Jméno: Secese, symbolismus
Přidal(a): Lucie
SYMBOLYSMUS
– výtvarný a literární směr
– forma děl spíše akademická
– obsah díla: vnitřní symbolický ráz, umělci se vyjadřovali symboly – tyto symboly odkazovali se konkrétnímu výkladu díla
– námět: antická a křesťanská mytologie, lidská představivost – Stefan Malormel, A. Sova, O. Březina
– reakce na impresionismus a neoimpresionismus
– symbolismus postavil své umění na intuici, důraz na obsah díla ne na formu zpracování
– vyjadřoval emoce – smrt
. na symbolismus reagují surrealisté
GUSTAVE MOREAU
– pracoval s fantaskními náměty
– náměty: antické, mytologycké
– specifická výtvarná technika
. obrazy akademického rázu
-dílo:
Zjevení
– krásná žena Salome, která svádí Heroda, on ji obdivuje, ale netuší že ho zabije
ODILON REDON
– čerpal z literatury např. Ch. Baudelaire, E. A. Poe
– illustroval knihu povídek Lidské oko od Edgara Allana Poe – ilustrace jako smybol – oko otevřené → symbol vědomí, oko zavřené → nevědomí
– snaha o zychycení vnitřního života
– hluboké zamyšlení
– samota
ARNOLD BUCKLIN
– ve svých dílech často řeší otázky smrti
– podnik několik cest do Itálie, kde objevuje antickou mytologii z které čerpá inspirace
– dílo:
Autoportrét s lebkou
Ostrov mrtvích
– namaloval několik variant
– zabývá se zde otázkou smrti
– zobrazen ostrov obehnán skalami na moři = symbolika samoty
– k ostrovu připlouvá loďka → dvě postavy a převozník + bílá postava = charakterizuje smrt a bolest
– na loďce bílá rakev
– na ostrově cypřiše = symbol naděje
SECESE (1805 – 1905)
– Fain de siecle → směry které se rozvinuly na přelomu století
– užité umění móda, šperkařství, bytové interiéry, malířství, architektura…
– překrývá se symbolismem, někdy se mluví o secestním symbolismus
– ze slova secession = odchod = odchod umělců, kteří odešli z akademických spolků
– v Anglii se nazývá = Modern style, v Německu = Jungendstill, Francie = Art Noveall, Vídeň = Secession
– zrodila se ve Francii
– velice významná byla i ve Vídni
– secesní dívka = inspirace Boticeliho Venuší
– využili se florální motivy – květiny
TECHNIKA
– vše plošné
– lineární vlnící se křivka (inspirace krétskou kulturou)
– asymetrie
– záliba v ornamentech
– náměty měli symbolický výraz
– barevnost – světlé, jasné barvy (bílá a černá se začaly považovat za rovnoprávné barvy)
ARCHITEKTURA
– vynález železa → Eiffelova věž 1889
– nové materiály → Armovaný beton (beton vyztužený ocelovými pruhy)
– nová estetika – kostry zůstávají odhalené
– 2 proudy:
- Geometrický – z něj se poté vyvinul Funkcionalismus
- Organický – vyhýbá se pravidelným tvarům, usiluje o pružnost, dynamičnost, využívá parabolu
ANTONIO GAUDI
– katalánský architektura
– dovedl organickou architekturu k vrcholu
– dílo:
Park Guell
– architektonický výzdoba parku
– lavičky ve tvaru ještěra a hada
– základ betonový – zdobeno mozaikou
– betonové zdi → křivka
– součástí je vyhlídka na Barcelonu
– nakloněné podloubí – struktura inspirována tělem ještěrky
Casa Mila
– „dům rodiny“
– betonová stavby doplněna železem (balkóny)
– průčelí je zakřiveno do tvaru vlnovky
– okna tvořena speciální vitráží se secesními vzory
– zakřivení domu je inspirováno mořskou pěnou
– celý dům je asymetrický
– střecha je přístupná → zvlněná
– na střeše jsou objekty organické a abstraktní → mají představovat pohádkové, nereálné bytosti → nekteré měli funkci komínu
Sagrade Familia
– „chrám sv. Rodiny“
– Barcelona
– inspirace sakrální gotickou architekturou
– betonová stavba, která vychází z gotických katedrál, ale je pojmuta organickými secesními tvary
– dodnes tato stavba není dostavěna
– ovlivnili organickou architekturu po 1. sv. Válce
HECTOR GUIMARD
– francouzský architektonický
– proslavil se především vstupy do metra (železo)
– dochovalo se jich asi 90 (r. 1899)
– pracoval se železem, které konbinoval se sklem
JOSEF MARIA OLBRICH
– vídeňský architektonický
– navrhl výstavní síň Secese – sloužila mladým umělcům k vystavování jejich umění → Budova secesního spolku
– kombinace strohé architektury (geometrický obdélník) se železnou Koulí, která je složena z malých zlatých lístečků (typické secesní zdobení)
