Hrdý Budžes – recenze knihy

rozbor-díla

Kniha: Hrdý Budžes

Autor: Irena Dousková

Přidal(a): Zukoule

Hrdý Budžes

Totalitní doba a období normalizace vtipně zachycené okouzlující hrdinkou Helenkou, která mi při čtení okamžitě přirostla k srdci nejen dětskou naivností ale i tím, že je tlustá, nešikovná a upřímná, což se okamžitě ukáže jako skvělá kombinace. Malá Helenka je vyřazena z dětského kolektivu, kvůli nejasnostem s rodiči a stane se i terčem posměchu za komickou situaci s přijímeními v rodině. Její herečtí rodiče navíc projevují nesouhlas s režimem, a tak je Helenka vyloučena ze společných aktivit jako chození do Jiskřiček, které jsou prý pro malé komunisty.

Helenka se zajímá o umění, což naskýtá spousty možností pro zironizování umělecké tvorby za normalizace. Její láska k poezii je ukázána, když si při poslechu recitace agitativní básně S.K.Neumanna vytvoří fiktivního hrdinu Budžese, který vznikne jen špatným spojením slov: …a hrdý buď, žes vytrval… Dílo s nejsarkastičtějším humorem líčí smutné osudy odpůrců režimu z pohledu dítěte, které v prvomájovém pochodu nevidí kolektivizaci ale kolektiv a kamarády.

Dívka se dostává do spousty nepříjemných situací, když se například dozví o dopisech mezi její babičkou a vlastním otcem Freisteinem nebo při hádkách maminky Kačenky s přítelem Pepou a zároveň prochází mnoha vtipnými situacemi při hledání partyzána s Jiskřičkami. Celou dobu jsem jí však jako čtenářka přála úspěch a doufala, že jí vše vyjde.

Jakoby na pozadí je vidět, jak jsou její rodiče a jejich přátelé z divadla diskriminováni, protože nejsou ve straně a kolik úsilí je stojí udržet si vlastní politický názor.

Netradiční kniha má i pokračování s názvem Oněgin byl rusák, kde Helenka vyroste ve štíhlou maturantku a sama se zapojí do několika nesouhlasných protestů, kde například nosí tašku s nápisem: JEZTE HODNĚ – NEBUDE. Do děje se připlétají otázky lásky a vztahů a celková forma se liší. Druhý díl sice ztrácí na komičnosti a události už nejsou popisovány jedinečným vyprávěním osmileté dívky, kniha se ovšem o to víc přibližuje čtenáři. Mně osobně se líbilo čtení obou dílů, ale kniha Hrdý Budžes pro mě má jedinečnou originalitu i druh humoru.

Dílo má i velice známé, stejnojmenné divadelní představení v hlavní roli s Barborou Hrzánovou. Obsazení dospělé ženy do role malé dívky naprosto ukazuje, jak asi vypadalo psaní Ireny Douskové jako čtyřicátnice, která popisuje příběhy z vlastního života a líčí zážitky z dětství.

V díle se mě upoutalo politické pozadí asi stejně jako Helenka a musím přiznat, že kvůli zábavnému zpracování jsem s Helenčinými rodiči ani nesoucítila kvůli problémům v práci a ani jsem je neodsuzovala za nepříliš vhodnou východu dítěte. Knihu považuji za výbornou a její četbu bych určitě doporučila stejně tak jako i divadelní zpracování.