Aurelián – rozbor díla k maturitě

rozbor-díla

 

Kniha: Aurelián

Autor: Louis Aragon

Přidal(a): Noname21

 

 

Autor: Louis Aragon

  • 3. října. 1897 – 24. prosince. 1982
  • vlastní jméno Louis Andrieux
  • francouzský spisovatel, student medicíny, novinář
  • vstoupil do komunistické strany Francie ( název strany Lidskost )
  • během 2. světové války byl představitelem tzv. odbojové poezie
  • v roce 1968 po okupaci Československa se od komunistické ideologie odklonil
  • vliv na jeho tvorbu měl André Breton
  • časopis Komuna, ředitel redakce večerníku Dnes večer, ředitel francouzského týdeníku Francouzské listy
  • po smrti své ženy dává najevo své homosexuální sklony

 

Rozbor knihy: Aurelián

  • 1944, francouzský společenský román

 

A) místo a doba děje:

  • Paříž, období po 1. světové válce
  • provinční město, v závěru románu fašistický nálet

 

B) námět, dějová osnova

  • příběh lásky pařížského rentiéra Aureliána a ženy provinčního lékárníka Bereniky v krátkém období jejího pobytu v Paříži
  • milostny vztah ztroskotává, Berenika neúspěšně hledá absolutní lásku u básníka Paula Denise – rezignující návrat do prostředí maloměsta, odmítnutý Aurelián začíná pracovat ve švagrově továrně, později se stane ředitelem továrny a po 20 letech ( s ustupující francouzskou armádou ) se dostává do městečka kde také žije Berenika, jejich poslední setkáni poznamenané názorovými rozdíly ( Berenika obhajuje socialismus ), Berenika umírá po fašistickém náletu

 

C) hlavní postavy, charakteristika

  • Aurelián – intelektuál, po zážitcích z 1. světové války ztrácí iluze jako celá jeho generace, individualista, nedokáže svůj život ani pochopit a ani změnit, vidí spásu v lásce( ta se mění v osudové utrpení, vlastní pasivita předurčena k zániku ), zprvu trpně snáší degradaci a roli rentiéra
  • Berenika – marně hledá absolutní lásku, stává se pro ni neuskutečnitelným snem
  • básník Paul Denis – citově rozervaný představitel lehkovážné pařížské bohémy

 

D) hlavní myšlenka

  • realistický obraz morálky vyšší pařížské společnosti počátku 20. st. ( faleš, snobství, nuda, nadutost, pocity zmaru, bezvýchodnosti, marnosti ), v takovém prostředí je marné usilovat o čistý milostný cit
  • symbolika – Seina a sebevrazi, hrozba zmaru
  • podobenství o prohře – nejen v lásce, ale i v širším významu – meziválečná generace intelektuálů za svou citovou vyprahlost zaviněnou válkou platí krutě ztrátou životních hodnot, dokonce i ztrátou vlasti ( symbolická Berenčina smrt, podrobení Francie Německem )

 

E) umělecké a kompoziční prostředky

  • 4. román cyklu skutečný svět ( 1. Basilejské zvony, 2. Krásné čtvrti, 3. Cestující z imperiálu, 4. Komunisté )
  • realistický obraz osusu intelektuálů marně hledajících místo ve společnosti po válce ( podnikatelé, Bohéma ) + vedlejší motivy kolem ústředního milostného příběhu
  • láska jako mýtus spásy i bolesti, omezovaná rozdílnými společenskými podmínkami postav
  • lyrický ráz obrazu, poetické obrazy Paříže a Seiny

 

Další díla

  • jeho tvorba je ovlivněna surrealismem, později socialistickým realismem
  • Plameny radosti – první básnická sbírka, soubor veršů, které publikoval před I. světovou válkou a v průběhu války
  • Irena – skandální surrealistický text
  • básnické sbírky – Elsiny oči, Voskové panoptikum, Posedlý Elsou, Elsa
  • romány – Basilejské zvony, Krásné čtvrti, Cestující z imperiálu, Aurelián, Komunisté, Velikonoční týden





Další podobné materiály na webu: