K moři – rozbor díla (2)

rozbor-díla

 

 Kniha: K moři

 Autor: Petra Soukupová

 Přidal(a): henri_unhinged

 

 

Petra Soukupová

  • července 1982, Česká Lípa
  • scenáristka, spisovatelka, produkční
  • patří k nejúspěšnějším současným českým spisovatelkám
  • alma mater: Filmová a televizní fakulta Akademie múzických umění v Praze
  • za prózu Zmizet obdržela cenu Magnesia Litera 2010 v kategorii Kniha roku
  • za knihu K moři obdržela Cenu Jiřího Ortena 2008
  • kniha K moři se stala předlohou pro napsání scénáře, za který obdržela nejvyšší ocenění ve 2. ročníku soutěže scenáristů Nadace Barrandov & RWE, k realizaci však nedošlo
  • v letech 2008–2010 působila v televizi jako scenáristka seriálu Comeback, od roku 2011 pracuje jako dramaturgyně seriálu Ulice
  • její knihy vyšly v Bosně a Hercegovině, v Bulharsku, Chorvatsku, Itálii, Maďarsku, Polsku a Slovinsku

Dílo

  • K moři. Brno: Host, 2007
  • Zmizet. Brno: Host, 2009
  • Marta v roce vetřelce. Brno: Host, 2011
  • Bertík a čmuchadlo. Brno: Host, 2014
  • Pod sněhem. Brno: Host, 2015
  • Kdo zabil Snížka?. Brno: Host, 2017
  • Nejlepší pro všechny. Brno: Host, 2017
  • Klub divných dětí. Brno: Host, 2019

 

Literárně-historický kontext:

a) kontext autorovy tvorby

  • je to autorčin debut (vydáno 2007), píše jak pro dospělé, tak i pro děti, zachovává si osobitý styl psaní.

b) literární / obecně kulturní kontext

  • česká literatura začátku 21. století, velkým trendem bylo vracet se do dějin, zejména do 40.-80. let
    • historický román (H. Andronikova- Zvuk slunečních hodin; J. Katalpa- Němci; J. Hájíček- Rybí krev)
    • velkým tématem se stal zejména poválečný odsun Němců a česká vina (K. Tučková- Vyhnání Gerty Schnirch). P. Soukupová pochopitelně vyniká.

 

Rozbor díla: K moři

  • Literární druh epika
  • Literární žánr próza (novela)

 

Téma

  • proměnlivost života, charaktery lidí, mezilidské vztahy

 

Kompozice

  • Erforma
  • 3 části (Petrovy dvě ženy, K moři, Zbytky životů) – rozděleny do kapitol, ty jsou dále rozděleny do podkapitol s vlastními názvy.
    • Tyto podkapitoly se váží k hlavním postavám, ale i k dalším, méně důležitým, o kterých je potřeba něco zmínit.
    • Soukupová je scénáristka a je to poznat, trochu mi to připomíná scénář.

 

Kompozice podle časových vazeb

  • chronologická, paralelní (současné vyprávění několika dějových rovin) a rámcová (do úvodního příběhu se vkládá několik ucelených příběhů)

 

Vypravěč

  • vševědoucí, víme o postavách všechno, co si myslí, jaké jsou, předbíhá děj

 

Jazykové prostředky

  •  hovorová čeština, nespisovné výrazy, deminutiva- hl. u jmen: Barunka, Jituška…zkratky jmen (Báry přítel R.). Jednoduché věty a souvětí, strohé, docílí tak toho, že děj velice rychle ubíhá.

