Baroko v literatuře

literatura

 

Téma: Baroko v literatuře

Zařazení: Literární směr

Přidal(a): alena.a

 

Baroko obecně – úvod do baroka

Název

  • portugalské barroco = ozdoba nepravidelných tvarů
  • francouzské baroque = nepravidelný

 

Rozvoj

  • pol. 16. stol. – 18. stol.
  • jižní a střední Evropa

 

Baroko se rozvíjelo v období feudální krize, náboženských, politických a sociálních sporů, které zásadně ovlivnily duchovní atmosféru celé epochy.

 

Náboženství

  • upevňování katolicismu
  • 1545 – koncil v Tridentu
  • katolictví X protestantství
  • 1563 – začátek PROTIREFORMACE
  • řád jezuitů (Tovaryšstvo Ježíšovo)
    • 1534 – založen
    • boj s kacíři
    • Papež přeložil Svatou kongregaci (Sanctum officium)

 

Politika

  • počátek 17. století
  • třicetiletá válka (1618 – 1648)
  • vestfálský mír
  • přelom 17. A 18. stol. – nové konflikty (válka o španělské dědictví, severská válka)
  • konec 15. stol – turecké výboje ve střední Evropě
  • 1683 – ohrožena Vídeň
  • 1684 – vznik Svaté ligy (= válečného spolku)
    • iniciováno papežem

 

Sociální oblast

  • v některých zemích nárůst bohatství
  • v jiných hospodářská krize
  • dochází k vyostření společenských protikladů

 

Složitá doba s sebou přinesla nové životní pocity. Člověk intenzivně prožíval nejistotu pozemského bytí, proto se jeho naděje a smysl života přesunuly od života pozemského, tedy k víře.

 

Barokní umění

Obecně

  • duchovně orientováno
  • úzce spjato s křesťanstvím

1.

  • bezmocnost člověka (vůči světovému řádu)
  • úzkost z pomíjivosti (života i pozemského světa)
  • smrt a posmrtný život (jediná jistota; memento mori – pamatuj na smrt)

2.

  • dramatičnost (kontrast – nedokonalý, hříšný člověk X dokonalý Bůh; renesanční racionalizmus X barokní mysticismus)

3.

  • monumentalita
  • citovost – vášnivost
  • působivost
  • expresivnost
  • sugestivnost

4. 

  • odklon od skutečného, pozemského světa
  • využívání alegorie a symbolů

5.

  • prostupování mysticismu a erotismu

 

Členění

a) Oficiální baroko (sloužilo vládnoucí vrstvě, spojeno s protireformací, monumentální, okázalé, složité)

  • Výtvarné umění
    • niterné stavu, vnitřní emoce
    • teatrálnost a naturalismus
    • kontrast světla a stínu
    • Caravaggio, Peter Paul Rubens, Rembrandt van Rijn,….
  • Architektura
    • monumentalita staveb
    • oblouk, křivka
    • dramatičnost
    • dopady světla zvýšky
    • objemné kupole
    • dekorace
    • morové a trojiční sloupy
    • Gian Lorenzo Bernini, Jan Blažej Santini Aichel,….
  • Hudební produkce
    • církevní potřeby
    • světská oblast
      • opera (soulad textu a hudby)
      • kantáta
      • monumentální duchovní oratorium
    • zdokonalování starých nástrojů a vytváření nových – rozvoj instrumentální a orchestrální hudby
    • monumentalita, velkolepost, ale i citovost a meditativnost
    • Claudio Monteverdi, Antonio Vivaldi, Domenico Scarlatti, George Philipp Telemann, Georg Fridrich Händel, Johann Sebastian Bach,….

 

b) Lidové baroko/ nízké baroko

  • přejímalo témata baroka oficiálního, ale bylo jednodušší, rozvoj lidového baroka se projevil v mnohých oblastech lidského života – lidová hudba, slovesnost, drama, architektura,….

 

Baroko v literatuře

Barokní literatura oficiální

  • náboženský ráz
  • zpracovává duchovní, zejména biblická témata
  • soustředí se na nadosobní věci
  • dramatická, patetická
  • gradace, kontrast, hyperboly (=nadsázky), metafory, epiteta, přirovnání, antiteze
  • symboly, alegorie

 

Duchovní lyrika

  • filozofická
  • vyvěrá z duchovních prožitků
  • lidská nepatrnost X Boží dokonalost
  • jediná jistota – smrt a následné splynutí s Bohem

 

Lyrika světská

  • nějaký zásadní rozdíl od lyriky duchovní
  • láska k dámě – cit k vtělení božské dokonalosti
  • prostředí poezie chápáno jako ráj na zemi

 

Epika

  • reprezentována hlavně eposy
  • hrdina řeší spor (př. láska X čest)
  • volí nadosobní hodnoty

 

Próza

  • kazatelství
  • legenda
  • satira
  • Drama
    • jezuité X piaristé (škola hrou)
    • školské drama (jezuitské)
      • typický barokní ráz
      • vrchol v pol. 17. století
      • obliba tragédie
    • komedie dell´arte
      • zdob renesance
      • v stol. – rozšířena do evropských zemí

 

