Téma: Baroko v literatuře
Zařazení: Literární směr
Přidal(a): alena.a
Baroko obecně – úvod do baroka
Název
- portugalské barroco = ozdoba nepravidelných tvarů
- francouzské baroque = nepravidelný
Rozvoj
- pol. 16. stol. – 18. stol.
- jižní a střední Evropa
Baroko se rozvíjelo v období feudální krize, náboženských, politických a sociálních sporů, které zásadně ovlivnily duchovní atmosféru celé epochy.
Náboženství
- upevňování katolicismu
- 1545 – koncil v Tridentu
- katolictví X protestantství
- 1563 – začátek PROTIREFORMACE
- řád jezuitů (Tovaryšstvo Ježíšovo)
- 1534 – založen
- boj s kacíři
- Papež přeložil Svatou kongregaci (Sanctum officium)
Politika
- počátek 17. století
- třicetiletá válka (1618 – 1648)
- vestfálský mír
- přelom 17. A 18. stol. – nové konflikty (válka o španělské dědictví, severská válka)
- konec 15. stol – turecké výboje ve střední Evropě
- 1683 – ohrožena Vídeň
- 1684 – vznik Svaté ligy (= válečného spolku)
- iniciováno papežem
Sociální oblast
- v některých zemích nárůst bohatství
- v jiných hospodářská krize
- dochází k vyostření společenských protikladů
Složitá doba s sebou přinesla nové životní pocity. Člověk intenzivně prožíval nejistotu pozemského bytí, proto se jeho naděje a smysl života přesunuly od života pozemského, tedy k víře.
Barokní umění
Obecně
- duchovně orientováno
- úzce spjato s křesťanstvím
1.
- bezmocnost člověka (vůči světovému řádu)
- úzkost z pomíjivosti (života i pozemského světa)
- smrt a posmrtný život (jediná jistota; memento mori – pamatuj na smrt)
2.
- dramatičnost (kontrast – nedokonalý, hříšný člověk X dokonalý Bůh; renesanční racionalizmus X barokní mysticismus)
3.
- monumentalita
- citovost – vášnivost
- působivost
- expresivnost
- sugestivnost
4.
- odklon od skutečného, pozemského světa
- využívání alegorie a symbolů
5.
- prostupování mysticismu a erotismu
Členění
a) Oficiální baroko (sloužilo vládnoucí vrstvě, spojeno s protireformací, monumentální, okázalé, složité)
- Výtvarné umění
- niterné stavu, vnitřní emoce
- teatrálnost a naturalismus
- kontrast světla a stínu
- Caravaggio, Peter Paul Rubens, Rembrandt van Rijn,….
- Architektura
- monumentalita staveb
- oblouk, křivka
- dramatičnost
- dopady světla zvýšky
- objemné kupole
- dekorace
- morové a trojiční sloupy
- Gian Lorenzo Bernini, Jan Blažej Santini Aichel,….
- Hudební produkce
- církevní potřeby
- světská oblast
- opera (soulad textu a hudby)
- kantáta
- monumentální duchovní oratorium
- zdokonalování starých nástrojů a vytváření nových – rozvoj instrumentální a orchestrální hudby
- monumentalita, velkolepost, ale i citovost a meditativnost
- Claudio Monteverdi, Antonio Vivaldi, Domenico Scarlatti, George Philipp Telemann, Georg Fridrich Händel, Johann Sebastian Bach,….
b) Lidové baroko/ nízké baroko
- přejímalo témata baroka oficiálního, ale bylo jednodušší, rozvoj lidového baroka se projevil v mnohých oblastech lidského života – lidová hudba, slovesnost, drama, architektura,….
Baroko v literatuře
Barokní literatura oficiální
- náboženský ráz
- zpracovává duchovní, zejména biblická témata
- soustředí se na nadosobní věci
- dramatická, patetická
- gradace, kontrast, hyperboly (=nadsázky), metafory, epiteta, přirovnání, antiteze
- symboly, alegorie
Duchovní lyrika
- filozofická
- vyvěrá z duchovních prožitků
- lidská nepatrnost X Boží dokonalost
- jediná jistota – smrt a následné splynutí s Bohem
Lyrika světská
- nějaký zásadní rozdíl od lyriky duchovní
- láska k dámě – cit k vtělení božské dokonalosti
- prostředí poezie chápáno jako ráj na zemi
- reprezentována hlavně eposy
- hrdina řeší spor (př. láska X čest)
- volí nadosobní hodnoty
Próza
Evropské baroko
Manýrismus
- umělecký proud dvorského umění v Evropě
- přelom 16. a 17. stol
- soustředění se na formu textu (vyumělkovanost, složitost), obsahově však nezajímavý, prázdný
- Podoby manýrismu
- marinismus
- Itálie
- Giambattista Marino (báseň má překvapit a ohromit)
- gongorismus
- Španělsko
- Luis de Góngora v Argote (poezie má magické schopnosti; nejlepší dílo – Samoty, přirovnání období bytí k ročním dobám)
- euphuismus
- Anglie
- pol. 16. stol.
