Tvrdý úder – rozbor díla k maturitě

 

Kniha: Tvrdý úder

Autor: Dick Francis

Přidal(a): Jana

 

 

Dick Francis  (31.10.1920-14.2.2010)

  • britský žokej, novinář, spisovatel dostihových románů
  • 1939 nastoupil do Královského letectva, ve 2. sv. válce byl nejprve leteckým mechanikem, později pilotem bombardérů
  • 1948-1956 profesionálním žokejem, během kariéry vyhrál přes 300 dostihů
  • Od r. 1962 vydával jednou ročně novou knihu, činnost přerušil po smrti své ženy, pokračoval r. 2006, další čtyři knihy napsal se synem Felixem
  • Všechny detektivky obsahují dostihový sport, hlavní hrdina s ním má něco společného

(přímo – trenér, žokej, funkcionář, nepřímo – novinář)

 

Díla: Oheň a meč, Poslední šance, Smrt favorita, Cena krve

 

Období: 2. pol. 20. stol.

  • reakce na válku
  • krize mezilidských vztahů – nemají na sebe čas, cítí se ohroženi a osamoceni
  • návrat do minulosti – k legendám a mýtům, odmítají realistický náhled na svět
  • využití podtextu – mnohé nevyřčeno, zamlčeno
  • současníci: Freeman Wills Crofts, Peter Tremayne

 

Literární druhepika

Literární žánr – psychologická detektivka

Časoprostor – převážně v Newmarket ve stájích Rowley Lodge kolem roku 1970

 

Postavy:

  • Neil Griffon – vypravěč příběhu, chytrý, neústupný vůči ostatním, sběratel starožitností; vede chod Rowley Lodge
  • Neville Knollys Griffon – otec Neila, kvůli bouračce je v nemocnici
  • Etty Graigová – vedoucí stájí, přísná, milá
  • Alessandr Rivera – rozmazlený syn Emse Rivery, chce jet s Archangelem na dostizích, otec mu to chce splnit ať to stojí cokoli (i vraždy), v příběhu se vyvíjí (stává se normálním člověkem)
  • Emso Rivera – šílenec (syfilis), otec Alessandra, schopný udělat vše pro jeho štěstí, chce  jeho lásku pouze pro sebe
  • Carlos a Cal – Emsovi bouchači
  • Tony – druhý jezdec

 

Kompozice: – chronologická

  • ich-forma (Neil vypravěčem)
  • text členěn do 16 nejmenovaných kapitol na sebe navazující

 

Děj:

Začíná únosem Neila, kdy ho jeho únosci Carlos a Cal dopraví k Emsovi. Ten je nejdříve naštvaný,

Že přivedli někoho jiného. Jakmile zjistí, že je synem Griffona ze stájí, kterého měli unést, začne mu vyhrožovat (ublížení koňům) místo, aby ho zabil. Neil musí přistoupit na Emsovi podmínky.

 

Musí zaměstnat Alessandra a dovolit mu jezdit na kvalitním koni, to ale odmítá pod dojmem, že každý si musí projí vším od začátku – starání o koně, údržba stáje, poté zasloužená jízda. Nakonec přijme se strachem o stáje.

 

Poté co se Neil probudí v otcově domě, jde zkontrolovat stáje. Dozvídá se, že jeden kůň má zlomenou nohu. Musí se utratit. Ten den se zraní ještě dva koně, ale není to vážné.

Následující den, kdy se vše vyvíjí dobře, přichází Alessandr. Neil s ním nejedná dobře, nakonec souhlasí a podepíše smlouvu, ale jak ji chce Neil – Alessandr se nebude starat o koně, bude pouze jezdit.

 

I následující dny si Alessandr přichází zajezdit. Etty ho nemá ráda a prosí Neila, aby ho vyhodil. Neuposlechne. Po pár dnech nechává Etty Alessandra jet na těžko ovladatelném koni, s ním nakonec skončí několik mil od stájí nedaleko hrobu, o kterém panujou různé řeči. I další den na něm chce jet, kůň ho shodí a skončí v bezvědomí. Carl je naštvaný, protože o tom ví – vozí Alssandra do stájí a stará se o něj. Když se Alessandr vrací po odpočinku do stáje, bere s sebou i ,,dárek‘‘ od otce. Figurka koně s cedulkou na krku a odpadlou nohou.

