Romance pro křídlovku – rozbor díla (7)

rozbor-díla

 

Kniha: Romance pro křídlovku

Autor: František Hrubín

Přidal(a):Alena

 

 

František Hrubín

Narodil se v Praze, ale své mládí prožil v Lešanech v Posázaví (rodiště jeho matky). Vystudoval gymnázium v Praze a poté se neúspěšně pokoušel vystudovat filozofii a pedagogiku na Karlově univerzitě. Byl zaměstnán v Městské knihovně v Praze, později na ministerstvu informací. Výrazně se podílel na vzniku dětského časopisu Mateřídouška, v letech 1945 – 1948 ho redigoval.
Pro dílo Romance pro křídlovku bylo nejvýznamnější právě jeho dětství. Své vzpomínky na vesnici a celé posázavské okolí vyobrazil v díle. Samotná láska k Terině je vzpomínka autora na jeho první lásku.

 

Další autorova tvorba

Jeho tvorbu lze rozdělit:

  • prvotiny – „Zpíváno z dálky“, „Krásná po chudobě“, „Země po polednách“ – první předválečné sbírky plné neklidu a úzkosti, ale také lásky k přírodě rozsáhlé skladby – „Jobova noc“ – boj starého a nového ve společnosti i v člověku samotném, „Chléb s ocelí“ – protifašistické básně z doby okupace spolu s dalšími, které jsou inspirovány osvobozením
  • poválečné sbírky – „Nesmírný krásný život“ – oplývá radostí ze života, „Hirošima“ – velké varování lidstva před možností nukleární katastrofy báseň o nesmrtelnosti lásky – „Romance pro křídlovku“
  • divadelní hry – „Srpnová neděle“, „Křišťálová noc“
  • verše pro děti – „Říkejte si se mnou“, „Říkejte si pohádky“
  • pohádky pro děti – „Špalíček pohádek“, „Zvířátka a petrovští“, „Paleček“, „Kuřátko a obilí“, „Pohádky z Tisíce a jedné noci“

 

Kontext literárního vývoje

Krátké období uvolnění v tehdejší Československé socialistické republice; až do roku 1968 – Pražské jaro. Naděje na „socialismus s lidskou tváří“ byly rázně ukončeny vpádem vojsk států Varšavské smlouvy, oficiálně nazvaným „bratrská pomoc“. Tehdejší českoslovenští politici neviděli jinou možnost než nátlaku ustoupit. Do literatury se začali postupně vracet mnozí zapověžení nebo umlčovací literáti. Jako revoluční byl vnímán 4. sjezd Svazu československých spisovatelů, který na konci jara 1967 proběhl v opozičním duchu. Literaturu již nespojuje jednotný ideál, budovatelská východiska jsou zapomenuta, stále častěji i vysmívána, objevují se díla s prvky absurdity, literární experimenty apod. Literatura se vrací k lidskému soukromí, k jedinci a jeho vnitřnímu světu (odstraněno tabu v oblasti erotiky). Radiálně vystupovali spisovatelé především v publicistické činnosti, významná byla revue Světová literatura, která obnovila kontinuitu naší literární kultury s moderním evropským písemnictvím.

 

Rozbor díla: Romance pro křídlovku

  • LD -lyricko-epická báseň (obsahuje děj,postavy a zároveň popisuje city a emoce)
  • – romance,ale baladického charakteru(končí tragicky) > žalostná romance(romance- lyricko epická báseň,optimistický děj i konec,obsahem láska) poéma ?
  • Výrazová formapoezie
  • Lit.směr-obecně se do žádného směru nezařazuje, poezie po roce 1945
  • Téma : Příběh básníkovi první lásky(silně autobiografické)

 

Motivy :

