Jméno: Podvojný deník
Zařazení: Literatura
Přidal(a): Studijni-svet.cz
Podvojný deník či dvojitý zápisník je metoda, při které se opíše z beletrie či odborného textu určitá pasáž, která na čtenáře nějakým způsobem výrazně zapůsobila. Může se například jednat o připomenutí zážitku, nesouhlas s daným textem či zaujetí použitým stylem autora. Z díla by se mělo vybrat několik citací a to obvykle už při prvním čtení. Formou dvojitého deníku lze číst jak krátké texty, tak i celé knihy.
K opsaným citacím pak student přidává vlastní komentář týkající se pocitů, které v něm text vyvolal. Nemělo by se jednat pouze o body, ale z důvodu lepší práce s myšlenkami o celé věty. Jedná se například o odpovědi na následující otázky:
- Z jakého důvodu si zaznamenali právě tuto část?
- Co jim připomněla?
- Jaké otázky v nich vyvolala?
Pro lepší přehlednost je dobré rozdělit papír A4 na 2 části – vlevo úryvek, vpravo komentář.
Po dokončení může pedagog nechat studenty ve dvojicích nebo v rámci celé třídy přečíst své poznámky a prostřednictvím diskuze s ostatními následovně srovnávat jejich odlišné či shodné názory, myšlenky a další poznatky. K rozvíření diskuze lze použít otázky jako:
- Který komentář spolužáků tě nejvíce zaujal a proč?
- Bylo v textu něco, co tě oslovilo, ale nedokážeš říct proč?
Tato metoda ukazuje odlišné pohledy a životní zkušenosti studentů, podporuje jejich přemýšlivost a pomáhá jim dokončovat myšlenky. V průběhu čtení je díky ní student vnímavý vůči vlastním citovým i myšlenkovým reakcím a dokáže lépe formulovat svůj vztah ke čtenému textu.
Další poznámky k podvojnému deníku
- U žáků na prvním stupni ZŠ obvykle postačí jen vypsání či podtržení vět, u kterých pak výběr zdůvodňují ústně.
- Pro lepší orientaci při diskuzi je dobré očíslovat řádky, aby si každý mohl jednoduše najít komentovaný úryvek v textu.
- Existuje i trojitý deník (trojitý zápisník), zde se k citaci a komentáři přidává slovní vyjádření spolužáka či učitele týkající se studentova zápisu.
Příklad podvojného deníku najdete zde: