Kniha: Doma u Hitlerů, Hadivadlo
Autor: Arnošt Goldflam
Přidal(a): Adam
1) Zařazení do kontextu doby:
– dobové vlivy: – napsáno dlouho po II. světové válce – je možno celou situaci brát humorně, neuráží oběti holocaustu – premiéra hry: 2007
– rysy uměleckého směru: není
2) Informace o autorovi:
– životopisná data: 1946 – ???
– vlivy životních osudů:
– 1946 – narodil se v Brně, v židovské rodině, vystudoval JAMU, působil v brněnských divadlech (Hadivadlo)
– nyní režíruje a učí na JAMU a DAMU, herec – Dědictví aneb Kurvahošigutentag, Lotrando a Zubejda, učí tvůrčí psaní
– spisovatel, herec, dramatik, režisér, esejista, publicista
„Nemám povahu na to být šťastný. Jsem od podstaty nešťastný. Jsem defétista, katastrofista a tak dále. Jsem šťastný, když není žádná katastrofa. V tomto směru bych tedy mohl odpovědět, že svým způsobem jsem šťasten, ale v podstatě jsem nešťasten.“
– typické znaky autorovi tvorby:
– komediální charakter, hyperbola, nemůžeme určit – stále žije, vyvíjí se
– bibliografie:
Dnes večer na chmelnici
– účast v mnoha filmech – Otesánek, Modrý Mauritius, František je děvkař či Proč bychom se netopili
3) Samotné dílo:
– obecně: Premiéra roku 2007. Funkce textu je zábavná, společenská, filozofická a formativní. Hra je určena inteligentnímu publiku – je nutno znát určité informace, jinak nám to nepřijde vtipné.
– tématika:
Celkové téma: Prolínání skutečnosti s fantazií, narážky na historické souvislosti, zesměšnění osobního života a soukromí Adolfa Hitlera, absurdní souvislosti v životě velkých „vůdců“, cílem odlehčit, velký malý muž – před svou ženou je „malým pánem“.
Hlavní téma – děj: Příběh hlavní postavy AH od přestupu v Brně při cestě do Vídně až po cca 50. léta 20. stol.
Šest malých příběhů, které spojuje postava největšího zločince planety, šest groteskních výjevů z Führerova života: Hitler a Stalin se (čirou náhodou) setkávají v Brně na nádraží, Hitler a rodinná pohoda, Romance lásky – poslední dva dny války v Hitlerově bunkru, Obyčejný den – Eva Braunová vaří Dolfimu vegetariánskou večeři, Hra na hru se smrtí – kdo bude Hitlerovým následníkem?, Ende gut, alles gut – starý Hitler, dnes Adolfo Esperanza Muňoz vzpomíná na úspěchy svých jihoamerických výstav a lituje, že ho ta politika tehdy tak vtáhla…
– charakteristika doby a prostředí:
– doba: začátek příběhu (asi 1910) – Adolf Hitler se pokouší dostat na Akademii ve Vídni, konec příběhu je pár let po válce, kdy se Adolf Hitler usadí v Jižní Americe a prodává své obrazy; čas není přesně určen, určujeme ho na základě znalostí
– místo děje: na nádraží v Brně (potkává se se Stalinem, Taborim – spisovatel, dramatik, stejně jako Goldflam kombinuje realitu a fikci – ztratil se mu tam tatínek); u Hitlerů doma – kuchyně, v bunkru; reálné, místně určené, vnější
– charakteristika postav:
– typizace postav (vůdce, jeho zasněná naivka, poslušná podřízení)
– reálné, dobré i špatné vlastnosti
– kontrast Adolfa Hitlera – v podání
– zesměšnění záporných postav, karikaturizace
– nepřímá charakteristika
– Adolf Hitler, Eva Braunová, pan a paní Goebbels, Stalin, Taburin
– jazyk:
– hlavním jazykem je čeština, časté německé vsuvky, ruské vsuvky (začátek)
– spisovný jazyk, i nespisovné výrazy (Kucí!), zabarvené výrazy (Tatínek, Dolfík…)
– expresivní výrazy, dobové výrazy, cizí slova, gradace, metafory, přirovnání, zdrobněliny, aposiopese, zvolání, řečnické otázky
– scénické poznámky: spisovný jazyk
– aluze – narážky na historii, kontrasty – setkání Hitlera a Stalina jako mladíků plných ideálů a převedení ideálů na realitu
– charakterizační
– vyprávěcí postupy: pásmo vypravěče: – není zde (drama); zcizovací prvek – prvek zbavující diváka dojmu, že jde o reálné vyprávění příběhu – sekretářka
pásmo postav: přímá řeč, dlouhé monology, dialogy, dialogy – složité, vyjadřují ideologické myšlenky
– kompozice:
vnitřní: čistě chronologická
vnější: 6 aktovek (prolínání prostředí)
– druh a žánr, forma:
– druh: drama – 6 aktovek – minidramat
– žánr: tragikomedie, satira, apokryf, mystifikace – černý humor – chování velitelů, z přístupu – Březinka, pece na bábovku
– přístup autora: nepromítá se do žádné postavy, žádné autobiografické prvky
– vyznění textu: humorné, nutno brát s nadsázkou, úsměvné zábavné, odlehčuje situaci
– název: popis obsahu, U Hitlerů v kuchyni aneb historky z Hitlerovic kuchyně, Doma u Hitlerů – záleží na divadle