  • Křídla – volnost,radost,euforie,touha po svobodě
  • Břitva – symbol dospělosti(přemýšlí nad tím zda unese břemeno dospělosti – odpovědnost za umírajícího dědečka X láska k Terině)
  • Křídlovka- motiv symbol pruběhu života(Viktor na ní hraje na začátku,na konci když uctívají Terinu)
  • Života,smrti,vesmíru(hvězdy,černá obloha),přírody,touha,láska(nesmrtelná),mládí,stáří,žárlivost
  • > Motivy jsou často v kontrastu > smrt muže být vykoupení X smrt neočekávaná,život šťastný x strastiplný,láska romantická (Terina) x živočišná (Tonka)

 

Časoprostor:

  • Lešany v srpnu(27,28) v letech 1930,1933-1934 a 1961
  • Romance pro křídlovku je přímým autorovým zážitkem a ohlédnutím za autorovým životem.

 

Kompozice:

  • Báseň je rozděleno do několik kapitol,které jsou označeny přesným datem. Dílo je napsáno stylem deníku.
  • kompozice není chronologická,prvky retrospektivní(27.srpen),kompozice rozdělená do třech časových rovin které se prolínají,technika filmového střihu,28.srpen – přítomnost,červen 1933 a 1934 představuje budoucnost – v chlapcově přítomnosti se promítá budoucnost což je vlastně básníkova minulost,opakování některých pasáží,básník se vrací ke své první lásce ,kterou nyní chlapec prožívá a představuje pro něj současnost. Básník z pozice staršího odkazuje v chlapcově přítomnosti do budoucnosti.Chlapec jakoby vzpomíná na budoucnost

 

Vypravěč: František(který je zároveň autorem)

Vyprávěcí způsoby: ich-forma

Typy promluv:  vnitřní monolog(polopřímá řeč),přímá řeč

Veršovaný výstavba: volný verš,nepravidelný verš a rým,časté opakování veršů

 

Postavy :

  • František – hlavní postava, zamilovaný,žárlivý, přemýšlivý,věrný,vytrvalý
  • Terina – dívka od kolotočů,krásná,veselá,romantická,něžná
  • Viktor -chlapec od kolotočů,zamilovaný do Teriny,závistivý,žárlivý
  • Tonka – bývalá Františkova dívka,opak Teriny,hrubá,jedná bez servítek,upřímná

 

Jazykové prostředky a tropy:

  • jednoduchý jazyk významově srozumitelný,obecná čeština v přímé řeči,hovorová,básnické prostředky(lyrické metafory),symboly(břitva)
  • úvahové části>o smyslu bytí
  • kontrast

 

Děj :

  • František přijede do Lešan se starat o svého dědečka,který je zmatený, vidé zemřelé lidi a František je musí předstírat.
  • Následuje setkání Františka a Teriny>zamiluje se,Viktor žárlí,schází se,první polibek,romantická schůzka (poslední noc), Terina odjíždí
  • František se vrací domů,dědeček umírá naposledy ho pozná,Frantšek nešťastný ale musí žít dál > plný lásky k Terině
  • Terina po třech letech přijede na lešanskou pout znovu-František nabídne sňatek. Terina přijme,ale přijde s Viktorovou čepicí(ze srandy),František žárlí,ukončí jejich schůzky a Terina odjede
  • Další rok> znovu pout přijíždí,František se jí chce omluvit ale Viktor mu řekne že Terina zemřela.
  • František se po letech setká s Viktorem a vzpomínají na Terinu > Františkovi se oživí láska K Terině > nesmrtelná láska

 

Inspirace literárním dílem

  • Filmovou adaptaci Romance pro křídlovku natočil v roce 1966 režisér Otakar Vávra s Jaromírem Hanzlíkem (František) a Zuzanou Cigánovou (Terina) v hlavních rolích. Film získal řadu ocenění a bývá považován za Vávrův pokus o příspěvek k tzv. české filmové nové vlně. Snímkem vrcholí Hrubínova a Vávrova spolupráce.
error: Stahujte 15 000 materiálů v rámci našeho členství nebo v online kurzech.