Baroko ve světě i v Čechách

 

 Jméno: Baroko v literatuře

 Přidal(a): Michaela Provazová

 

 

VZNIK BAROKA

  • Itálie
  • 1600-1750 (období 30leté války)
  • „barocco“ = portugalsky (perla nepravidelného tvaru -> vzácné, neobyčejné, oslnivé, zdobené), „báros“ = řecky
  • poslední universální sloh
  • návrat k náboženství, odvrat od přírody -> soustředí se na nitro
  • ženy oblých tvarů = symbol bohatství

 

FÁZE BAROKA:

  • RANÉ BAROKO (16. stol. Itálie, 17. stol. Evropa bez Ruska)
  • VRCHOLNÉ BAROKO (17. – 18. stol.)
  • POZDNÍ BAROKO (2. pol. 18. stol. = přechází v ROKOKO)

 

ARCHITEKTURA:

    • kopule, mohutnost, „přeplácanost“, pozlacení
    • lorety, štuky, giganti, mušle, nika, Boží muka, akant, kartuš, salla terrena
    • ARCHITEKTI – F. Borromini

 

SOCHAŘSTVÍ:

  • v pohybu, plné emocí, rozevláté (šaty apod.)
  • Matyáš Bernard Braun, G. L. Bernini

 

MALÍŘSTVÍ:

  • portréty, krajiny, oltářní malby, náboženské motivy, pestré barvy
  • Rembrandt, K. Škréta, P. Brandl,…

 

LITERATURA:

  • návrat do středověku, silné city, erotismus, dynamičnost, rozporuplnost
  • alegorie, lyrika, písně, legendy o světcích
  • metafory, kontrasty, hyperboly, antitéze

 

DIVADLO:

  • snaha zapůsobit všemi směry (zpěv, hudba, kostýmy), popravy
  • po 30. leté válce
  • DĚLENÍ:
    • lidové
    • jezuitské
    • šlechtické
    • pastorální
    • KLČ (knížky lidového čtení)

 

HUDBA:

  • varhany, opera
  • F. Händl, J. S. Bach, J. J. Ryba, A. L. Vivaldi, Adam Michna z Otradovic

 

MANÝRISMUS:

  • styl, který používají pořád stejné zvyklosti (šablona) à skrytý význam
  • různé stejné symboly, myšlenky,…
  • v baroku nebyl skrytý význam, pro všechny vrstvy obyvatelstva

 

POPULISTICKÉ:

  • vstřícné k populaci/společnosti
  • snaží se zavděčit populaci, vyobrazení člověka v sochařství a malířství
  • dynamická, v pohybu, zaoblenost, emocionální výraz, napětí uvnitř i venku

 

DRAPÉRIE:

  • zobrazení šatů, látky (rozevláté)

 

MILNÍK:

  • důležitý bod, kterým procházíme v průběhu života
  • sloup, který udává, kde se nacházíme

 

SAKRÁLNÍ = náboženský

  • dosažení dojmu nekonečnosti
    • kopule + obrazy na stropě
    • perspektiva – vyvolání prostorové orientace kvůli obrazům
  • kontrast (protiklady) – základní umělecký prostředek
  • hyperbola (nadsázka, přehánění) – všechny pocity jsou zobrazovány v extrémní podobě
  • naturalismus – nemilosrdně přesné zobrazení (i věci, které nejsou příjemné = choroby)
  • ornament (ozdoby) – ozdoba obrazů, ale i ozdoba literatury -> složitost

 

  RENESANCE BAROKO
ČLOVĚK: Plnohodnotný život, individualismus (každý člověk je jedinečný), studium Ideální člověk je skromný a pokorný člověk, aby se zbavily svých špatných vlastností, neřestí (práce na svém charakteru)
TÉMA: Pozemský svět Mystika (lákali je věci, které nebyly vědecky vysvětleny)

Chiliasmus – víra v poslední soud, armagedon

Eschatologie – představa posmrtného života

 

NÁLADA: Harmonie a klid Expresivní (vzrušení, extáze), výrazné pocity

 

PŘEDSTAVITELÉ BAROKA:

1) ZAHRANIČÍ:

  • PEDRO CALDERON DE LA BARCA:
    • španělský dramatik
    • srovnáván s Lope do Vega
    • někým oblíbený, někým podceňován
    • teolog (studoval na několika školách)
    • královský kaplan v Madridu -> dobré zázemí pro tvorbu
    • asi 200 divadelních her (většinou náboženské téma)
    • divadelní žánr– AUTOS SACRAMENTALES (předložil divákům soubor křest ctností)
    • ŽIVOT JE SEN:
      • 3 dějství
      • dějově komplikované (hodně postav, hodně dějových linií)
      • hlavní hrdina – princ Segismundo
      • život je lež (naši blízcí, rodina, peníze, kariéra je jen přelud à probuzení, vnitřní klid)
    • SOLIPSISMUS – název, že svět, jaký je kolem nás ej takový, protože my jsme si ho svým myšlením vytvořili
      • jediný důležitý bod jsem JÁ (duše) à kdo to pochopí, vznikne z něj pak nadčlověk = životní filozofie
      • královské prostředí
      • zlá věštba à princ se má stát vrahem, zrádcem, krutovládcem à umístěn do věže v lese à test = řeknou, že se mu to jen zdálo à ples na princovu počest à masakr à uvězněn zpět, ale rebelie (možnost, že na trůně bude někdo cizí)à vysvobodí ho à usedá na trůn, ale nakonec nechce být králem, ani nechce majetek, zůstává ve věži
  • JOHN MILTON:
    • Anglie
    • největší z barokních básníků
    • duchovní eposy (pol. 17. stol.)
      • zase se vracejí
    • ZTRACENÝ RÁJ:
      • největší barokní dílo svět. literatury
      • 2 dějové linie:
      • DL – pozemská (týká se lidské bytosti – o vyhnání Adama a Evy z Ráje)
      • DL – nadpozemská (fiktivní příběh Lucifera, který byl kvůli povstání svržen z nebe)
      • boj člověka se sebou samým
      • Lucifer jako zraněný anděl, který chce odpuštění, ale ví, že to nejde
      • typizace –člověk představuje jen jednu určitou vlastnost

 

2) ČESKÉ ZEMĚ:

  • 1620 – bitva na Bílé hoře
  • dostalo se k nám baroko
  • rekatolizace – upevnění moci katolické církve
  • konvertování – přestup do jiné církve à jinak exil
  • germanizace – úředním jazykem (jediným) se stala němčina
  • pomalé vymírání češtiny
  • čeština jen na venkově (žádná gramatika, pravidla)
  • spisovná čeština zanikla

 

JAN ÁMOS KOMENSKÝ:

  • reprezentant exilové tvorby (nebyl kat. vyznání -> vyhnán)
  • *1592 (Nivnice, Morava)
  • evangelická rodina -> po smrti rodičů byl u tety -> jel do Istanbulu (centrum vzdělanosti) à pak do Přerova (nejmladší učitel)
  • rektor gymnasia ve Fulneku
  • 1626 – odsun z Čech do Polska (Lešno) = chtěl zlepšit situaci evang. církve
  • 1656 – mu shořelo skoro všechno jeho dílo -> cesta do Istanbulu
  • 1670 – zemřel v Istanbulu (Naarden)
  • asi 11 děl (zbytek shořel)
  • typický renesanční člověk (všestranný)
  • obory:
    • a) pedagogika – („UČITEL NÁRODŮ“), bohatá praxe (mnoho škol)
    • b) didaktik(a) – učitelské metody, humanitní věda o učitelských metodách
    • c)umění – estetická literatura, spisovatel, umělec
    • d) filozofie a religionistika + teolog – srovnání náboženství, poslední biskup Jednoty bratrské (protestantská církev)
  • PEDAGOGICKÉ KNIHY:
    • výchova, didaktika, výuka jazyků
    • encyklopedie
    • pansofie – vševěda
    • v Lešně – reforma školství v Českých zemích
  • VÝCHOVA:
    • 1) poznat svět okolo
    • 2) poznat sám sebe
    • 3) povznést se k BOHU
  • nesouhlasil s tělesnými tresty
  • rozdělil systém škol – učení doma (0-6 let) à obecná škola (6-12) à latinská škola (12-18) à akademie (18-24)
  • FORMY:
    • názornost
    • systematičnost
    • aktivnost
    • trvalost
    • přiměřenost
  • LABYRINT SVĚTA A RÁJ SRDCE:
    • satirská alegorie
    • sám ji nedokázal žánrově zařadit
    • možný žánr – Útěšný list:
      • texty psané proto, aby utěšily obyvatele/čtenáře
      • ALE bývají stručné (což se mu nepovedlo)
    • 54 kapitol (1-36 labyrint světa, 37-54 ráj srdce)
    • 1623-31
    • Vševěd Všudybud, Mámení Mámil, královna věta Moudrost, Město východu a rozchodu
    • lidé se neposlouchají (smrtka à šípy do hrudi)

Společnost rozdělená na STAVY:

  • Domácí
  • Hospodářství
  • Učených
  • Náboženský
  • Vrchnosti
  • Soldácký

OBSAH:

  • část popisuje svět (část venku)
  • část popisuje lidské nitro

FORMA:

  • část – dějová, epická
  • část – lyrická
  • číst postavená na dialogu
  • část postavená na monologu

ORBIS PICTUS:

  • na začátku citát z Bible
  • předmluva (příklady jen o klucích)
  • znaky abecedy (zvuky zvířat)
  • nemá děj: zabývá se vším, co by měli všichni vědět:
    • náboženství
    • základní živly
    • nebe
    • země (plody, kovy, stromy, kameny, zvířata)
    • kapitoly o knihách
    • války, města, instituce, lékařství
  • VELKÁ DIDAKTIKA (didaktika magna)

 

ADAM VÁCLAV MICHNA Z OTRADOVIC:

