Mácha snivec i buřič – rozbor díla

rozbor-díla

 

Kniha: Lvíče

Autor: F. X. Šalda

Přidal(a): TerkaCZ

 

Rozbor: Mácha snivec i buřič

Základní charakteristika

  • Literární forma: próza.
  • Literární druh: epika.
  • Literární žánr: esej (literárněkritická studie, proslov).
  • Rok vydání: 1936.
  • Rozsah: samostatná studie (31 stran).
  • Určeno: čtenářům se zájmem o literární historii, český romantismus, literární kritiku a osobnost Karla Hynka Máchy.

 

Téma

  • Osobnost a dílo Karla Hynka Máchy v kontextu české literatury první poloviny 19. století.
  • Máchův přínos české poezii, jeho kosmický a metafyzický rozměr.
  • Dualita snivce a buřiče v Máchově životě i tvorbě.
  • Vztah Máchy k době, společnosti, přírodě, smrti a existenci.
  • Proměna vnímání Máchy – od nepochopeného autora k symbolu moderní poezie.

 

Hlavní myšlenka

  • Šalda ukazuje, že Mácha byl první skutečný básník české literatury, který přinesl poezii vnitřní nutnosti, kosmického rozměru a pravdivé subjektivity.
  • Zdůrazňuje, že Máchův pesimismus a existenciální úzkost nejsou slabostí, ale důsledkem odvahy hledět skutečnosti do tváře a neuhýbat před pravdou.
  • Esej je výzvou k pochopení Máchovy revolučnosti, jeho schopnosti bourat iluze a nastavovat společnosti zrcadlo.
  • Důvod vzniku: Šalda chtěl rehabilitovat Máchu jako zásadní postavu české poezie a ukázat jeho aktuálnost pro moderní dobu.
  • Cílem bylo: Přiblížit čtenářům hloubku Máchova díla, jeho existenciální i estetický význam a jeho vliv na další generace básníků.

 

Námět

  • Inspirací pro esej byla Šaldova celoživotní fascinace Máchovým dílem, jeho postavením v české literatuře a potřebou polemizovat s předsudky i nepochopením, které Máchu dlouho provázely.
  • Šalda navazuje na dobovou diskusi o významu romantismu a moderní poezie, reflektuje i evropské literární proudy (Baudelaire, Poe, Byron).

 

Motivy

  • Kosmický rozměr poezie, nekonečno, vesmír, světlo a tma.
  • Problém času, věčnosti, smrti a zániku.
  • Pesimismus, existenciální úzkost, hledání smyslu.
  • Symbol poutníka, vězně a země.
  • Láska, samota, rozpor mezi snem a skutečností.
  • Kritika společnosti, pravda, odvaha, subjektivita.
  • Odkazy na konkrétní Máchovy básně a motivy (Máj, Pouť krkonošská, V chrámu…).

 

Kompozice a struktura díla

  • Kompozice: Jedna souvislá esej rozdělená tematicky do několika oddílů, které sledují Máchovu tvorbu, život, dobový kontext a literární význam.
  • Stavba: Úvodní charakteristika české poezie před Máchou, rozbor Máchova přínosu, analýza jeho pesimismu, vztahu ke smrti, přírodě a společnosti, závěrečné zhodnocení jeho odkazu.
  • Rytmus: Esej je vystavěna v logických tematických blocích, s gradací od obecné charakteristiky k hluboké analýze a syntéze.

 

Vypravěč

  • Typ vypravěče: er-forma, autoritativní, literárněkritický hlas F. X. Šaldy.
  • Účast na ději: Vypravěč není účastníkem, ale zasvěceným komentátorem a interpretem.
  • Úhel pohledu: Vnější, objektivizující, ale často subjektivně zaujatý, s osobními hodnotícími soudy.
  • Stylizace: Esejistická, polemická, analytická, s důrazem na obraznost a jazykovou expresi.

 

Jazyk a styl

  • Slovní zásoba: Bohatá, obrazná, s četnými metaforami, citacemi, literárními aluzemi a odbornými termíny.
  • Syntax: Dlouhé, rozvíjené věty, střídání popisů, analýz a hodnotících soudů.
  • Styl: Esejistický, obrazný, místy patetický, s bohatou argumentací a citacemi Máchova díla.
  • Stylistické prostředky a příklady: Metafory (kosmický básník, „nebe se řítí na zem“), symbolika (noc, poutník, vězeň), ironie, patos, přímé citace Máchových veršů, kontrast, dichotomie (snivec × buřič).

 

Charakteristika postav

  • Karel Hynek Mácha: Básník, snivec i buřič, kosmický i metafyzický lyrik, pesimista, člověk hledající pravdu, odvahu a smysl.
  • Dobová společnost: Kritizovaná jako maloměšťácká, konvenční, neschopná pochopit Máchovu hloubku.
  • Kritici a následovníci: Tyl, Neruda, Vrchlický, Zeyer, Březina – postavy literární historie, které Šalda zmiňuje v souvislosti s Máchou.

 

Časoprostor

  • Doba: První polovina 19. století (Máchův život a tvorba), s přesahy do moderní doby.
  • Místo: Česká literatura, česká krajina, symbolicky prostor mezi nebem a zemí, mezi snem a skutečností.

 

Stručný obsah

Esej představuje život a dílo Karla Hynka Máchy jako zásadní zlom v české literatuře. Šalda analyzuje, co znamenal Mácha pro českou poezii, jak překonal dosavadní tradice a přinesl poezii vnitřní nutnosti, kosmického rozměru a subjektivity. Ukazuje Máchu jako pesimistu, který však nachází východisko v soucitu a lásce, a jako buřiče, jenž nastavuje společnosti zrcadlo a bourá iluze. Esej sleduje Máchovu cestu od snivce k buřiči, jeho vztah k přírodě, smrti, času i společnosti a zdůrazňuje jeho vliv na další generace básníků.

 

Podrobný obsah

Šalda začíná esej charakteristikou stavu české literatury před Máchou: popisuje ji jako živoření v malých formách, napodobování, bez skutečné vnitřní nutnosti a kosmického rozměru. Mácha je podle něj první, kdo tvoří z „naléhavosti doby“ i vlastního nitra, první, kdo přináší poezii skutečně moderní – plnou vnitřního zápasu, touhy po nekonečnu a pravdě. Šalda rozebírá Máchovu schopnost vnímat svět v kosmických souvislostech: jeho dílo je prostoupeno světlem, stíny, pohybem hvězd, nekonečnem prostoru i času. Mácha je podle Šaldy první český básník, který prožívá „pascalovský děs z kosmického nekonečna“, jehož poezie je vizuální, optická, metafyzická.

Dále se esej zabývá Máchovým pesimismem, jeho fascinací smrtí, zánikem, časem a věčností. Šalda cituje Máchovy verše o smrti, nicotě a hledání smyslu, ukazuje, že pesimismus je u Máchy důsledkem odvahy vidět skutečnost bez iluzí, nikoli slabostí. Zvláštní pozornost věnuje Šalda Máchovu vztahu k přírodě: Mácha ji nechápe jako útěchu, ale jako démonickou, lhostejnou sílu, která je člověku cizí, a jeho vztah k zemi je ambivalentní – někdy ji nenávidí, jindy v ní hledá poslední útočiště.

Šalda analyzuje i hlavní symboly Máchova díla: poutníka (věčný hledač smyslu), vězně (duše sevřená rozporem, vnitřní rozklad) a zemi (matka, poslední jistota). Ukazuje, jak Mácha nastavuje společnosti zrcadlo, kritizuje pokrytectví, rozpad rodiny a iluze národního obrození. Esej rovněž rozebírá dobovou kritiku Máje, která v Máchovi viděla nebezpečného buřiče, a sleduje, jak se jeho dílo stalo inspirací pro další generace básníků (Neruda, Vrchlický, Zeyer, Březina).

Závěrem Šalda vyzdvihuje Máchovu velikost: jeho poezie je podle něj první skutečně moderní, subjektivní, kosmická a pravdivá. Mácha je pro něj snivec i buřič, básník, který se nebojí pravdy, ani když je děsivá, a který svou poezií otevřel české literatuře cestu k evropské úrovni.

 

Vlastní zhodnocení

Mácha snivec i buřič je brilantní literárněkritická esej, která zásadně přispěla k pochopení Máchova díla a jeho významu pro českou poezii. Šalda zde s mimořádnou erudicí a jazykovou silou ukazuje, proč je Mácha nejen snivcem, ale i buřičem, který dokázal bourat iluze a nastavovat společnosti zrcadlo. Esej je inspirativní svou hloubkou, obrazností i odvahou k hodnotícím soudům. Šaldovo dílo je stále aktuální výzvou k pravdivosti, odvaze a hledání smyslu v poezii i životě.

error: Stahujte 15 000 materiálů v naší online akademii 🎓.