Kniha: Jmenuji se Červená
Autor: Orhan Pamuk
Přidal(a): KK
Orhan Pamuk
- 7. 6.1952 – současnost
- žije v Istanbulu
- povolání: spisovatel, scénárista, novinář
- ocenění: Nobelova cena za literaturu (2006)
- styl psaní: postmodernismus
Život
- Studoval architekturu, pak studium přerušil a zapsal se na žurnalistiku, protože chtěl být spisovatelem
- Ve dvaadvaceti napsal svůj první román (Pan Cevdet a jeho synové) – román vyhrál literární cenu za románovou prvotinu
- 1982 se oženil a měl dceru podle která pojmenoval hlavní hrdinku své knihy: Černé knihy – Rüya
- Dlouho žil s matkou (neměl moc peněz a s matkou měl výborný vztah)
- Žil v New Yorku (1985 a 1988) vyučoval na Kolumbijské univerzitě literaturu.
- V roce 2013 se zúčastnil Festivalu spisovatelů Praha.
Charakteristika tvorby:
- zabývá se rozpory mezi Tureckým a Evropským světem.
- Nabádá vládu Turecka, aby změnila zákony a zajistila v zemi svobodu projevu (Je proto i obviněn z porušení zákona na ochranu Turecka, jeho představitelů a turectví)
- Romány jsou vždy velmi barvitě popsané – působí na více čtenářových smyslů (chut, vůně,..)
- Píše většinou o problematice muslimského Turecka a jeho často zpátečnické názory
- Spousta knih je propojena s historickými událostmi + pohybují se zde reálné postavy (mistr Osman, Jmenuji se Čevená) = historické romány
- Děj jeho knih se odehrává převážně v Turecku
- Snaha přiblížit Západu styl tureckého života a uvažování
- Turecká kultura, umění
Další díla:
- Sníh, Černá kniha, Nový život, Rusovláska, Muzeum nevinnosti, Bílá pevnost
Autoři stejného období:
- Salman Rushide (Děti půlnoci) – propojení východního a západního světa, Mika Waltari (Pád Cařihradu), Paul Auster (Leviatan)
Postmodernismus:
- myšlenkový směr konce 20. století
- reakce na modernu, odmítá její ráznost a jednolitost
- odmítá koncepci jediné pravdy a jediného cíle,
- usiluje o alternativní přístup ke světu – zaměřuje se na kritiku pokroku, odmítá kulturní nadřazenost západní civilizace a také nadřazenost racionality v poznání (magie, mystika, intuice, paranormalita)
- neexistují obecné pravdy a teorie, je zbytečné hledat jednotný výklad světa, každý si jej může vyložit dle svého
- propojení vysokého a nízkého umění (brak, sci-fi, komiks,..)
- složitá kompozice, vícevrstevnatost a vícevýznamovost- vzájemné propojování literárních děl narážkami, citacemi, výpůjčkami
- dílo otevřené tj.: čtenář si sám pro sebe interpretuje a tím dotváří jeho smysl
Historický kontext:
- odehrává se koncem 16. století v Istanbulu (Osmanská říše: říše prostoru u středozemního moře)
- Teokratický (boží) islámský stát (zákony dle knihy Korán)
- za vlády Sultána Sulejmana prvního
- útok na Balkán, útok na Krym, Severní Afrika, Proniknutí do Uher
- Reálné historické postavy: Abduláh Chán (uzbecký panovník 16. stol.), Kara Memi (osmanský iluminátor 16. stol.), Murat třetí (sultán, děj knihy se odehrává za jeho vlády), Mistr Osman (osmanský iluminátor a miniaturista)
- Stará turecká slova a názvy: chalva (turecký med), celebi (vznešený člověk), gazel (milostná básen), akce (osmanská stříbrná mince)
Rozbor díla: Jmenuji se Červená
- Žánr: historický román, proza, ovšem objevují se zde prvky poezie (písen, básně)
- napsáno r. 1998
- vrcholné autorovo dílo
Kontext v jeho dílech:
- Historický román o turecké společnosti 16. stol, iluminátoři
- Detektivní, podobné autorovo dílo např. Sníh (vyšetřování sebevražd), Černá kniha
- Souboj s vlastními city a s tím co je správné, podobné dílo: Muzeum nevinnosti