  • nejkvalitnější český básník té doby, který může konkurovat J. A. Komenskému
  • katolík (neřešil tedy cirk. problém té doby)
  • velmi inteligentní a tolerantní (přátelé měl i mezi protestanty = korespondence)
  • dobře se oženil (byl nižší šlechtic), bohatá zámožná dívka, kterou miloval
  • básník, literát, ale i hudební skladatel, varhaník, autor hud. skladeb (duchovní písně)
    • nejlepší skladatel DP, rád měl písně s vánoční tématikou

 

KOLEDA VÁNOČNÍ DUCH. PÍSNĚ
Sloužila ke koledování Profesionální tvorba

(autorská tvorba)

Praktický ráz Neměli účel něco

vykoledovat

Lidový ráz a lid. původ (součást folklóru) Součást liturgie, obřadu

 

Adam Michna – Chtíc, aby spal (DP)

  • 3 DÍLA:
    • ČESKÁ MARIÁNSKÁ MUZIKA:
      • žánrově – kancionál (sborník DP, zpěvník)
        • neměli do této doby autora
      • autorské dílo (většina písní jeho vlastní)
      • jsou zde ESCHATOLOGICKÉ PÍSNĚ:
        • vize posmrtného života (o lid. duši v očistci, pekle, ráji)
    • SVATOROČNÍ MUZIKA:
      • autorský kancionál
      • písně seřazeny podle náboženských svátků
    • LOUTNA ČESKÁ:
      • rozdělena na 13. částí = SVITA
      • jedna z nich: Mariánská myslivost
        • děj: lov Panny Marie, která před nimi prchá (moře, les,…)
        • motivy + symboly:
        • LOV – získání obživy, existence (víra je existenčně nezbytná, aby člověk přežil tak ji potřebuje)
        • ZBOŽÍ – věc, která je volně dostupná všem
        • smysl básně – aby Marii následovali, ať je to sebetěžší
      • není to kancionál, ale hudební skladba
      • realizace orchestru
      • neobvyklá přirovnání, originální (mohla být i špatně pochopena)
      • mystická erotika – pozemskou lásku přeměnit v lásku k BOHU (největší možná forma lásky) à vykoupení
      • velký erotický náboj (ale mysticky myšleno)
      • směšuje pohanství + křesť. svět
        • vystupují tam postavy z antiky (Venuše) – přirovnávána k Panně Marii
        • Amor (láska, zamilovanost) – ztotožňován s Ježíšem (chápáno jako drzost)
      • miluje popisování květnové přírody
      • motiv MÁJE = LÁSKY (největší inspirace pro K. H. Máchu – Máj)

 

BEDŘICH (FRIEDRICH) BRIEDL:

  • Klementinum:
    • universitní komplex, založili ho JEZUITÉ
    • nejprve konkurence s Karlovou univer., později se sloučily
    • meteorologická věž (od 1750 – 3x denně měří teplotu apod.)
    • Národní knihovna ČR – obsahuje veškeré knihy, které vydalo české nakladatelství
  • pracoval jako jezuitský tiskař v Klementinu
  • úžasný řečník (studoval rétoriku)
  • oblíbený napříč všemi spol. vrstvami
  • putoval jako apoštol (o holi, žebravý mnich, od vsi ke vsi)
  • smysl pro humor (nebývalo u jezuitů)
  • DÍLO:
    • Co Bůh? Člověk?
      • aby zvýraznil Boha nad člověkem
      • stojí na principu kontrastu, protikladů
      • gradace
      • ich-forma, ale myslí tím všechny lidi
      • špatně – protože člověka stvořil Bůh k obrazu svému à rouhání
      • píše s pomocí svých pocitů
      • prvotní hřích (dědičný hřích) – Adam a Eva (jablko) à dědičně se to dějí až do dnes, proto děláme špatné věci
      • první text, který je plný metafor (originálních)

 

BOHUSLAV BALBÍN:

  • protiklad F. Briedla
  • nevýrazný člověk bez rétorických schopností
  • vědecká práce (pracovna), historie = odborné spisy
  • velký vlastenec, hrdý na české dějiny
  • jezuita
  • vyučoval na gymnasiu -> po pár letech až z Vatikánu odvolán (pedofilní sklony)
  • DÍLO:
    • ROZPRAVA NA OBRANU JAZYKA SLOVANSKÉHO, ZVLÁŠTĚ ČESKÉHO (Balbínova obrana):
      • traktát (ale není to úplně odborný text)
      • lingvistické a vlastenecké téma
      • důležité – jezuita, a přesto je proti germanizaci
      • FÁZE:
        • pojato jako osobní dopis jinému knězi
        • až po Balbínově smrti, po mnoha letech, byla vydána jako kniha
      • nenapsal ji česky, ale latinsky (do češtiny přeložena až v 19. stol.)
      • obsahuje bajku
        • o němčině – Češi jsou naivně důvěřivý (zajíc) a Němci přijdou sem a postupně začnou všechno měnit (ježek), až se stala národním jazykem němčina





Další podobné materiály na webu:

    Prohledali jsme rozbory knih, slohovky, životopisy a všechnu další literaturu, ale nic jsme nenašli :-(.