Téma práce: Jak ovlivňují vývoj žáků moderní technologie?
Slohový útvar: Úvaha
Přidal(a): PanDareba
Jak ovlivňují psychický a sociální vývoj dnešních žáků moderní technologie?
Moderní technologie jsou v dnešní době fenoménem. Většina lidí si bez moderních technologií a komunikačních prostředků nedokáže svůj život vůbec představit. Někteří z nás jsou přímo závislí na telefonech, počítačích či chytrých hodinkách. A vůbec si bez nich nedokážou svůj život představit. Využívají technologie i v případech kdy to není ani nutné. Využívají je nejen ve své práci, ale i v osobním životě. Naše děti, dnešní žáci, kteří nás vnímají jako svůj vzor, přebírají naše vzorce a chovají se (až na pubertální odmítání všeho) přesně jako my. Na rozdíl od nás, však v žákovském věku jejich osobnost včetně funkcí mozku teprve dozrává.
Nadužívání moderních technologií přináší změny v psychice jedince, v jeho kognitivních funkcích, ovlivňují jeho chování, postoje nebo hodnoty.
Stejně tak jako u jiných návykových látek, i zde je možné si utvořit závislost. Ve velké většině nejsou adolescenti schopni vůbec dohlédnout možných rizik. V období adolescence se mění vztahy s lidmi a je jedno, jestli se jedná o vztah s vrstevníky či dospělými. V této životní fázi dochází k experimentování s různými sociálními rolemi a také vztahy. Vágnerová předkládá stálou potřebu kontaktu s vrstevníky či partnerem. Pro období dospívaní jsou typické nekonečně dlouhé telefonické rozhovory a posílání zpráv přes sociální sítě ve snaze udržení si symbolického kontaktu. 1)
Díky moderním technologiím – mobilům, internetu, různých sociálních sítí, jako je Twitter, Instagram nebo Facebook a dalším prostředkům komunikace zanikají obyčejné lidské vlastnosti. Lidé nedokážou vyjádřit své pocity a emoce – neumí jednat „na rovinu“. Raději napíšou krátký vzkaz, ke kterému na konec přidají „smajlíka“ podle nálady.
„Rodiče mají pocit, že interakce na internetu vštěpují dětem jakoby povrchnost, vztahy jsou přelétavé, nemají velkou váhu, nejsou brány příliš vážně. Navíc se většina uživatelů prezentuje v pozitivním světle, což zkresluje obraz mladých lidí o skutečnosti, a v běžném životě pak zažívají zklamání a jen těžko se vyrovnávají s nenaplněnými očekáváními. 2)
Já se ptám – je tento vývoj našich dětí, tím co opravdu chceme?
V dnešní době vidím u oběda ve školní jídelně studenty, kteří jednou rukou jedí polévku a druhou rukou píší zprávy. Jaké však bylo moje překvapení, když jsem zjistil, že si píše s kamarádem, který sedí přímo naproti zhruba metr od pisatele. Je pro ně jednodušší vyjádřit emoci, za pomoci krátkého vzkazu, než zvednout oči a jen tak něco říci.
Jiným příkladem může být rozchod mezi partnery, který je velmi často oznámen změnou statusu na sociální síti.
Je tohle opravdu normální?
Jak tuto zprávu vnímá asi partner, který byl právě odstraněn. Myslí to, ale váš partner opravdu vážně, nebo to udělal jen vtipný kamarád vašeho partnera? Jestliže je to pravda, je to projev zbabělosti nebo dnešní standard? Jsou i jiné, trochu méně nepochopitelné případy, rozchod zprávou přes sms zprávu nebo instagram.
Je toto obraz celé dnešní mládeže?
Odpovědí je – Ne, nebo určitě ne všichni.
Určitě znáte ve vašem okolí nějakého známého nebo známého vašeho kamaráda, který bez moderních technologií žije. Nemusí nic psát, dokáže vyjádřit svůj názor i bez moderních technologií. Někdy to není jednoduché, ale narodili jsme se bez mobilního telefonu, tak bychom měli i bez telefonu dokázat komunikovat.
Abychom byli spravedliví, moderní technologie dětem dokážou velmi pomáhat. Ve škole je denně používají při studiu z interaktivních tabulí a projektorů. Psaní seminárních prací na počítačích, internet je, když pomineme rizika, také studnicí znalostí.
Jsou ale i jiné případy. Pro dítě z rozvedené rodiny, které má mezi sebou a druhým rodičem vzdálenost desítek nebo stovek kilometrům, by život bez moderní komunikace byl mnohem těžší. Setkávání, které je omezeno jen na určité dny v měsíci, Pomocí aplikace v počítači se mohou vidět a slyšet třeba každý den. Není to sice fyzický kontakt, ale alespoň to dokáže částečně nahradit.
Moderní technologie, včetně komunikačních prostředků, našim dětem pomáhají přežít v tomto světě. Posouvají nás dále, ale také nás vrací trochu zpět. Měli bychom více vysvětlovat našim dětem, co je pro ně důležité. Sice v určitém věku nás poslouchat nebudou, ale děti se většinou chovají podle vzorců, který vidí u svých rodičů. Moji rodiče říkali, co se do dětí vloží, to se vždycky vrátí. A po letech mohu říci, že u mě to je pravda do puntíku. Tedy ukazovat dětem, že lze komunikovat i bez technologií, že nakonec komunikace face to face se nahradit nedá. Ale v rozumném využívání nám mohou velmi pomoci.
Hodnocení ze školy: 1 = výborně
Použitá literatura:
- 1) VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vydání druhé, doplněné a přepracované. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
- 2) NOVÁKOVÁ, Milena. Jak internet ovlivňuje život dětí a dospívajících?. In: Šance Dětem [online]. Praha: Obecně prospěšná společnost Sirius, o.p.s., 2021 [cit. 07.04.2021]. Dostupné z: https://www.sancedetem.cz/jak-internet-ovlivnuje-zivot-deti-dospivajicich#jak-dospivajici-komunikuji.