Jeden takový „dárek‘‘ dostal, když měl zlomenou nohu předchozí kůň a ví, že je zraněn další z koňů.

 

Než ho utratí musí veterinář na Neilovo přání odebrat vzorek krve. Výsledky ukázali, že koně někdo uspal. Alessandr se chová tochu jinak a je vidět, že ho to mrzí. Neil mezitím do stájí instaluje bezpečnostní zařízení.

 

Dostihy se blíží. Alessandr naléhal ať je v nejdůležitějších závodech. Neil zamítá a posílá přihlášky na dostihy.

 

Při návštěvě otce mu vyčítá, že ničemu nerozumí a bude muset poslat jiné přihlášky, které sepíše – stejné, ale upravené. Před dostihy jsou všichni nervózní a Etty pochybuje o vedení Neila.

 

Po prvním úspěšném dostihu mu Etty gratuluje a Alessandr uznává, že by to tak neujel. V tem moment se Neil s Alessandrem sblíží, ikdyž si to neuvědomuje. Alessandr některé dostihy vyhrál nebo se dobře umístil, dokonce i Etty uznává, že jezdí dobře.

Alessandr stále naléhá, že jeho otec chce, aby jel s Archangelem. Neil stále odmítá. Poté do Anglie přijíždí Emso. Alessandr začne být opět divný a zhorší se v jízdě.

 

Po neúspěších s ním mluví Neil a dodává mu odvahu, pokud si chce splnit sen má začít jezdit opět dobře. Alessandr se zlepší, Neil však stále zamítá jízdu s Archangelem. Emso už zuří. Poslední kapka pro něj byla, když se po úspěšném závodě Alessandr na Neila usmál, Emso si myslel, že mu krade syna, proto se rozhodl Neilovi ublížit.

Nechal ho unést a vyčítal mu, že mu krade syna a neplní příkazy. Nařídí Carlovi ať mu zlomí klíční kost. Alessandr naléhá ať Neilovi už neubližují. Neil se obhajuje tím, že si od něj schovává všechny figurky pro případ, že by se koním něco stalo, aby se vědělo kdo za to může.

 

V den, kdy má jet Tony s Archangelem má cvičit s jiným koněm. Kvůli bolestem to vynechá. Do stáje přichází Alessandr, který utekl, aby tam mohl být. Jeho otec však naplánoval, že při jízdě nechá Tonyho zabít. Neil ho i přes bolest ruky jede zachránit, i když si říká proč to dělá. Jen tak tak se mu ho podaří dostihnout. Střelci bohužel zasáhnou koně, na kterém jel Neil, ten strhává Alessandra k zemi. Emso to vidí, a tak chce sám zabít své poskoky

 

Když se věci lehce uklidní nacházejí Carlose a Emse mrtvého u hrobu. Carlos ještě žije a říká jak se Emso zbláznil, tak ho odstřelil, sám po chvíli umírá.

 

Policie odváží Alessandra domů a ten poukazuje na kytky u hrobu.

Pár dní na to umírá i Neilův otec a syn převezme chod stájí.

Alessandr ho přijde požádat o peníze z dostihů. Vypadá příšerně, ale náladu mu zvedne Neilovo sdělení, zařízení, že mu neseberou licenci a může zůstat jako druhý jezdec místo Tonyho v Rowley Lodge.

 

Jazyk:

– spisovný, hovorová čeština

– krátké věty, přímá řeč

– dialogy

– odborná slova (fraktura bérce)

– latinské výrazy (Mens blotto in corpore ditro…)

 

Umělecké prostředky: – přirovnání (hlava mě bolela jako střep)

  • metafora (v hlavě mi stále bušilo to žhavé kladivo)