Jméno: Baroko nejen v literatuře
Přidal(a): _sykorova_
Baroko
- umělecký směr vzniklý na konci 16.století v Itálii a rozvoj po celé Evropě během 17. a 18. století
- vznik baroka je podmínečně politickou situací v Evropě v 16. století
- zejména je spjata s náboženskou tématikou a následnou katolickou protireformací
Reformace:
- náboženské hnutí, které usilovalo o nápravu katolické církve – navazuje na českou reformaci 14. a 15. století
- nejvíce se projevila v německých zemích – v čele M. Lutrher → vznik nekatolické církve – luteránské → její myšlenky se šíří do dalších zemí
- ve Švýcarsku vzniká působením J. Kalvína kalvinismu → vliv v Z. Evropě: Francie (hugenoti), Anglie (puritáni) protikatolická církev
- katoličtí Habsburkové a Francie se snaží nekatolíky potlačit → náboženské války → výsledkem zrovnoprávnění nekatolíků s katolíky (svoboda vyznání jen pro šlechtu a města!) – r. 1555 tzv. augsburský mír
- katolická církev se snaží získat zpět svůj vliv → protireformační opatření:
- snaha ovlivnit lidi prostřednictvím uměním →nový sloh baroka
- založení jezuitského řádu – výchova katolíků (školství)
- snaha vypořádat se s nepřáteli katolické církve (kacíři) → obnoveno inkviziční soudnictví
Barokní umění – svět:
- baroko se zrodilo v katolickém prostředí, ale výrazně ovlivněno i nekatolické země
- znaky:
- převažují náboženská témata, duchovnost a mysticismus
- kladen důraz na cit a nedůvěru v rozum
- monumentálnost: snaha ohromit, fascinovat člověka, ukázat bohatství katolické církve (drahé materiály –zlato, vzácná dřeva…)
- dramatičnost → zásada kontrastu = užití protikladů (dobrý a milostný bůh x krutý ďábel)
ARCHITEKTURA (svět):
- uplatňují se oblé linie a elipsovitý půdorys – užívají se křivky, oblouky a vypouklé plochy (dynamické zprohýbání zdí)
- zdobená okna a portály, i nadále se uplatňuje horizontála (do šířky) + začlenění stavby do krajiny
- vznikají tzv. francouzské zahrady(parky) – přesně navržené zahrady s geometrickými tvary cest i stromů
- velká zdobnost interiérů – dekorativní prvky, zlacení, bohaté štukování, gobelíny – nástěnné koberce
- zrcadlová síň ve Versailles
- převažují církevní stavby (kosteli, chrámy), ale i světské = necírkevní (Zámky, paláce, městské domy, kašny, mramorové sloupy)
- Lorenzo Bernini: autor Svatopetrského náměstí ve Vatikánu s elipsovitou kolonádou před chrámem sv. Petra
- Francesco Borromini: autorem kostel San Carlo v Římě
- Jan Fischer z Frlachu: autorem zámek Schönbrunn ve Vídni
- další stavby barokní architektury:
- Zimní palác v Petrohradě (Rusko)
- El Escorial v Madridu (Španělsko)
- Zwinger ve Drážďanech (Německo)
SOCHAŘSTVÍ (svět) :
- sochy v nadživotní velikosti a základním námětem jsou svatí a mučedníci
- snaha vyjádřit duševní stav – bolest, utrpení
- Lorenzo Bernini: využívá mytologické náměty, náboženské tématy, bysta
- autorem sousoší: Apollo a Dafne
- Vidění sv. Terezie
MALÍŘSTVÍ (svět) :
- převažuje náboženská tématika
- vznikají portréty, zátiší, krajinomalba, lovecké scény
- užívá se technika šerosvitu = využití kontrastu světla a stínu → temnosvit
- Caravaggio: italský malíř – náboženské dramatické výjevy
- obrazy Vzkříšení sv. Lazara
- Stětí sv. Jana Křtitele
- Diego Velazquez: španělský malíř a působil na dvoře Filipa IV.
- obrazy Infantka Margarita
- Dvorní dámy
- Venušina toaleta – akt
- Petr Paul Rubens: vlámský malíř a tvořil portréty
- převažuje v jeho dílech náboženská tématika s ženskými akty
- obrazy:
- Autoportrét
- Snímání z kříže
- Klanění Tří králů
- Tři Grácie – akt
- Zuzana v lázni – akt
- Venuše před zrcadlem – akt
- Rembradt: holandský malíř a tvořil portréty s biblickými náměty
- Obrazy: Autoportrét
- Svatá rodina
- Saskia
- Anatomie doktora Tulpa – skupinový portrét
- Noční hlídka – skupinový portrét
- Danaé – akt
Barokní umění – u nás:
- rozvoj až po roce 1620
- vysoká úroveň slohu a zpočátku působení cizích umělců, a od 17. století se uplatňovaly čeští malíři
tzv. Selské baroko:
- umělci přizpůsobily Baroko k českému prostředí a vznikali tak stavby hlavně na venkově
- vnikalo v době, kdy Baroko(16.-18.st.) bylo minulostí – tedy vrchol v 60.letech 19.st.
