:

  • rozvíjí se v Itálii koncem 14. Století
  • návrat k antickým ideálům, důraz na člověka, užívání si života na zemi, vzdělání, individualita
  • nové vědní obory – chemie, fyzika, botanika, anatomie
  • doba velkého rozvoje, změn, objevů a vynálezů
  • roste touha po poznání, vědění
  • 1492 objevení Ameriky (K. Kolumbus)
  • 1519 obeplutí Země (T. Magabhaes)
  • heliocentrismus (G. Gallilei, M. Kopernik)
  • objevů se první lékařské pitvi
  • 1450 vynález knihtisku (J. Guttenberg)

 

Literatura:

  • autoři vycházejí z anonymity
  • změna v žánrech (villonské balady, dialogy, dopisy, eseje, novely, velké romány, sonety)
  • prosazování národních jazyků + latina

 

Kultura a umění:

  • inspirace v antických vzorech
  • pro architekturu je příznačná vyváženost kompozice, harmonie tvarů a rozměrů, účelnost
  • arkádová nádvoří
  • malířství a sochařství – zachycení dokonalosti lidského těla ( Leonardo Da Vinci, Rafael, Michelangelo Buonarroti)

 

Rozbor díla: Romeo a Julie

Zařaď dílo do kontextu Shakespearovy tvorby

období 1591 – 1600, divadelní tragická hra, 1 období

 

Žánr, forma

drama – tragédie – divadelní hra – 5 dějství (expozice, kolize, krize, peripetie, katastrofa), psána ve verších + próza, psán blankversem = nerýmovaný pětistopý jambický verš

 

Renesanční dílo – dodržuje požadavky kladené na literaturu?

Nesplňuje: -Aristoteles – zásada tří jednot (místo, čas, děj)

  • – nedodržuje, že tragédie by měla být psána veršem
  • – jsou tam komediální prvky

Splňuje: –počet dějství (expozice, kolize, krize, peripetie, katastrofa)

  • -vystoupí chorus (seznamuje nás s dějem, místem konání, jak to dopadne, obrací se k divákům, prosí je o shovívavost)
  • -hlavním hrdinou je člověk – rozhoduje se o svém osudu sám, právo na láku,

 

Inspirace

Celý námět převzal, ve starověkých příbězích o lásce, v antickém Řecku, Při psaní příběhu vycházel Shakespeare z básně anglického básníka Arthura Brookea a také všeobecně známé látky o dvou milencích, která byla zpracována již ve starém Řecku.

 

Kompozice (dějství, prolog – jakou je psán formou)

Kompozice díla je chronologická a člení se na prolog a pět dějství. Celý příběh je psán Shakespearovým oblíbeným jazykovým stylem – nerýmovaným pětistopým jambickým veršem  (takzvaným blankversem) prolog je psán formou anglického sonetu

 

Místo, doba, jména postav

Montana, Verona – Itálie – 16 století

Hlavními postavami milostného dramatu jsou Romeo a Julie, kteří tvoří ústřední mileneckou dvojici. Julii je v době, kdy pozná Romea, pouhých čtrnáct let a představuje typ mladé dívky, která se zamiluje do Romea. Postava františkána Lorenza (Vavřince) je výrazně středověkou postavou, ale postupem děje se stává svými názory a myšlenkami více renesančním člověkem, který se staví proti nesmyslnosti řádů a cítí s oběma milenci. Postava chůvy představuje symbol mateřské lásky k Julii, která přestože není jejím dítětem, nemůže vidět její utrpení z vůle rodičů.

 

Další postavy

  • Eskalus – vévoda veronský
  • Paris – mladý šlechtic, příbuzný vévodův
  • Montek a Kapulet – hlavy dvou znepřátelených rodů
  • Stařec – z rodu Kapuletů
  • Romeo – syn Montekův
  • Merkucio – příbuzný vévodův a přítel Romeův
  • Benvolio – synovec Montekův a přítel Romeův
  • Tybalt – synovec paní Kapuletové
  • Bratr (otec) Vavřinec (Lorenzo) – františkán
  • Bratr Jan – z téhož řádu
  • Baltazar – sluha Romeův
  • Samson a Řehoř (Gregory) – sluhové Kapuletovi
  • Petr – sluha Juliiny chůvy
  • Lékárník
  • Panoš Parisův
  • paní Monteková – manželka Montekova a matka Romeova
  • paní Kapuletová – manželka Kapuletova a matka Juliina
  • Julie – dcera Kapuletova
  • Juliina chůva
  • Veronští měšťané, příbuzní obou rodů, masky, stráže, hlídky a družiny, Chorus

