Manon Lescaut – recenze

sloh

Jméno práce: Manon Lescaut

Slohový útvar: Recenze

Přidal(a): Jack Sparrow

Manon Lescaut – zajímavost z archivu

Premiéra divadelní hry Manon Lescaut poprvé vyšla na svět v roce 1940 v divadle D 40. Jedná se o veršované drama o sedmi obrazech od autora Vítězslava Nezvala. V současné době probíhá v Národním divadle nové nastudování hry. Já bych se ale rád zaměřil na zfilmovanou verzi této hry z roku 1970, kterou režíroval Josef Henke.

Hlavní postavu Manon Lescaut ztvárňuje Jana Preissová a rytíř des Grieux v podání Petra Štěpánka zaujme leckterou mladou dívku i dnes. Mezi další postavy patří Marcela (služka Manon Lescaut), Tiberge (přítel rytíře des Grieux), Duval (prokurátor soudního dvora, který se uchází o Manon L.) a Duval mladší (Duvalův syn).

Celé dílo začíná odjezdem studentů kromě Tiberga a rytíře des Grieux, kteří zůstávají a chtějí vstoupit do semináře. Des Grieux ale potká krásnou Manon z Arrasu a zamiluje se do ní. Když se však des Grieux vzdálí, seznámí se Manon s Duvalem a ten jí propůjčí náhrdelník. Manon a rytíř odjedou do Paříže a po rozhovoru rytíře s přítelem Tibergem opustí Manon. Ta ho ale znovu svede a společně se pomstí Duvalovi. Později se seznámí s Duvalovým synem a ten se pokusí svést Manon. Tiberge vyzná lásku rytíři a podplatí sluhy, aby zbili Duvalova syna. O tom se dozví Duval a zajme Manon a rytíře. V posledním obrazu Manon vyzná rytíři lásku a zemře.

Divadelní hra dokáže zaujmout hlavně výborným obsazením ještě dnes, charaktery postav jsou velmi zajímavé, autor jimi dokonale vystihl špatné lidské vlastnosti – chamtivost a nevěru. Pozoruhodná je také veršovaná výstavba. Herci zvládli své role na výbornou a dílo má celkově spletitý a zajímavý děj. Na druhou stranu v některých částech se hra může zdát táhlá, lehce zpomalená. V druhé polovině příběhu se totiž opakují motivy ze začátku, což trochu nudí.

Tento film podle mého názoru diváka neohromí, ale rozhodně neurazí. Nepatří však mezi ty, na které bych se chtěl podívat znovu.

Hodnocení: 1 = výborně