Baroko nejen v literatuře

 

 Jméno: Baroko nejen v literatuře

 Přidal(a): _sykorova_

 

 

Baroko

  • umělecký směr vzniklý na konci 16.století v Itálii a rozvoj po celé Evropě během 17. a 18. století
  • vznik baroka je podmínečně politickou situací v Evropě v 16. století
  • zejména je spjata s náboženskou tématikou a následnou katolickou protireformací

 

Reformace:

  • náboženské hnutí, které usilovalo o nápravu katolické církve – navazuje na českou reformaci 14. a 15. století
  • nejvíce se projevila v německých zemích – v čele M. Lutrher → vznik nekatolické církve – luteránské → její myšlenky se šíří do dalších zemí
  • ve Švýcarsku vzniká působením J. Kalvína kalvinismu → vliv v Z. Evropě: Francie (hugenoti), Anglie (puritáni) protikatolická církev
  • katoličtí Habsburkové a Francie se snaží nekatolíky potlačit → náboženské války → výsledkem zrovnoprávnění nekatolíků s katolíky (svoboda vyznání jen pro šlechtu a města!) – r. 1555 tzv. augsburský mír
  • katolická církev se snaží získat zpět svůj vliv → protireformační opatření:
    • snaha ovlivnit lidi prostřednictvím uměním →nový sloh baroka
    • založení jezuitského řádu – výchova katolíků (školství)
    • snaha vypořádat se s nepřáteli katolické církve (kacíři) → obnoveno inkviziční soudnictví

 

Barokní umění – svět:

  • baroko se zrodilo v katolickém prostředí, ale výrazně ovlivněno i nekatolické země
  • znaky:
    • převažují náboženská témata, duchovnost a mysticismus
    • kladen důraz na cit a nedůvěru v rozum
    • monumentálnost: snaha ohromit, fascinovat člověka, ukázat bohatství katolické církve (drahé materiály –zlato, vzácná dřeva…)
    • dramatičnost → zásada kontrastu = užití protikladů (dobrý a milostný bůh x krutý ďábel)

 

ARCHITEKTURA (svět):

  • uplatňují se oblé linie a elipsovitý půdorys – užívají se křivky, oblouky a vypouklé plochy (dynamické zprohýbání zdí)
  • zdobená okna a portály, i nadále se uplatňuje horizontála (do šířky) + začlenění stavby do krajiny
  • vznikají tzv. francouzské zahrady(parky) – přesně navržené zahrady s geometrickými tvary cest i stromů
  • velká zdobnost interiérů – dekorativní prvky, zlacení, bohaté štukování, gobelíny – nástěnné koberce
  • zrcadlová síň ve Versailles
  • převažují církevní stavby (kosteli, chrámy), ale i světské = necírkevní (Zámky, paláce, městské domy, kašny, mramorové sloupy)
  • Lorenzo Bernini: autor Svatopetrského náměstí ve Vatikánu s elipsovitou kolonádou před chrámem sv. Petra
  • Francesco Borromini: autorem kostel San Carlo v Římě
  • Jan Fischer z Frlachu: autorem zámek Schönbrunn ve Vídni
  • další stavby barokní architektury:
    • Zimní palác v Petrohradě (Rusko)
    • El Escorial v Madridu (Španělsko)
    • Zwinger ve Drážďanech (Německo)

  

SOCHAŘSTVÍ (svět) :

  • sochy v nadživotní velikosti a základním námětem jsou svatí a mučedníci
  • snaha vyjádřit duševní stav – bolest, utrpení
  • Lorenzo Bernini: využívá mytologické náměty, náboženské tématy, bysta
    • autorem sousoší: Apollo a Dafne
    • Vidění sv. Terezie

 

MALÍŘSTVÍ (svět)  :

  • převažuje náboženská tématika
  • vznikají portréty, zátiší, krajinomalba, lovecké scény
  • užívá se technika šerosvitu = využití kontrastu světla a stínu → temnosvit
  • Caravaggio: italský malíř – náboženské dramatické výjevy
    • obrazy Vzkříšení sv. Lazara
    • Stětí sv. Jana Křtitele
  • Diego Velazquez: španělský malíř a působil na dvoře Filipa IV.
    • obrazy Infantka Margarita
    • Dvorní dámy
    • Venušina toaleta – akt
  • Petr Paul Rubens: vlámský malíř a tvořil portréty
    • převažuje v jeho dílech náboženská tématika s ženskými akty
    • obrazy:
    • Autoportrét
    • Snímání z kříže
    • Klanění Tří králů
    • Tři Grácie – akt
    • Zuzana v lázni – akt
    • Venuše před zrcadlem akt
  • Rembradt: holandský malíř a tvořil portréty s biblickými náměty
    • Obrazy: Autoportrét
    • Svatá rodina
    • Saskia
    • Anatomie doktora Tulpa – skupinový portrét
    • Noční hlídka – skupinový portrét
    • Danaé – akt

 

Barokní umění – u nás:

  • rozvoj až po roce 1620
  • vysoká úroveň slohu a zpočátku působení cizích umělců, a od 17. století se uplatňovaly čeští malíři

tzv. Selské baroko:

  • umělci přizpůsobily Baroko k českému prostředí a vznikali tak stavby hlavně na venkově
  • vnikalo v době, kdy Baroko(16.-18.st.) bylo minulostí – tedy vrchol v 60.letech 19.st.
  • v architektuře používá prvky Baroka a Klasicismu
  • zejména v jižních Čechách vznikali lidové = selské statky, stavby – Holašovice
  • typy staveb: selské statky, boží muka, mramorový sloup