- Důležitá a nebezpečná kniha, podobné dílo: Nový život
Téma
- celkové téma: víra v Boha (islám) a dodržování jeho zákonů, vyšetřování vražd
- hl. téma: vyšetřování vražd, život tamních lidí
- vedlejší témata: láska a co je pro ni člověk schopen obětovat, strach a pýcha
Myšlenka
- Autor se snaží přiblížit čtenáři tureckou společnost 16. století, její způsob uvažování, priority a rozdíly
- Poukazuje na to, že věci nejsou vždy černobílé
- Život tehdejších iluminátorů
Časoprostor
- 16. století, Turecko (Osmanská říše), Istanbul
- Dům Karova strýce, dům manžela Şeküre, Iluminátorská dílna + domy iluminátorů, sultánova klenotnice
Kompozice
- promlouvá více postav i neživých objektů (namalovaný strom, barva) = ich-forma
- Rámcová s prvky retrospektivy
Jazyk a styl
- Dlouhé popisné pasáže
- Psán spisovným jazykem, rozhovory postav hovorovou češtinou
- Časté užití archaismů a cizích slov – efendi
- Častá personifikace – v knize promlouvá strom, namalovaná smrt, barva atd
- Eufemismy (pohřeb strýce, pozlacovače)
- Ironie (často používaná Şeküre, když kárá Karu, či své děti)
- Hyperbola – používaná Karou, když popisuje, jak hrozně mu bylo bez Şeküre
- Oxymoron – když strýc umírá a cítí ohromnou bolest, cítí se šťastný, že konečně bude u Boha
- Aposiopese (nenadálé odmlčení, nedokončení započaté věty) – často používaná u promluvy vraha
- Řečnické otázky – vyskytují se u monologů téměř všech postav
- Slang – odborná slova, kterým mohou rozumět jen iluminátoři
- Přezdívky a zdrobněliny – Oliva, Motýlek, Čáp
CHARAKTERISTIKA POSTAV
(postavy nejsou příliš podrobně popsané, autor se spíše zaměřuje na jejich způsob přemýšlení a celkový pohled na věc)
- Kara efendi (pan, vyučený člověk): Bratranec Şeküre – miluje ji, chce si ji vzít(později i vezme), udělal by pro ni cokoliv, vyšetřuje(a i vyšetří vraždu svého strýce), knihař, zbrklý, vášnivý, smutný, odhodlaný
- Şeküre: Krásná matka 2 chlapců (Sevket, Orhan-autor knihy). Vdova. Žena Kary. Přikáže Karovi, že se s ním nevyspí do dob, než vypátrá vraha jejího otce. Chytrá, paličatá, neupřímná, manipulativní, milující
- Motýlek, Čáp a Oliva: Nejlepší iluminátoři z malířské dílny mistra Osmana. Iluminují knihu pro sultána za dohledu Karova strýce, kterého potom Oliva – hlavní padouch knihy. Ze strachu zabije (zabil pozlacovače oné knihy). Karovi přátelé. Dříve měli sexuální vztah s mistrem Osmanem.
- Pozn.: Ve starém Turecku byly homosexuální akty s mladými chlapci naprosto běžné, jelikož tělo ženy bylo posvátné a nesmělo se zneužívat k chlípným myšlenkám, či k sexuálním praktikám mimo manželství. (symbol krásy byl mladý chlapec)
- Mistr Osman: Starý mistr a učitel iluminátorů. Pomáhá Karovi pátrat po vrahu strýce a pozlacovače. Zastánce starých iluminátorských metod. Na konci si vypíchne oči, aby se nemusel dívat, jak mladší iluminátory stále více láká metoda franckých mistrů – je proti starým normám, považována za rouhání.
- Pozn.: Vypichování svých očí bylo u iluminátorů běžné. Když totiž na stáří přišli o zrak, bylo to znamení, že je Bůh miluje a mohou ted vidět svět jeho očima.
- Ester: Stará tlustá židovka. Dohazovačka. Tajně roznášela psaní milenců.
- Zvědavá, chytrá, veselá, optimistka
- Strýc efendi a Hayrie: Milující otec Şeküre, Iluminátor. Nechtěl a nechce Karovi dát svoji dceru za ženu. Zabit Olivou, kvůli poslední stránce knihy, kterou tvořil na příkaz sultána. Sexuální vztah se svoji otrokyní Hayrií, ta nenávidí Şeküre, protože ji tyranizuje a snaží se ji zničit.
- Hasan: Bratr zesnulého manžela Şeküre. Miluje ji a snaží se ji dostat násilím. Zabije Olivu a uteče z Istanbulu. Výbušný, cholerik, vášnivý, zoufalý, tvrdý, agresivní
OBSAH
Kniha začíná záhadnou vraždou vrchního pozlacovače, který pracuje na tajemné knize Strýce efendiho. Vrahem je jeden z jeho přátel – Iluminátorů, kteří též pracují na stejné knize.
Do města přijíždí Kara – synovec strýce, který před 12 lety odjel, protože mu strýc nechtěl dát za ženu svoji krásnou dceru, Şeküre.
Şeküre už je ovdovělá a má 2 syny, nechce žít sama a bez ochrany muže, proto uvažuje o tom, že si vezme za muže Karu, který splní vše co jí vidí na očích, nebo Hasana – bratra jejího zesnulého manžela, ze kterého má strach.
Jednoho dne strýc za záhadných okolností umírá a jeho vražda je okamžitě spojená se smrtí pozlacovače.
Když je strýc mrtvý, nic nebrání Karovi, aby si Şeküre vzal za ženu, a tak se vezmou.
Vraždy se začnou prošetřovat a podezření okamžitě padne na Karu, který by ze strýcovi smrti vytěžil nejvíce (ovšem on to není, protože ten večer byl se Şeküre) a na zbylé 3 iluminátory.
Kara je mučen, ale nakonec je propuštěn s rozkazem, že do 3 dnů bud najde vraha, nebo bude mučen mnohem hůře a nejspíše zmrzačen do konce života.
S pátráním po vrahovi mu pomáhá mistr Osman, pro kterého platí to stejné pravidlo.
Marně pátrají a jedinou stopou se zatím zdá být kresba koně s prořízlými nozdrami, proto poprosí sultána, aby mohli nahlédnout do jeho knihovny, a pochopily význam stylu kreslení tohoto koně, což by jim následně mohlo pomoci dopadnout pachatele.
Knihu za nějaký čas najdou a mistr Osman, jelikož své iluminátory dobře zná, okamžitě rozhodne, že pachatelem je Čáp. Poté si ze zoufalství a z touhy po pravém mistrovství a boží blízkosti vypíchne oči.
Mezitím Kara prohledává příbytky všech 3 podezřelých, protože si není úplně jist tím, co řekl Osman.
Postupně se spojí s Motýlkem a Čápem a společně zjistí, že pachatelem je Oliva.
Snaží se jej lstí dopadnout a když se jim přizná, zaútočí na něj.
Kara je velmi těžce zraněn a Oliva uprchne (předtím se jim ale podaří Olivovi vypíchnout oči).
Olivu na útěku potká rozzuřený Hasan a viní ho za to, že se Şeküre nestala jeho ženou, kvůli knize jejího strýce na které Oliva pracoval. Hasan mu posléze usekne hlavu a uteče pryč z Istanbulu.
Kara ted může konečně žít plnohodnotným manželským životem se Şeküre, ale je mrzák.
Podobná díla jiných autorů:
Jméno Růže – Umberto Eco
- Paralela: – podobný styl psaní (dlouhé popisné pasáže, využívání cizích slov, dlouhé promluvy o Bohu a historii)
- kniha kvůli které se umírá
- vysoké mravní zásady s ohledem na náboženství a důsledky jejich porušení: Şeküre (muslimská žena), Aco z Melku (mnich)
- víra v jednoho Boha
- Vyšetřování vražd
Leviathan – Paul Auster:
- přátelství, zrada, tělesné touhá a odcizení
- Když přítel vypravěče zemře, snaží se V. Zjistit proč (detektivní zápletka)
- Žárlivost vypravěče na zesnulého a jeho částečná „radost“ když zemře (Kara a stríc efendi – nechtěl mu dát Sekure, po jeho smrti se s ni oženil)
- Nepátrá po tajemné knize, ale po „knize“ přítelova života
- Reaguje na společenskou i politickou situaci, na morálku i násilí, na vše, co proniká do každodenního života občanů a co se podepisuje na jejich psychice a myšlení (Stejné motivy, mentalita muslimů v důsledku jejich náboženství..)