Kniha: Groteska
Autor: Kurt Vonnegut Jr.
Přidal(a): Klára Mavrov
Kurt Vonnegut Jr.
- 1922-2007
- Pacifista
- Otec architekt
- Několikátá generace přistěhovalců z GE do USA
- Indianapolis se narodil
- Má bratra a sestru
- Začal vest první americky středoškolský deník
- Narodil se 11.11., zemřel 11.4.
- Studoval stroj i inženýrství v Tennessee
- Na den matek spáchala jeho matka sebevraždu, když studoval
- 1984 se pokusil spáchat sebevrazdu
- Odjel do Evropy a byl v Ardenach zajat, byli i s rodinou zavřeni na jatka(č.5) – v Drážďanech
- Němci nechali zajatce ve městě, aby je spojenci nebombardovali, ale spojencům to bylo jedno a proste je bombardovali.. Jen on a asi 5 lidi to přežilo
- Zemřelo při tom asi 130 000 lidi..
- Drážďany proste přestaly během chvilky existovat..
- On musel pomáhat snášet mrtvoly
- Poté uz musely na ulici chodit s plynomety a pálit ty mrtvoly na popel
- V květnu dochází k osvobozeni rudou armadou a je poslán domu
- V USA dostává nějaké vyznamenání, vysmivá se tomu
Groteska – v ČR vydáno v roce 1981, jen asi proto ze to byla kritika Americké společnosti, vyšlo to mimořádně rychle. Vydáno znovu v roce 1994 v ČR.
Podtitul už nikdy sami.
Rozbor
Druh: epika
Žánr: mísení brakových žánrů a jiných
- Spojuje protiklady nesmysly absurdity
- Drastické laskave Bláznivé
- Groteska je sama o sobě estetická katgorie
- Druh komična založeny na rozporu kontrastních motivů, ovlivněno filmovou groteskou, vonnegut je velmi ovlivněn Laurelem a Hardym
- „Groteska testuje intelekt“ je důležité projít a ustát to
- Grotesce chybí láska, láska k lidem..
- „Láska je druh slušnosti“ podle Vonneguta
- Groteskno Je kruté až zlé
- Částečně autobiografie, již v úvodu mluví o sobě, biografie – věcná literatura, zachycuje jedince v určitě době, pozadí, Důležitý je obraz doby
- Sci-fi – fiktivní svět. Vzorce techniky a života rozdílné od našich. Je to alternativní model našeho světa
- Utopie – spíše dystopie (výstražné), apokalyptické, katastrofa
Rozkrývání rovin
- Laická vrstva – sourozenci
- Hlubší vrstva – sonda do společnosti, Anonymita obecná
- Třetí vrstva – osamocení jedince V úzkém kruhu rodiny
- Poslední vrstva – nejprve apokalyptický pohled na USA, katastrofický pohled na cely svět (potažmo)
- Metoda na propojení : fikce a reálno
Postavy
- Doktor wilbur francis – bydlí na empire state building, stařík bizarni, pochází z velice bohaté rodiny Rockefeller; narodí se dvě obludy manželům – 6prstu na rukou i nohou, neandrtalské rysy, neměli by se dožít více než 14 let, dožívá se 50
- Vnučka
- Milenec (Cohen něco)
- Eliza
- Manžele Svenovi – hodni mladí, zapojeni do společnosti, snaží se tutlat své znetvorene děti, nikdy se nevyrovná s tím ze ma postižené děti
První linie – kritika společnosti
- „Neandrtálci“ – zlatá mládež, kritika výchovy děti
- Ukázka osamocení mezi vlastními – rodiče nevychovávají své vlastní děti
- Wilbur s Elizou jsou šťastný jen kdyz jsou oba spolu, bez sebe nejsou nic
- Co se rodičům nelíbí, se uklidí někam, aby to nebylo vidět – děti jdou na zámek, ústavy atd. Co se nehodí(třeba veteráni z Vietnamu, se proste uklidí do ústraní)
- Wilbur byl geniální a Eliza mela skvělou intuici a fantazii, doplňovali se dokonale, kritizovali ústavu USA!
- Narážky na politiku kulturu literaturu skrze Wilbura – i na Edisona a Marka Twaina
Hlavní téma
- Krize hodnot americké společnosti, ukazuje tragiku kam až dojde odlidstena společnost
Motivy
- Ironický pohled na americkou rodinu
- Bohatství a peníze
- Vztah k Číně – přelidnění, obrovská masa
- Katastrofální vize nedostatku energie – fosilní paliva
- Watergate
- Vztah k moci – Wilbur prezidentem a jeho vztah k moci
- Mezilidské vztahy – „trvají tak dlouho dokud z toho někdo něco má“ nemelo by to tak fungovat podle nej, mělo by to byt nezištné
Kompozice
- Velmi složitá, není klasická dějová linie
- Epizodní příhody, i anekdota
- Prolog a epilog a vlastní vyprávění (40 kapitol) odděleny hvězdičkami
- Některé epizody za sebou, někde vedle sebe, někdy samostatne úseky
- Etika střihu mezi epizodami, nesouvislé
- Sám říká ze to je situační komedie/poezie
- Měli bychom žít mravně a vycházet ze svého dětství, ze on byl harmonický vychován a proto je humanistou. Žít ve velkých rodinách..
- Poly příběh s fiktivními postavami plus odkazy na naši realitu.
- Několik dějových linii které se nemusí ani protnout
- Není tolik komplikovaný jako třeba Eco, vrstvy nejsou až tak viditelné, silné angažované
- Humanistické zaměřeny
- Cilem pochopit naši existenci a jak bychom měli žít, abychom to tu přežili
- Říká ze svět se řítí ke konci a ne peknemu
- Jen díky rodině jsme schopni se „spasit“
- Život je cenný – základ postmoderního humanismu