- v architektuře používá prvky Baroka a Klasicismu
- zejména v jižních Čechách vznikali lidové = selské statky, stavby – Holašovice
- typy staveb: selské statky, boží muka, mramorový sloup
ARCHITEKRURA (u nás) :
- v období vrcholného baroka, začala vznikat zámecká divadla – zřizovala je šlechta na svých zámcích
- Např.:
- Hospitál Kuks
- Zámek České Krumlov
- Jindřichův Hradec
- Barokní kostel: chrám Panny Marie Vítězné na Malé straně z r. 1613
- první pražský kostel a oltář zdobí soška pražského Jezulátka
- Matyášova brána na Hradě z r. 1614
- Carlo Lurago: ve službách jezuitů
- autorem Klementinum = jezuitská kolej
- Francesco Carrati: stavěl paláce a zámky
- autorem Černínský palác
- Giovanni Mathey: stavěl zámky a kostely
- autorem Trojský zámek
- Giovanni Alliprandi: autorem Hospitál Kuks
- Kryštof Dienzenhofer: ve službách břevnovský
- autorem: kostel sv. Mikuláše na Malé Straně
- Kilián Ignác Dienzenhofer: autorem Chrám sv. Mikuláše na Staromáku
- kostel sv. Máří Magdalény v Karlových varech
- Jan Blažek Santini – Aichl: stavěl ve stylu barokní gotiky
- věnoval se přestavbám a dostavbám poničených gotických kostelů
- autorem: klášterní kostel Nanebevzetí P.M. – Sedlec u K. Hory
- kostel sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře u Žďáru nad Sázavou
- Karlova koruna v Chlumci nad Cidlinou
SOCHAŘSTVÍ (u nás) :
- sochy sloužili jako ozdobný prvek v exteriérech i interiérech
- sochy vytvářené v nadživotní velikosti
- základní motivy byli biblické a náboženské
- materiál: pískovec, mramor a bronz
- sochy na Karlově mostě v Praze – 30 Barokních soch a sousoší – autoři M. B. Braun a Brokof
- Matyáš Bernard Braun: sochy na Karlově mostě v Praze
- 24 cností a neřestí v Hospitálu Kuks + sochy v kameni v lese Betlém u Kuksu
- Jan Jiří Bendl: Mariánský sloup na Staromáku (v dnešní době už v muzeu)
MALÍŘSTVÍ (u nás) :
- řada českých malířů musela emigrovat z náboženského důvodu
- Petr Brandl: katolík – působení v česku
- tvořil portréty a biblické náměty
- autor: Autoportrét
- Dívka s číší vína
- Návrat ztraceného syna
- Uzdravení slepého Tobiase
- Klanění tří králů
- Karel Škréta: nekatolík a po emigraci působil v Itálii
- tvořil portréty
- autor: Muž s dlouhými plavými vlasy
- Jan Kupecký: nekatolík a po emigraci působil v Německu a
- tvořil portréty
- autor: Autoportrét s chotí
- Alegorie malířství
- Váslav Hollar: nekatolík, grafik, rytec a po emigraci působil v Anglii
- autorem: Tower
- Dobrá kočka, která nemlsá
Barokní literatura – svět
- rozvíjela se od 16. st. do počátku 18 st.
- náboženská tématika víra člověka v boha, kdy rozum jde stranou – bůh je všemohoucí
- mystický charakter některých děl
- autoři využívají alegorii (nic nesděluje přímo) a symboly
- divadlo: v Itálii vzniká specifický druh divadla = COMMEDIA DEL ARTE
- COMEDIA DEL ARTE : typ komedie, kde je daný stručný scénář a dialogy herci dotváří dle reakcí diváků = improvizace
- v počátcích se objevují typizované postavy (sluha Harlekýn, komorná Kolombína, sluha Pierot…) kostýmy
Španělsko :
Pedro Calderon de la Barca:
- dramatik a jeho hry mají nábožensko- filosofických charakter
- Nejnestvůrnější žárlivost: muž zabije svoji ženu, aby si ji po jeho smrti už nikdo nemohl vzít
- Soudce Zalajemský: viz str. 38 – naučit
- Soudce Zalajemský:
- Obsah: Drama msty za porušenou čest, hra, venkovský rychtář Crespo, jehož dceru svedl kapitán královského vojska, nesmí se pomstít svůdci, protože je zvoleným soudcem, žádá kapitána, aby se s dívkou oženil, a když kapitán odmítne, Crespo ho odsoudí k smrti a dá popravit dříve, než získá králův souhlas, soud, který vykoná nešlechtic na královském důstojníkovi, stává se tak odsudkem feudální zvůle, nakonec i král potvrzuje Crespův rozsudek.
Anglie:
John Milton:
- Ztracený ráj: náboženská skladba o stvoření světa a člověka
- zdůrazňuje lidské rozhodování proti božímu zákazu
Německo:
Hans Jacob von Grimmelshasen:
- Dobrodružný Simplius Simplicismus: pikareskní román = hlavní postavou je podnikavý a vychytralý šibal
- zachycuje hrůzy 30leté války očima mladého Simlicia