 

Děj (podle dějství, jednotlivé zápletky, …)

Příběh se odehrává v italském městě Verona, kde žily dva významné rody – Kapuleti a Montekové. Mezi nimi se již léta táhl dávný spor. Děj příběhu začíná popisem střetu mezi Monteky a Kapulety na náměstí ve Veroně, který ukončí až vévoda Eskalus. Těmito vyhrocenými spory mezi oběma rody je naplněno první jednání tragédie.

Nyní se však po celé Veroně šíří zpráva, že u Kapuletů bude velký maškarní ples a při této příležitosti má být oznámeno zasnoubení Julie s Paridem. Toto se dozví i Montek Romeo a se svými dvěma věrnými druhy Merkuciem a Benvoliem se rozhodne navštívit tento ples, přestože se koná v domě úhlavních nepřátel. Romeo tam se svými druhy pod rouškou masky skutečně pronikne a ocitne se na plese, kde jsou všichni příbuzní a známí rodiny Kapuletů. Tybalt však Romea pozná a chce ho zostudit tím, že vyprovokuje bitku za to, že si dovolil vstoupit na ples Kapuletů. Starý Kapulet ale jeho počínání zastaví s tím, že nechce skandál po celé Veroně. Romeo tedy se svými přáteli zůstává na plese a spatří zde Julii. Ta se mu zdá překrásná a říká, že doposud nepoznal lásku, dokud nespatřil tuto ženu. Láska na první pohled.

Ples pomalu končí, ale oba milenci na sebe musí pořád myslet, a tak Romeo v noci tajně navštíví zahradu Kapuletů a pěje milostné ódy u Juliiny ložnice, ačkoliv tím značně riskuje, a Julie pozná, že jeho láska je opravdová. Druhý den oba milence tajně oddá otec Vavřinec, který mladou dvojici podporuje i přes nenávist jejich rodičů.

Jenže Tybalt, Juliin bratranec, nenávidí Romea. Odpoledne v den svatby zabije Tybalt Romeova přítele Merkucia a Romeo následně zabije Tybalta, za což je vyhoštěn z města Verony a odchází do Mantovy. Ještě před odjezdem Romea z Verony se odehraje scéna, kdy Romeo vyznává Julii svou lásku. Ale druhý den má Kapulet pro nyní vdanou Julii zprávu, že již zítra bude mít svatbu s Paridem. Julie s tím nesouhlasila, ale otec jí dal jen dvě možnosti: buď svatba s Paridem, nebo ať táhne z jeho domu. Proto zoufalá Julie s pomocí chůvy požádá otce Vavřince o pomoc. Ten zajistí nápoj, po kterém bude Julie vypadat jako mrtvá a Romeo si pro ni přijde do hrobky Kapuletů.

Nápoj ji uspí a Julie vypadá jako mrtvá. O jejím pohřbu se dozví i Romeo, ke kterému shodou náhod nedorazil posel od otce Vavřince se zprávou, že Julie není mrtvá. Posel nedorazil, protože byl zavražděn. Romeo si koupí jed u lékárníka v Mantově, vrátí se zpět do Verony a jde naposledy políbit Julii. Romeo vstoupí do hrobky Kapuletů a spatří Julii. Zoufá nad osudem a její smrtí. Vyznává jí svou lásku. Po rozloučení se světem pije Romeo jed, Julie se probouzí, ale vedle ní leží již mrtvý Romeo. Vezme Romeovu dýku a probodne se. Takto skončil věčný spor mezi rodinami Kapuletů a Monteků, rodiny se usmířily a vystavěly zlaté sochy Romea a Julie, které stojí dodnes ve Veroně.

