Host do domu, Těžká hodina – rozbor díla

rozbor-díla

 

Kniha: Host do domu, Těžká hodina

Autor: Jiří Wolker

Přidal(a): Paulline

 

JIŘÍ WOLKER

  • Byl básníkem a jedním z předních představitelů proletářské poesie. Ač zemřel velice mladý, jeho jméno zůstalo v literatuře dlouho po jeho smrti a i dnes, když se zmíní proletářská poesie, je jedním s prvních autorů, který se nám v souvislosti s tímto pojmem vybaví. Generace autorů, kteří byli narozeni na počátku dvacátého století je dokonce někdy označována jako „Wolkerovská generace“ popř. „Teigovsko-Wolkerovská generace“, což význam tohoto autora ještě podtrhuje.
  • „Wolker je básník snu a touhy, romantik mnohem víc, než se zdá …“. (F. X. Šalda)
  • Jiří Wolker se narodil v Prostějově do dobře zabezpečené rodiny a v tomto městě později vystudoval i gymnázium. Už od dětství byl všestranně velmi nadaný a výjimečný, ale naplno se své básnické tvorbě začal věnovat v šestnácti letech.
  • Pokud se na jeho tvorbu zaměříme v delším časovém horizontu, uvidíme, že se poměrně výrazně vyvíjela. Na počátku byla struktura svázaná (např. sonety, které mají dánu přesnou strukturu) a verš pravidelný. Byla velmi znát inspirace u ostatních básníků a autorů a témata byla spíše impresionistická, objevovaly se zde přírodní motivy, motivy lásky, atd. Jiří Wolker ve své korespondenci zmiňuje tři jména, které ho v tvorbě inspirovala, a to byl Baudalaire, Verlaine a Hlaváček, ale jistě se inspiroval i dalšími autory, které znal a se kterými se přátelil. Jistě mu inspirací mohli být přátelé z Literární skupiny a Devětsilu nebo literáti, které četl a kterými byli například Neruda, Čech, Bezruč a další. Velký vliv na vývoj jeho tvorby měl odchod z Prostějova do Prahy v roce 1918. Studoval zde práva, a i když studium nebylo jednoduché, věnoval se mnoha dalším aktivitám. Často chodil na přednášky literních kritiků (např. F. X. Šalda) nebo na koncerty filharmonie a další kulturní akce. Také se setkával s dalšími autory, kteří měli vliv na utváření jeho levicově politického myšlení. Wolker se začal odchylovat od přírodních motivů, které ve své poezii využíval dříve a stále více se zaměřoval na sociální tématiku. Svá díla mířil více na obyčejné lidi a popisoval tu jejich běžné životy a sociální problémy té doby. V Praze se lehce začlenil ho komunity autorů, kteří zastávali levicové myšlení a angažovali se v politice. Začlenil se postupně do obou literárních skupin, které v Praze působily. Zpočátku byl členem Literární skupiny a později i Devětsilu. S tím také souviselo zapojení se do strany.
  • Později se u něho začala projevovat různá onemocnění. Onemocněl Tuberkulózou, ze které se léčil pobyty u moře nebo v Tatrách, později se ale přidaly další nemoci jako zápal plic a zánět mozkových blan. Na tato onemocnění Wolker 3. ledna 1924 ve věku 24 let umírá.
  • Ve svých dílech uměl Wolker velmi dobře využít jazykových prostředků tak, aby vystihl své potřeby a dosáhl kýženého účinku právě pomocí slov. Proto se navždy zapsal do literatury. Po jeho smrti vyšel na popud Černíka, Halase a Václavka manifest DOSTI WOLKERA!, který reagoval na Wolkerovu rostoucí popularitu po smrti. Wolkerovy básti se tiskly do čítanek, dávaly u maturit a s jeho myšlenkami a názory se tehdy ztotožnilo mnoho mladých lidí.  V této stati autoři protestovali proti jeho přehnané popularitě např. takto – Ex cathedra se hlásá, že Wolker byl začátkem i koncem poezie. Ano, byl alfou a omegou, ale toliko úseku, a poezie dnes proudí jinudy. S mrtvými žijí jen ti, kdož nemají dosti životnosti.
  • Na závěr života Jiřího Wolkera vložím epitaf, který je napsán na jeho hrobě:

Zde leží Jiří Wolker, básník, jenž miloval svět
a pro spravedlnost jeho šel se bít.
Dřív než moh’ srdce k boji vytasit,
zemřel, mlád dvacet čtyři let.

 

HOST DO DOMU:

  • Host do Domu byla první sbírka Jiřího Wolkera, která byla vydána roku 1921.
  • Lit. druh a žánr: lyrika, básnická sbírka
  • Básnická sbírka je rozdělena na tři části, a to jsou části Chlapec, Ukřižované srdce a Host do domu. Později byla k této sbírce přidána i samostatná báseň Svatý kopeček. Tyto části jsou rozdílné a každá z nich se zaměřuje na jiná témata.
  • Chlapec je částí více optimistickou. Autor projevuje svou víru žít život. Jsou zde motivy lásky, radosti, dětství, domov, rodina, příroda, … Autor se přiklání k naprosto běžným věcem, které se zájmem popisuje. Tuto část dobře vystihuje hned první báseň Pokora, která je popisována z pohledu malého chlapce, který postupně poznává svět a dospívá. Do kontrastu zde dal Wolker dětský svět a svět dospělých. Do této části zapadají také básně jako Svatodušní svátky, Kamna, Poštovní schránka, Okno, V parku před polednem, Žně, Háj a další.
  • Ukřižované srdce se naopak soustředí na smutnější stránku života. Tématy jsou zde chudoba, válka, samota, láska, atd. Wolker se více soustředí na běžný strastiplný život. Tato část tvoří jakýsi kontrast s částí předchozí. Vidíme tu rozdíly autorova vnímání. Předchozí část Chlapec byla popisována lehce naivním a nevyzrálým pohledem, ale v této části už vidíme myšlenkový posun, kdy autor popisuje život, který je někdy těžký a klade nám překážky. Sem patří básně jako např. Ukřižované srdce, Dláždění, Ze soboty na neděli, Vězeň, Nemocná milá, atd.
  • Host do domu je částí, která obě předchozí určitým způsobem kombinuje. Jednak tu vidíme pohled někdy až naivní dobroty, ale na druhou stranu si je autor vědom krušných a nepěkných chvílí v životě. Vždy se ale autor snaží čtenářům ukázat naději v dobro člověka. V této části se objevuje například také téma smrti. Wolker byl dlouhodobě nemocný a s myšlenkami na smrt velmi bojoval. Snažil se smrt pochopit a přijmout. To dobře vidíme v básni Smrt, kde ji autor popisuje jako jakési vysvobození. Sem paří básně jako např: Host do domu, Noční déšť, Hřbitov, Věci, Poutníci, Dnešek,
  • Svatý kopeček je samostatná báseň, která se od zbytku sbírky liší. Byla jsem totiž přidána až později. V této básni se Wolker lehce odchyluje od svého běžného stylu psaní. Literární formou tato báseň nachází inspiraci v Apollinairově Pásmu. Už podle názvu se dozvídáme, že v této básni autor popisuje Svatý kopeček. Je to poutní místo nedaleko Olomouce, o kterém se říká, že se zde dějí zázraky. Wolker tu popisuje posvátnost místa a zároveň také popisuje své dětství, které tu prožil. Svým způsobem tuto báseň autor pojímá jako takové rozloučení se z dětstvím a vkročení do nové etapy života. Wolker tu střídá různé motivy jako rodina, přátelé, minulost a budoucnost, svět atd.

