Zima prověří, jak je vaše škodovka připravená

Nejnáročnější období pro řidiče i jeho vůz je tady. Motoristu trápí chlad, horší světelné podmínky, mokro, ledovka nebo sníh a automobil vlastně také. Jen místo šera a tmy víc trpí pod nánosy soli a špíny. Určitě se tak vyplatí být na toto období připraven.

 

Udělejte si čas na servis

Nejpohodlnější a nejjistější způsob, jak Octavii, Fabii, Superb nebo Kodiaq na zimu připravit, je navštívit autorizovaný servis Škoda. Ne snad proto, že by autu mělo být něco závažného, kontrola okem odborníka se ale před zimou hodí. Je rozhodně lepší nechat si v jejím rámci prohlédnout vše podstatné, co se během zimy může porouchat, nebo co v zimě prostě potřebujete častěji a více. Stav gumiček stěračů nebo různých provozních náplní prostě mechanik posoudí lépe než poučený laik. Taková kontrola navíc nebývá ani drahá. Obvykle na ni padne jen několik stokorun.

 

Co zvládnete sami?

Na druhou stranu určitě existují věci, které si každý dokáže zkontrolovat sám a kontrolovat by je pravidelně i během zimy určitě měl. V první řadě jde o stav osvětlení a pneumatik. Pokud najezdíte opravdu hodně a víte, že vaše gumy nejsou úplně nové nebo zánovní, je dobré čas od času zkontrolovat stav dezénu. Minimální zákonem stanovená mez pro zimní obutí činí 4 milimetry, ale schopnosti pneumatik zejména na morku či sněhu citelně klesají i při vyšších hodnotách.

Další věcí, která by vás mohla nepříjemně překvapit, je chybějící kapalina do ostřikovačů. Čelní sklo v zimních měsících schytává obrovské dávky špíny, a sprcha na stěrače tak bývá často v permanenci. Když pak jednou čerpadlo na kapalinu zabzučí naprázdno, čekají řidiče perné chvilky. Řada modelů aut je naštěstí vybavena senzorem a kontrolkou, která se rozsvítí, pokud hladina kapaliny do ostřikovačů klesne příliš nízko. Zejména auta v nižších výbavách je ale často nemají. V takovém případě se vyplatí kontrolovat častěji a mít s sebou nějakou menší láhev s kapalinou do ostřikovačů „pro strýčka příhodu“. Vždy se ale ujistěte, že se jedná o zimní směs s bodem tuhnutí alespoň -20°C. Letní nebo silně naředěná zimní v silnějším mrazu zamrzne. Pak pomůže jen dlouhé stání ve vytápěné garáži.

 

Nepodceňujte péči

Jestli něco v zimě vaši škodovku spolehlivě potrápí, je to sůl. Vyhnout se jí nemůžete. Při dlouhém působení na kovové povrchy samozřejmě dává vzniknout korozi. Na ochranný nástřik podvozku a dutin karoserie je už pozdě, ale pravidelná koupel doplněná voskováním karoserii vašeho vozu určitě udělá dobře. A nezapomínejte ani na podvozek, podběhy vůbec díly, kam se váš pohled na rozdíl od soli tak snadno nedostane.