 

ARCHITEKRURA (u nás) :

  • v období vrcholného baroka, začala vznikat zámecká divadla – zřizovala je šlechta na svých zámcích
  • Např.:
    • Hospitál Kuks
    • Zámek České Krumlov
    • Jindřichův Hradec
  • Barokní kostel: chrám Panny Marie Vítězné na Malé straně z r. 1613
    • první pražský kostel a oltář zdobí soška pražského Jezulátka
    • Matyášova brána na Hradě z r. 1614
  • Carlo Lurago: ve službách jezuitů
    • autorem Klementinum = jezuitská kolej
  • Francesco Carrati: stavěl paláce a zámky
    • autorem Černínský palác
  • Giovanni Mathey: stavěl zámky a kostely
    • autorem Trojský zámek
  • Giovanni Alliprandi: autorem Hospitál Kuks
  • Kryštof Dienzenhofer: ve službách břevnovský
    • autorem: kostel sv. Mikuláše na Malé Straně
  • Kilián Ignác Dienzenhofer: autorem Chrám sv. Mikuláše na Staromáku
    • kostel sv. Máří Magdalény v Karlových varech
  • Jan Blažek Santini – Aichl: stavěl ve stylu barokní gotiky
    • věnoval se přestavbám a dostavbám poničených gotických kostelů
    • autorem: klášterní kostel Nanebevzetí P.M. – Sedlec u K. Hory
    • kostel sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře u Žďáru nad Sázavou
    • Karlova koruna v Chlumci nad Cidlinou

 

SOCHAŘSTVÍ (u nás) :

  • sochy sloužili jako ozdobný prvek v exteriérech i interiérech
  • sochy vytvářené v nadživotní velikosti
  • základní motivy byli biblické a náboženské
  • materiál: pískovec, mramor a bronz
  • sochy na Karlově mostě v Praze – 30 Barokních soch a sousoší – autoři M. B. Braun a Brokof
  • Matyáš Bernard Braun: sochy na Karlově mostě v Praze
    • 24 cností a neřestí v Hospitálu Kuks + sochy v kameni v lese Betlém u Kuksu
  • Jan Jiří Bendl: Mariánský sloup na Staromáku (v dnešní době už v muzeu)

 

MALÍŘSTVÍ (u nás) :

  • řada českých malířů musela emigrovat z náboženského důvodu
  • Petr Brandl: katolík – působení v česku
    • tvořil portréty a biblické náměty
    • autor: Autoportrét
    • Dívka s číší vína
    • Návrat ztraceného syna
    • Uzdravení slepého Tobiase
    • Klanění tří králů
    • Karel Škréta: nekatolík a po emigraci působil v Itálii
    • tvořil portréty
    • autor: Muž s dlouhými plavými vlasy
  • Jan Kupecký: nekatolík a po emigraci působil v Německu a
    • tvořil portréty
    • autor: Autoportrét s chotí
    • Alegorie malířství
  • Váslav Hollar: nekatolík, grafik, rytec a po emigraci působil v Anglii
    • autorem: Tower
    •  Dobrá kočka, která nemlsá

 

Barokní literatura – svět

  • rozvíjela se od 16. st. do počátku 18 st.
  • náboženská tématika víra člověka v boha, kdy rozum jde stranou – bůh je všemohoucí
  • mystický charakter některých děl
  • autoři využívají alegorii (nic nesděluje přímo) a symboly
  • divadlo: v Itálii vzniká specifický druh divadla = COMMEDIA DEL ARTE
  • COMEDIA DEL ARTE : typ komedie, kde je daný stručný scénář a dialogy herci dotváří dle reakcí diváků = improvizace
  • v počátcích se objevují typizované postavy (sluha Harlekýn, komorná Kolombína, sluha Pierot…) kostýmy

 

Španělsko :

Pedro Calderon de la Barca:

  • dramatik a jeho hry mají nábožensko- filosofických charakter
  • Nejnestvůrnější žárlivost: muž zabije svoji ženu, aby si ji po jeho smrti už nikdo nemohl vzít
  • Soudce Zalajemský: viz str. 38 – naučit
  • Soudce Zalajemský:
    • Obsah: Drama msty za porušenou čest, hra, venkovský rychtář Crespo, jehož dceru svedl kapitán královského vojska, nesmí se pomstít svůdci, protože je zvoleným soudcem, žádá kapitána, aby se s dívkou oženil, a když kapitán odmítne, Crespo ho odsoudí k smrti a dá popravit dříve, než získá králův souhlas, soud, který vykoná nešlechtic na královském důstojníkovi, stává se tak odsudkem feudální zvůle, nakonec i král potvrzuje Crespův rozsudek.

 

Anglie:

John Milton:

  • Ztracený ráj: náboženská skladba o stvoření světa a člověka
  • zdůrazňuje lidské rozhodování proti božímu zákazu

 

Německo:

Hans Jacob von Grimmelshasen:

  • Dobrodružný Simplius Simplicismus: pikareskní román = hlavní postavou je podnikavý a vychytralý šibal
  • zachycuje hrůzy 30leté války očima mladého Simlicia





Další podobné materiály na webu:

    Prohledali jsme rozbory knih, slohovky, životopisy a všechnu další literaturu, ale nic jsme nenašli :-(.