 

TĚŽKÁ HODINA:

  • Sbírka Těžká hodina vyšla v říjnu 1922. Skládá se z několika básní, které však byly publikovýny už před vznikem celé sbírky v různých časopisech. Pokud bychom srovnali tuto básnickou sbírku s tou předchozí, rozpoznali bychom, že v tomto případě už se autor nedržel nějakého rozvržení sbírky na části, ale všechny básně jsou zde vloženy volně. Další rozdíl je ten, v této sbírce je méně básní, ale naopak jsou delší. Nachází se zde 3 balady. Balada o nenarozeném dítěti, Balada o očích topičových a Balada o snu.
  • Už v předchozí sbírce bylo vidět, že Wolker chce svou literaturou zaujmout běžné čtenáře, ale to se v této sbírce ještě umocňuje tím, že se zde nachází balady, které mají jasný příběh a jsou tak pro čtenáře srozumitelnější.
  • „s tím, jak Wolker vyzrával politicky, zraje i jako básník. Nachází nová řešení v boji a s tím přichází i nový typ poezie. Postupně ustupuje spontaneita, bezmezná důvěra a jeho romantické ideály nahradila „vůle být spravedlivý“ Jiří Svoboda (2008, s.33)
  • Skutečně v porovnání s předchozí sbírkou, tato působí značně vyzráleji. Hned v první básni sbírky Těžká hodina vidíme, že autor se nachází na pomezí dětství a dospělosti (Chlapecké srdce mi zemřelo a sám v rakvi je vynáším, jedno srdce jsem pohřbil a druhé ještě nemám). V básni Svatý kopeček jsme viděli to pomyslné loučení Wolkera s dětstvím a v této básni Těžká hodina na Svatý kopeček navazuje.
  • Celé sbírka je pak věnována sociálním problémům ve společnosti, na které Wolker reaguje. Snaží se na tyto problémy poukázat a bojovat za lepší společnost (tomu je krásným příkladem báseň Slepí muzikanti, kteří ač jsou slepí, umožňují otevřít oči a vidět ostatním lidem). Objevují se tu témata chudoby, práce, těžkosti života, atd.
  • Kromě již zmiňovaných balad se zde nachází i Slepí muzikanti, Kázání na hoře, Oči, Jaro, Fotografie, Dům v noci, Milenci, Moře, Pohřeb a další.

 

Literatura:

  • Elektronická příručka dostupná na stránkách Ústavu pro českou literaturu, DOSTI WOLKERA! (odkaz: http://www.ucl.cas.cz/edicee/data/antologie/avantgarda/AVA2/2.pdf)
  • SLIŽ Petr, Magisterská diplomová práce VÝVOJ POETIKY JIŘÍHO WOLKERA V LETECH 1918 – 1921, Olomouc, 2015 (odkaz: https://theses.cz/id/lapca6/MDP_SLI_PETR.pdf)
  • RUFERTOVÁ Kamila, JIŘÍ WOLKER, OSOBNOST A DÍLO, Praha, 2010 (https://dspace.cuni.cz/bitstream/handle/20.500.11956/32586/DPTX_2010_1_11410_0_75292_0_90327.pdf?sequence=1&isAllowed=y)

Mé vydání:

  • WOLKER, Jiří. Těžká hodina [online]. V MKP 1. vyd. Praha : Městská knihovna v Praze, 2011 [aktuální datum citace eknihy – př. cit. rrrr-mm-dd]. Dostupné z WWW: https://web2.mlp.cz/koweb/00/03/37/06/52/tezka_hodina.pdf
  • WOLKER, Jiří. Host do domu [online]. V MKP 1. vyd. Praha : Městská knihovna v Praze, 2011 [aktuální datum citace e-knihy – př. cit. rrrr-mm-dd]. Dostupné z WWW: https://web2.mlp.cz/koweb/00/03/37/00/11/host_do_domu.pdf
error: Stahujte 15 000 materiálů v rámci našeho členství nebo v online kurzech.