- škola metafyzických básníků (základní otázky bytí)
- John Donne (Písně a sonety, Svaté sonety, Modlitby – výrok: komu zvoní hrana)
- preciózní literatura
- Francie
- precióznost ve všech směrech
- Madeleine de Seudéra
- marinismus
- Podoby manýrismu
Alamodová poezie
- milostná poezie
- století
- ústřední postava – zklamaný milenec
- láska chápána jako utrpení
- vyumělkovaná forma
Představitelé baroka v Evropě
Itálie
- Osvobozený Jeruzalém
- nábožensko-hrdinský epos
Španělsko
Pedro Calderón de la Barca
- dramatik
- konec, zlatého období, španělského písemnictví
- psal comedias (veršované hry o 3 jednáních) a autos (jednotaktové alegorické hry s nábožensko-filozofickými náměty)
- Velké divadlo světa
- Mistr rozděluje role života, podle úspěšnosti hry soudí jejich budoucnost
- Život je sen
- princ zavřený ve věži, bojuje se zlou předurčeností
- myšlenka – člověk má možnost volby (otázka svobodné vůle)
- Soudce zalamejský, Lékař své cti, Schovávaná na schodech
- Velké divadlo světa
Anglie
John Milton
- jeden z nejvýznamnějších anglických básníků
- ódy, sonety, elegie, eposy
- Ztracený ráj
- náboženský epos o 12-ti knihách
- vyhnání Adama a Evy zráje
- ráj mohou opět najít ve svém nitru, jeho původcem je víra
- Ráj opět nabytý
- Kristovo pokušení na poušti
- Ztracený ráj
Německo
- vliv protireformace a třicetileté války
- lyrika vyjadřovala pesimismus
- barokní tragédie, prozaický román
- Martin Opitz – vytvořil první německou poetiku
Andreas Gryphius
- hrůza ze smrti
- pocity marnosti
- ódy, epigramy, sonety, dramatické práce, komedie
- Absurda comica čili Pan Peter Squentz
- divadlo o divadlu
- Absurda comica čili Pan Peter Squentz
Friedrich Spee von Langenfeld
- jezuita, kněz, docent filozofie a teologie, misionář a katolický lyrik
- Zdoroslavíček, Zlatá kniha ctnosti
- vrchol německé barokní přírodní lyriky
- Cautio criminalis
- kritický spis o čarodějnických procesech
- Zdoroslavíček, Zlatá kniha ctnosti
Hans Jakob Christoffel von Grimmelshausen
- nejvýznamější německý barokní prozaik
- Dobrodružný Simplicius Simplicissimus
- hlavní postava Simplicius Simplicissimus (= Prosťáček Nejprostší)
- kritické dílo
- obraz třicetileté války očima mladého chlapce
- Continuatio
- pokračování
- chlapcův život poustevníka
- Poběhlice Kuráž, Divous Skočdopole, Kouzelné ptačí hnízdo
- Dobrodružný Simplicius Simplicissimus
Francie
- baroko méně rozvinuto
- trvalo kratší dobu (konec 16. stol. – léta 17. stol.)
- do literatury proniká barokní citovost a sugestivita
Théodore Agrippa d´Aubigné
- vůdčí osobnost francouzských protestantů
- milostné sonety, nábožensko-politické básně
- sbírka Jaro
- Tragické básně
Rokoko
- závěrečná etapa baroka (1730-1780)
- rocaille (= mušličkový motiv)
- původ ve Francii
- odklon od duchovní námětů, soustředění na světské prožitky (dvorské prostředí)
- hra a dekorativnost
- pastýřské hry, galantní eposy a povídky, anakreontská a erotická poezie
- Jean Antoine Watteau – malíř šlechtických radovánek
Giacomo Girolamo de Seingalt Casanova
- Příběh mého života – paměti
Anakreontika
- navázala na alamodovou poezii
- vznik – 2. třetina 18. stol.
- oslavuje víno, přátelství, ženy, světské radosti
- vyjadřuje povrchnost a požitkářský způsob života
České baroko
- Doznívání renesance a počátky baroka
- od 20. let 17. stol. do poloviny 17. stol
- české země sužovány politickými dopady třicetileté vlády, nastolování moci Habsburků, popravy 27 českých pánů a porážkou stavovského povstání
- krutost vojsk, hladomory, nemoci
- několik vln emigrací
- rozlišujeme literaturu exulantskou a domácí
Exulantská literatura
- Jan Ámos Komenský