Kniha: Po pádu
Autor: Arthur Miller
Přidal(a): Shiva
Arthur Miller (1915 – 2005)
– 3 x ženatý, 5 let manžel Marilyn Monroe
– rodiče polští židovští emigranti, narodil se do blahobytu, krach na burze -> rodina přišla o vše
– člen komunistické strany USA, v 50. letech problémy s Výborem pro neamerickou činnost McCarthyho (vyslýchán, odmítl vypovědět jména kolegů-soudruhů)
– přátelství s režisérem jeho her Elia Kazanem (ten ho potom před Výborem jmenoval jako komunistu – pak spolu 10 let nemluvili)
– psal i scénáře k filmům
Kontext – americké drama 20. století
– další autoři: Eugene O’Neil, Tennessee Williams, absurdní drama: Edward Albee
– divadla na Broadwayi v New Yorku, slavné muzikály (My Fair Lady, Cats, Jesus Christ Superstar a další)
Dílo
– nejdříve psal v realistickém stylu (à la Ibsen), později víc symbolismu, společensko-kritické hry, jeho hrdinové jsou obyčejní lidé zmítaní historií a zanechaní bez duchovního základu
– pro Marilyn napsal scénář k filmu Mustangové, krátce poté se rozvedli
– Všichni moji synové (1947)
– Smrt obchodního cestujícího (1949)
– Zkouška ohněm/Čarodějky ze Salemu (1953) – středověká paralela k „honu na komunisty“
– Pohled z mostu (1955) – jednoaktovka, později předěláno na dvouaktovku
Po pádu (1964)
– 2 jednání, hlavní hrdina-vypravěč Quentin, mluví směrem k Posluchači v hledišti (nebo ke svému alteregu?)
– hodně autobiografické, skvělá předmluva – vysvětlení
– zajímavá scéna: v pozadí plošiny, na nich všechny postavu po celou dobu hry, vždy se jedna rozsvítí, mezitím ostatní stojí ve stínu nehybně -> dojem vynořování vzpomínek
– původní „pád“ – opuštění Ráje se opakuje v každém z nás, když „spadne“ do uvědomění si sebe a světa a tím i do možnosti volby
Motivy
– VINA, vina za rozpad manželství, vina všech lidí za hrůzy nacistické minulosti, vina za osud přítele, první ženy a hlavně Maggie
– touha ovládat slabšího, využívat ho a nalhávat si, že mu pomáháme
Postavy
– Quentin – vypravěč, právník, zpytuje sebe a svou minulost, chtěl být dobrý, milovat a být milován, ale nějak to nevyšlo, postupně odhaluje vlastní krutost
– matka, otec – matčino pohrdání otcem (neuměl číst, když si ho vzala, ale pak vydělával, poté krach, řekne mu, že je k ničemu)
– přátelé komunisté, první manželka Louisa
– Holga
– Maggie – asi Marilyn Monroe
Děj
– vše, co se děje na scéně, je v Quentinově hlavě
– vzpomínky z dětství – na otce a matku, její pohrdání otcem poté co zjistí, že zkrachoval
– krize s první manželkou – její emancipace
– komunistický kamarád, jenž se chce veřejně hájit, Quentin mu má právně pomáhat, poté náhle zemře pod metrem (sebevražda?)
– seznámení a vtah s Maggie, závislost na prášcích, hysterické scény
– další rovina – zamilování do Němky Holgy, návštěva koncentračního tábora, strach ze vztahu, z toho, že by se to opět pokazilo
Člověk je vlastně to, zač se stydí.
S možností volby končí nevinnost.
Quentinovo zoufalství je tak vážné, že mu nedovolí dát vinu druhým.
– v předmluvě příklady Kaina a Owalda, tíha volby, uvědomění si hříšnosti
– hra je „proces s člověkem, jehož soudí jeho vlastní svědomí“
– na konci vyřčena naděje, že je možné překonat strach, i po vyhnání z ráje fungovat a milovat