Co nám dala a vzala distanční výuka? – úvaha

sloh

 

Téma práce: Co nám dala a vzala distanční výuka?

Slohový útvar: Úvaha

Přidal(a): daminamino

 

 

Co nám dala a vzala distanční výuka?

Na první pohled jednoduchá otázka. Jak ji ovšem uchopit? Zkušenosti jednotlivých účastníku se liší natolik, že je prakticky nemožné psát o dané problematice obecně. Do hry zde vstupují věci jako osobnost, technické zázemí školy a domácnosti, věk žáka, typ školy, jak se se situací vypořádávají rodiče, jak učitelé a mnoho dalšího. Aby taková práce měla nějakou cenu, musel by jí předcházet průzkum a její délka by značně přesahovala zadaný limit.

Objektivita je tedy v této situaci nedosažitelným cílem. Přejdeme-li na opačnou stranu spektra, naskytne se nám jiná možnost: subjektivita. Může být ona řešením?

Obávám se, že ne. Alespoň ne pro mě. Telefonní seznam plusů a mínusů distanční výuky si dokážeme sestavit každý sám a domnívám se, že mnoho lidí již tak učinilo.   Nedostatečnost subjektivního přístupu také vidím v tom, že daná situace se již odehrála. Nějak začala, nějak probíhala a nějak i skončila. Není zde mnoho prostoru pro spekulace a subjektivita nám moc nepomáhá, pokud se tedy nechceme pouštět do psychologické analýzy.

Jakým jiným způsobem se však můžeme na zadané téma podívat? Jak můžeme úvodní otázku přimět, aby popíchla naše šedé buňky mozkové k činnosti?

Dovolte mi nadhodit jinou myšlenku: spekulovat o tom, co nám distanční výuka dala či vzala pouze v kontextu minulosti, nikam moc nevede. Je ovšem příhodné zamyslet se nad tím, co s tím budeme dělat teď.

Protože jedno nám karanténa ukázala všem. Věci se dají dělat jinak. Není to vždy jednoduché, první pokus zpravidla nevyjde a někdy je třeba všechno zahodit a vrátit se zpátky k rýsovacímu stolu. Ale přestože nás všechny distanční výuka zastihla víceméně nepřipravené, nějakým způsobem jsme to zvládli. A na tuhle skutečnost je třeba se zaměřit.

Zamysleme se společně nad tím, jak můžeme prostředky, které nám to umožnily, přenést do běžného provozu. Zářným příkladem je třeba zlepšení komunikace mezi žáky a vyučujícími pomocí aplikace Teams. Co bylo za distanční výuky nezbytné, nám nyní ulehčuje život. To stejné se dá říct o dostupnosti materiálů a jejich sdílení.

Nesmírně důležitou součástí reflexe, na kterou se často bohužel zapomíná, je aplikování získaných poznatků do současné praxe. Dumání nad distanční výukou bylo dost. Dobrá nebo špatná, faktem je, že byla. Využijme získaných zkušeností pro vylepšení našeho života tady a teď.

Věci jdou dělat jinak. Nebojme se nových způsobů. Možná to nevyjde hned. Ale bratři Wrightové také nepostavili funkční letadlo napoprvé. A ke všemu to teoreticky bylo nejhorší letadlo v historii letectví. Ale bylo. A to otevřelo brány všem, kdo přišli po nich.

Pojďme společně otevírat brány těm, co přijdou po nás.

 

Hodnocení: 1 = výborně

error: Stahujte 15 000 materiálů v naší online akademii 🎓.