MALÍŘSTVÍ
– původně Čech → odešel do Francie
– stal se jedním z hlavních zakladatelů secese
– proslavil se plakátem pro Sarah Bernard
– od 80. let se amatérsky zabýval fotografií
– do plakátu zakomponoval písmo
– navrhoval šperky (prsten propojený náramkem)
– v r. 1900 navrhl interiér Fouguetova zlatnictví
– 1910 cyklus Slovanská Epopej ( 20 pláten)
– tvorba: typická secesní kresba, převažuje plošnost, obrazová linie, florální motivy, požíval jasné a světlé barvy, dekorativní a symbolické umění, inspirace Boticelliho renesanční dívkoz
– nadčasový umělecké
– moderní
– zájem o fotografii → fotil modelky, podle fotek vytvářel kresby a plakáty
– zajímal se o užité umění a design
– navrhoval šperky a večerní toalery pro S. Bernard vymyslel náramek propojený s prstenem
– zpracoval sešit návrhů užitého umění-> navrhl lampy, nábytek, příbory… (nebyli zrealizovány)
– dílo:
Slovanská epopej
– 1910
– chtěl se vrátit do Čech (nepovedlo se)
– historie slovanů
– vyjádření úcty
– cyklus dějin slovanských národů (Rusové, Češi, Slováci…)
GUSTAV KLIMT
– představitel vídeňské secese (zakladatel vídeňské secese)
– výborný kreslíř, malíř a grafik
– mladý umělec, který se odtrhl od tradičního akademismu (r. 1897)
– navrhl první plakát pro výstavu Secese ve Vídni → zobrazena Palas Athéna, v roce drží bohyni Niké = bohyni vítězství → vítěztví nového umění nad starým
– Klimt se podílel na vnitřní výzdobě budovy → výstavní síně Secese
– dílo:
Beethowenský vlys
– námětem se stala Bethowenova 9. sinfonie (bylo populární znázorňovat hudbu)
– z počátku pocity z hudby tragické
– na první části vlysu jsou zobrazeny ženské figury, které symbolizují utrpení lidstva → svou nadeji obracejí k rytíři, gorila zobrazuje smrt a chlípnost (ústřední postavou)
– nahoře postava trýzně, pod ní 3 múzy (múzy umění) → na druhé části vlysu rytíř díky múzám nachází touhu a lásku → odkládá brnění a objímá ženu (žena = lidstvo)
– zobrazen sbor zpívající Ódu na radost (slova k Ódě na radost napsal Fridrich Schiller)
– vlys končí pozitivně → lidstvo má šanci na přežití
– vytváří oficiální portréty, zobrazuje Vídeňské paničky
– neoficiální díla → Femme fatale → osudová žena → žena nebezpečná pro muže
Salome
– žena která drží hlavu muže
– portréty byli kompozičně členěny do různých formátů
– používal specifickédekory, kterými zdobil šaty nebo pozadí, které volně přecházelo do rámu
– používal zlatou barvu
Polibek
– zobrazoval lidkou lásku
Vodní hadi
– had symbolem ženské smyslnosti
Naděje
– těhotná žene
– za ní a pod ní ženy, které by mohli dítě ohrozit
– nejvíce byl kritizován, ale i obdivván za své kresby aktů
– Touto tvorbou se inspiroval Egon Schielle -. Expresionismus
– věnoval se módě
– přátelil se s Emilií Figelovou → módní návrhářka, která navrhovala módu pro bohaté židy, zároveň si dohazovali zákazníky
– vytvářel oficiální strojenou módu – korzety
– občas volná tvorba
UŽITÉ UMĚNÍ
– interiéry a exteriéry se zpracovávali jako celek
– do konkrétního interiéru se navrhovali příbory, lampy…
– přírodní motivy: motýlci, mořská pěna, labutě…
Loius Comfort Tiffany
– americký umělecký sklář
– navrhoval ze skla lampy, ale i šperky, keramiku, kabelky, nábytek…
ČESKÁ SECESE
– museum v Hradci Králové – Jan Kděra
– hlavní nádraží v Praze – Josef Fanta
– Mohyla Míru u Slavkova – Josef Fanta
– z této doby pochází stavba obecního domu (1905 – 1911)
– architekti: Antonín Balšánek a Osvald Polívka
– v této době proběhla kritika této stavby
– v této době se stavělo z nových materiálů, tato budova zaostávala v trendu
DUŠAN JURKOVIČ
– původem Slovák
– pracoval na Moravě
– vychází ze Secese, kterou kombinuje s lidovým uměním
– studoval folklór a používal tradiční materiály
– Poustevny nad Radhoští (1887)
– Lázeňské domy v Luhačovicích
GEOMETRICKÁ SECESE – MODERNISMUS
JAN KOTĚRA
– vytvářel strohou architekturu se secestním dekorem
– z této architektury se vyvinul Funkcionalismus
– obklopil se mladými architekty – časopis Styl (design interiéru)
– návrhy kupé do vlaku
– Právnická fakulta v Praze