 

Prostředí:

  • časové – není uvedeno, určitě někdy po listopadu 1989, druhá část knihy se odehrává v rámci 1 týdne
  • místní – vesnice, Praha, k moři jedou nejspíš do Chorvatska, nikde to tam není přímo napsané

 

Charakteristika postav

  • Magda – milující, starostlivá, hodná, první manželka Petra. Po rozvodu má problémy s alkoholem.
  • Petr – průměrně inteligentní, citově uzavřený, záletník, manžel Magdy
  • Bára – první dcera P. a M., krásná, společenská, trochu sobecká, nepouští si nikoho k tělu, střídá partnery, ale zamiluje se do R., který ji opustí
  • Jitka – druhá dcera P. a M., úzkostlivá, bojácná, nedoceněná, slabá a hubená, má psa Kaštana, kterého velmi miluje. Dostane antidepresiva.
  • Klára – druhá manželka P., je zvyklá si věci „vydřít“, protože měla starší sestru, která se díky své kráse nemusela pro nic snažit
  • Adéla – adoptovaná dcera P. a K. (Kláry sestra s manželem a její rodinou zahynuli při autonehodě, když byla mimino), chytrá, ráda čte, uzavřená, tlustá a často se lituje, trpí tím, že je adoptovaná, má ráda maminku
  • Johana – dcera P. a K., krásná, ale rozmazlená, všechno jí projde, je zlá a podlá, lhostejná ke své rodině

 

Děj:

V první části knihy (Petrovy dvě ženy) nás autorka nás zavádí do celého příběhu, popisuje dva hlavní hrdiny – Petra a Magdu, jejich zprvu oddělené životy, i to, jak se seznámili. Když zmiňuje jejich přátele, prozradí nám jen ten fakt, který je pro příběh důležitý. Popisuje jejich z počátku hezký vztah, který se začíná komplikovat. Mají spolu dvě dcery, ale Petr si nachází milenku. Postavy jsou popisovány stručným a jednoduchým jazykem. Vidíme především jejich slabé stránky, osobní selhání, a činí je proto docela nesympatickými. Celý příběh je spojen osobou Petra, který posléze opouští svou ženu i dvě dcery – Báru a Jitku, a stěhuje se ke své milence. Při automobilové nehodě zemře sestra jeho teď už nové manželky Kláry, a tak se společně musí postarat o její malou dceru Adélu. Poté mají s Klárou ještě dceru Johanku. Tato první část se víceméně soustředí na jeho první manželství a první rodinu.

V druhé části (K moři) se Petr se svými dcerami vydává k moři, aby utužil jejich vztahy. Následující kapitoly jsou vyplněné banálními věcmi, které jsou spojené např. s cestováním. Autorka popisuje jízdu autem, rozbalování svačin, stavění na pumpě, hádání se, i to, jak se jednotlivé postavy cítí. Pasáži, která se odvíjí u moře, věnuje největší pozornost. Každá postava má své trápení a ty nám autorka popisuje v celé své šíři. Za celým týdnem, stráveným na pláži a v hotelu, prosvítá nemožnost Petrových čtyř dcer najít k sobě cestu a sblížit se. Petr
se chová jako robotický otec, který sice vykonává svou úlohu, ale není pro ni nijak zapálený. Problémy jeho dcer ho skoro nezajímají. Pro každou postavu je tato cesta něčím jiným, ale všechny na ní budou vzpomínat – bez výjimky špatně. Text má další zvláštnosti, v podobě vnitřních monologů postav, a jen zřídka se zde objevuje přímá řeč.

V poslední části knihy (Zbytky životů) se dozvíme o pokračování života všech postav, a objevují se tu i nové. Petr umírá a jeho dcery se nesejdou v dobrém ani na jeho pohřbu. Johanka končí v Americe, kde dělala modelku, ale dostává se k drogám, takže nakonec skončí jako osamělá závislá prodavačka v motorestu. Adéla se vymanila ze své ošklivosti, má děti se svým manželem, ale dává je přes týden své matce Kláře na chalupu. Jitka se odstěhuje do Finska, má také děti, ale od svého manžela zažije domácí  násilí, nakonec se od něj odstěhuje. Asi nejsvětleji se nám jeví osud Báry, která vede docela spokojený život, se svým manželem a dětmi.

error: Stahujte 15 000 materiálů v rámci našeho členství nebo v online kurzech.