Evropské baroko

Manýrismus

  • umělecký proud dvorského umění v Evropě
  • přelom 16. a 17. stol
  • soustředění se na formu textu (vyumělkovanost, složitost), obsahově však nezajímavý, prázdný
    • Podoby manýrismu
      • marinismus
        • Itálie
        • Giambattista Marino (báseň má překvapit a ohromit)
      • gongorismus
        • Španělsko
        • Luis de Góngora v Argote (poezie má magické schopnosti; nejlepší dílo – Samoty, přirovnání období bytí k ročním dobám)
      • euphuismus
        • Anglie
        • pol. 16. stol.
        • škola metafyzických básníků (základní otázky bytí)
        • John Donne (Písně a sonety, Svaté sonety, Modlitby – výrok: komu zvoní hrana)
      • preciózní literatura
        • Francie
        • precióznost ve všech směrech
        • Madeleine de Seudéra

 

Alamodová poezie

  • milostná poezie
  • století
  • ústřední postava – zklamaný milenec
  • láska chápána jako utrpení
  • vyumělkovaná forma

 

Představitelé baroka v Evropě

Itálie

Torquato Tasso

  • Osvobozený Jeruzalém
    • nábožensko-hrdinský epos

 

Španělsko

Pedro Calderón de la Barca

  • dramatik
  • konec, zlatého období, španělského písemnictví
  • psal comedias (veršované hry o 3 jednáních) a autos (jednotaktové alegorické hry s nábožensko-filozofickými náměty)
    • Velké divadlo světa
      • Mistr rozděluje role života, podle úspěšnosti hry soudí jejich budoucnost
    • Život je sen
      • princ zavřený ve věži, bojuje se zlou předurčeností
    • myšlenka – člověk má možnost volby (otázka svobodné vůle)
      • Soudce zalamejský, Lékař své cti, Schovávaná na schodech

 

Anglie

John Milton

  • jeden z nejvýznamnějších anglických básníků
  • ódy, sonety, elegie, eposy
    • Ztracený ráj
      • náboženský epos o 12-ti knihách
      • vyhnání Adama a Evy zráje
      • ráj mohou opět najít ve svém nitru, jeho původcem je víra
    • Ráj opět nabytý
      • Kristovo pokušení na poušti

 

Německo

  • vliv protireformace a třicetileté války
  • lyrika vyjadřovala pesimismus
  • barokní tragédie, prozaický román
  • Martin Opitz – vytvořil první německou poetiku

Andreas Gryphius

  • hrůza ze smrti
  • pocity marnosti
  • ódy, epigramy, sonety, dramatické práce, komedie
    • Absurda comica čili Pan Peter Squentz
      • divadlo o divadlu

Friedrich Spee von Langenfeld

  • jezuita, kněz, docent filozofie a teologie, misionář a katolický lyrik
    • Zdoroslavíček, Zlatá kniha ctnosti
      • vrchol německé barokní přírodní lyriky
    • Cautio criminalis
      • kritický spis o čarodějnických procesech

Hans Jakob Christoffel von Grimmelshausen

  • nejvýznamější německý barokní prozaik
    • Dobrodružný Simplicius Simplicissimus
      • hlavní postava Simplicius Simplicissimus (= Prosťáček Nejprostší)
      • kritické dílo
      • obraz třicetileté války očima mladého chlapce
    • Continuatio
      • pokračování
      • chlapcův život poustevníka
    • Poběhlice Kuráž, Divous Skočdopole, Kouzelné ptačí hnízdo

 

Francie

  • baroko méně rozvinuto
  • trvalo kratší dobu (konec 16. stol. – léta 17. stol.)
  • do literatury proniká barokní citovost a sugestivita

Théodore Agrippa d´Aubigné

  • vůdčí osobnost francouzských protestantů
  • milostné sonety, nábožensko-politické básně
    • sbírka Jaro
    • Tragické básně

 

Rokoko

  • závěrečná etapa baroka (1730-1780)
  • rocaille (= mušličkový motiv)
  • původ ve Francii
  • odklon od duchovní námětů, soustředění na světské prožitky (dvorské prostředí)
  • hra a dekorativnost
  • pastýřské hry, galantní eposy a povídky, anakreontská a erotická poezie
  • Jean Antoine Watteau – malíř šlechtických radovánek

 

Giacomo Girolamo de Seingalt Casanova

  • Příběh mého života – paměti

 

Anakreontika

  • navázala na alamodovou poezii
  • vznik – 2. třetina 18. stol.
  • oslavuje víno, přátelství, ženy, světské radosti
  • vyjadřuje povrchnost a požitkářský způsob života

 

České baroko

  • Doznívání renesance a počátky baroka
  • od 20. let 17. stol. do poloviny 17. stol
  • české země sužovány politickými dopady třicetileté vlády, nastolování moci Habsburků, popravy 27 českých pánů a porážkou stavovského povstání
  • krutost vojsk, hladomory, nemoci
  • několik vln emigrací
  • rozlišujeme literaturu exulantskou a domácí

 

Exulantská literatura

  • Jan Ámos Komenský
error: Stahujte 15 000 materiálů v naší online akademii 🎓.