 

Umělecké prostředky (kontrast, střídání verše, prózy, blankvers, …)

  • Blankvers, prolínány prvky tragiky a komiky, kontraxt- láska x nenávist, próza x poezie, noc x den, tragika x humor.  V díle je využita próza i poezie, mnoho metafor, figury a použit vytříbený a vznešený styl, který je tak typický pro Shakespearova díla. Často se objevují jmenné tvary přídavných jmen, citově zabarvené výrazy, oxymoróny, inverze.

 

Jazykové prvky:

  • historismus -halapartna (zbraň), zsinalý (bledý), háv (šál)
  • apostrofa -láska je dým, .. láska je plamen, .. láska je moře, …
  • oslovení -pane, chůvo, mladý pane
  • místopis -Verona, Mantova
  • enumerace -Pan Martino, Pan hrabě Anselmo, Ctihodná vdova, madam Vitruviová, Pan Placentio, Merkucio -hosté  na večeři Kapuletů hledaj vás, volaj vás, sháněj vás v kamení, květu, listu, lodyze
  • zdrobnělina -slečinka, potvůrko, milostpaní, oříšek, víčka, brouček
  • přirovnání -boule jak kohoutí varle, v tváři číst jak v knize, dovede bodat jako trn, není hluboká jak studna, široká jak kostelní vrata
  • řečnická otázka -je láska něžná?
  • aluze -královna Mab
  • nespisovné výrazy až vulgarismy -tý lásky, vrátnej, děvka, rajda, huso rozmazlená
  • kontrast -vrány jsou ony, ona holubice
    dobro může být zlé a naopak
    bílá vločka, havraní pírko
    ďábelský anděl
  • básnické slovo – luna, oř
  • cizí jazyk -passado (z portugalštiny minulost), reverso (z portugalštiny zvrátit)
  • symbol -Amor, hrdlička (symboly lásky)
  • vyjádření času -devět, půl hodiny
  • zastaralá slova -putyka (hospoda), lichvář (poskytuje půjčky s vysokým úrokem)
  • eufemismus -půjde pod kytičky
  • přísloví -pro jedno kvítí slunce nesvítí
  • rčení -oko za oko

  

Myšlenka díla, Proč nevyznívá pesimisticky? Co autor oslavuje?

  • tragická lásky, oslava lásky, smíření obou rodů, samostatnost člověka, právo na sebeurčení, schopnost se vzepřít

 

Inspirační zdroj pro další spisovatele (motiv tragické lásky)

  • několikrát zfilmováno

 

Recitace

JULIE

Ach Romeo, Romeo! Proč jsi Romeo? Své jméno zapři, odřekni se otce,
anebo, nechceš-li, zasvěť se mně, a přestanu být Kapuletová.

ROMEO
Beru tě za slovo.
Nazvi mě svým, a budu znovu pokřtěn.
Už nechci nikdy víc být Romeo.

ROMEO
Mám ještě poslouchat? Či odpovím?

 

Vlastní názor

V této době si neumím představit takovou lásku, kdy jeden byl ochotný zemřít pro druhého. Ovšem kdyby taková láska a úcta byla i dnes, svět by byl jiný a možná i lepší. Líbí se mi jednání Romea, když se dokáže bít za svou lásku k Julii.

Nadčasovostí shledávám rozpor mezi oběma rody Monteků a Kapuletů, kteří si uvědomují své hloupé spory až po smrti jejich dětí. Myslím, že autor chtěl ukázat na lidskou hloupost, která v dnešní době nezná mezí. Měli bychom se zamyslet, jestli spory, které vedeme s ostatními, mají smysl.

Knížka se mi četla opravdu dobře, i když měla smutný konec. Ale autorovo popisování lásky dvou lidí, kteří se mají nenávidět, mě ohromilo.

 

Velmi se mi líbí, jak si autor hraje se slovy:

“Nebo si to odskáčou.
-Až nás rozčílej, skočíme jim po krku.
A budeme je mít z krku.
-Když se rozčílím, tak se neznám.
Jenže jak tě znám, ty ese jen tak nerozčílíš.
-Jak vidím Monteka, nic mě nezastaví.
Protože hned zdrháš. Udatnej by se mu postavil
-Když se rozčílím, postavím se každýmu Montekovi-chlap, ženská, všecko jedno.
Tomu říkám síla! On se postaví i slabýmu pohlaví!”





Další podobné materiály na webu: