Kniha: Maus
Autor: Art Spiegelman
Přidal(a): Anežka Boháčková
Kontext autorovy tvorby
Art Spiegelman (1948, Stockholm)
- americký komiksový kreslíř, editor a spisovatel, známý jako autor komiksu Maus, za který obdržel Pulitzerovu cenu
- Spiegelman se narodil ve Stockholmu židovským uprchlíkům Vladkovi a Anje Spiegelmanovým, kteří přežili koncentrační tábory Osvětim a Dachau
- 1960 se rodina přestěhovala do USA, kde Art objevil komiksové příběhy a sám začal kreslit
- 1968 se nervově zhroutil, po jeho propuštění z nemocnice spáchala jeho matka Anja sebevraždu
- Vězeň planety peklo / Zajatec na planetě peklo
- se svou ženou Françoise od 1980 vydávali avantgardní časopis RAW, ve kterém byla i publikovaná první část Mausu (Otcova krvavá pouť dějinami)
- 1992 obdržel Pulitzerovu cenu jako první kreslíř komiksů
- deset let pracoval v The New Yorkeru
Další dílo
- In the Shadow of No Towers
- reakce na útok 11. září
Další představitelé směru
- Komiks
- Marjane Satrapi – Persepolis
- G. Willow Wilson – Ms. Marvel (první islámská superhrdinka)
- Svědectví – WWII
- deník Anne Frankové
- Rudolf Vrba – Utekl jsem z Osvětimi
Rozbor díla: Maus
- Art Spiegelman, 1991
- komiksová série – vycházela 1980-1991, souborné vydání 1991
Literární druh a žánr
- grafický román
- memoár, biografie, autobiografie
Komiks jako forma
- většinou plný zábavných či napínavých fikcí s transparentně typizovanými hrdiny, většinou dosti pohádkových vlastností
- důraz na formu, na pevnou organizaci textového i vizuálního materiálu
- přímočaré přehledné scény a zápletky
- verbální úspornost, která vede ke zjednodušování
- namísto toho – Maus
- důsledným odklon od fikce, realistické vidění světa, jemné odstíněním charakterů postav, které nejsou nijak pohádkově posunuté, ale naopak představují důvěrně známé typy
- uvážlivé a pozorné zacházení s historickou zkušeností jedné rodiny
Výtvarné hledisko
- Jednotlivá políčka příběhu jsou většinou dokonale propracovaná.
- Díky formě perokresby a použití jen černé se dodává punc autentičnosti a vážnosti.
Téma a motivy
- Téma
- Přežití holocaustu a následné desetiletí trvající trauma přeživších a jejich rodin.
- motivy
- Válka, holokaust, smrt a vraždění, strádání, schovávání se, hádky.
- Vliv minulosti na současnost, subjektivita dějin, cena přežití a trauma.
- Dědictví a peníze, jídlo a hlad.
Myšlenka díla
- Ukazuje jak rodinný život a jeho osobní pocity, následky, deprese
- Tak i nejistotu autora jako autora, toto téma se promítá i do jeho tvorby, umělecká rozpolcenost.
- Klade si otázku, zda komiksový formát může být někdy dostatečně propracovaný, aby dokázal zprostředkovat složitost vyprávění.
- Snaha o zachycení pravé podstaty věcí, které ale nejsou vždy příjemné, komplikované zprostředkování skutečné historie, faktů, reálií.
Časoprostor
- Rámcové vyprávění (“současnost”) – New York (Rego Park v Queens), Florida.
- 1978-1982 = zpovídání Vladka
- ale zároveň: 1958 – úvod knihy, Arovo mládí, obraz otce
- 1986 (začátek – druhá část knihy, po vydání první) – návštěva psychiatra, velká pozornost věnovaná knize, autorský blok
- Samotný příběh – Sosnovec, Osvětimi, Dachau
- začátek 30. let (svatba s Anjou 1937, začátek pár let předtím) – 1945
Kompozice
- rámcová kompozice = příběh v příběhu
- 1. Spiegelman hovoří se svým otcem Vladkem o svých zážitcích z holocaustu a sbírá materiál a informace pro připravovaný komiks
- velká část příběhu se točí kolem Spiegelmanova problematického vztahu s otcem a nepřítomnosti matky
- zahrnuje řadu konfliktů mezi Artiem a Vladkem, které ukazují jejich bouřlivý vztah otce a syna
- Vladek obtěžuje Artieho, aby mu pomáhal v domácnosti, čemuž se Artie aktivně vyhýbá
- důvodem, proč se stal umělcem, bylo především to, že chtěl Vladka naštvat tím, že si zvolil povolání, které je v podstatě nepraktické
- častým zdrojem konfliktu jsou peníze – Vladek je chce za každou cenu zachránit a Artie chce mít svobodu realizovat své vlastní touhy bez ohledu na jejich cenu.
- zahrnuje řadu konfliktů mezi Artiem a Vladkem, které ukazují jejich bouřlivý vztah otce a syna
- + součástí toho vložený komiks – Vězeň planety peklo, který Art napsal před několika lety a Vladek ho poprvé našel a přečetl
- reflektuje komplikovaný vztah syna k rodičů, čas sebevraždy své matky (1968) a jejich vyrovnávání se s ní
- velká část příběhu se točí kolem Spiegelmanova problematického vztahu s otcem a nepřítomnosti matky
- 2. vyprávění Vladka – zážitky od let předcházejících druhé světové válce až po osvobození z nacistických koncentračních táborů
- 1. Spiegelman hovoří se svým otcem Vladkem o svých zážitcích z holocaustu a sbírá materiál a informace pro připravovaný komiks
- 2 části, 11 kapitol (6 a 5)
- 1. – Otcova krvavá pouť dějinami
- 2. – A tady začalo moje trápení
- Každá kapitola začíná a končí scénami odehrávajícími se v současnosti, které dramatizují Artieho projekt
Vypravěč
- 2 vypravěči (v každé dějové lince jeden) – Artie a Vladek
- personální vypravěči – vystupuje v ich-formě, je jednou z postav příběhu
Jazyk
- většinou spisovný jazyk
- metafora, přirovnání, ironie
Autobiografické i biografické prvky
- (příběh Artieho samotného v rámci vztahu s jeho otcem + vyprávění jeho otce který zpracovává)
- ukazuje provázanost přítomnosti s minulostí, je jí nevyhnutelně utvářena a navzájem se prolínají
- A když je tato minulost tak nasáklá traumatem, jako je holocaust, je téměř nemožné ji překonat
- přežití ovlivnilo Vladka velmi negativním způsobem, to samé platí i pro Artiho (sám bojuje s depresemi a má potíže navázat kontakt se svým otcem a vyrovnat se s matčinou smrtí)
- zachycení Artiho pocitu selhání a viny, nemožnost pochopení holocaustu
- zlomenost Vladka, jeho obtížné vycházení s jinými lidmi, frustrace, šetřivost, schraňování zbytečných věcí, těžké vzpomínky
Charakteristika postav
- obdivuhodné, jak věrně se pomohlo Artovi zachytit všechny postavy – což musí být neobyčejně těžké, když se jedná o jeho vlastní rodinu a jeho samotného
- Vladek
- v mnoha ohledech matoucí postava
- Art zbavil otce glorioly bezvýhradně kladného hrdiny, oběti násilí
- Vladkův příběh ukazuje, že je to zkušený obchodník, který umí využívat prostředky, jež má k dispozici, velmi vynalézavý, zručný
- velmi obratný a inteligentní, dokáže z každé situace vytěžit to nejlepší
- Prokazuje sebedůvěru a smělost, když předstírá, že je Polák, a dobrovolně se vydává za odborníka na cínařství a obuvnictví, i když se v těchto řemeslech vyzná jen nepatrně.
- Šetří si cigarety, příděly chleba a čokoládové tyčinky, aby je mohl vyměnit za hodnotnější zboží nebo za zvýhodnění
- velmi loajální vůči své rodině – dělá mnoho věcí pro Anju
- Přežije díky svému důslednému rychlému myšlení a ocelovým nervům
- problematická konfrontace se stereotypem žida – například kvůli jeho velké lakotě, šetřivosti, chamtivosti
- sám Art s tím zápasí – obává se, že Vladka stereotypizuje
- sebelítostivý, panovačný
- Vladkova dějová linie v minulosti popisuje, jak spolu se svou ženou Anjou přežil holocaust navzdory obrovské přesile – z jeho života v současnosti je však zřejmé, že jeho přežití bylo jen dílčí
- je často rozzlobený, projevuje vznětlivost vůči své druhé ženě Male a frustraci vůči Artiemu, nešťastný a nespokojený se svým životem
- zažil obrovskou nejistotu během války a v táborech – což se stále projevuje na jeho životě v Americe
- neschopnost vyhodit jakékoliv jídlo, chorobná šetřivost
- minulost Vladka v mnoha ohledech zlomila a ztěžuje mu smysluplné navázání kontaktu s jeho blízkými
- zlomený muž – emocionálně i fyzicky
- sebevražda Anji mu zlomila srdce
- špatné zdraví po zkušenostech z války
- nakonec, když leží v posteli a umírá, splete si Artieho s prvním (mrtvým) synem Ríšou – což naznačuje, že nikdy neunikl holocaustu
- zlomený muž – emocionálně i fyzicky
- v mnoha ohledech matoucí postava
- Artie
- Artie sleduje příběh svého otce s cílevědomostí, která hraničí s sobectvím.
- často je frustrovaný, když ho Vladek požádá o pomoc, vždy požádá Vladka, aby se vrátil k příběhu
- upřednostňuje vyprávění – jediný důvod jeho návštěv
- komplikovaný vztah s otcem, který se k němu chová jako k dítěti (ale Art se tak zase někdy chová – stěžuje si, vyhýbá se povinnostem)
- rozporuplné pocity, které nikdy nevyřeší
- přímo píše o potížích, které má při psaní Maus – nepochopení, neklid
- kreslí se jako člověka s myší maskou, která naznačuje, že Artie ve skutečnosti není „myš“ (tj. Žid) jako jeho rodiče.
- Spíše má pocit, že si tuto identitu přivlastnil, aby napsal knihu, vydělal peníze a získal slávu
- kreslí se jako člověka s myší maskou, která naznačuje, že Artie ve skutečnosti není „myš“ (tj. Žid) jako jeho rodiče.
- velký boj při převyprávění Vladkova příběhu – pocit vlastního selhání
- Lamentuje nad tím, že nerozumí Vladkovi ani holocaustu.
- Ještě předtím, než se pokusil vyprávět příběh svého otce, si jako dítě někdy přál být v Osvětimi se svými rodiči, aby mohl lépe pochopit jejich zážitky
- Cítí se provinile, že napsal Mause a vydělal na něm, když sám holocaust nepřežil.
- Lamentuje nad tím, že nerozumí Vladkovi ani holocaustu.
- Artieho trýznivý umělecký proces odhaluje další způsob, jakým trauma holocaustu pronásleduje současnost, a to v jeho obtížích navázat s Vladkem kontakt a porozumět mu.
- Klade si otázku, zda komiksový formát může být někdy dostatečně propracovaný, aby dokázal zprostředkovat složitost vyprávění.
- Artie sleduje příběh svého otce s cílevědomostí, která hraničí s sobectvím.
- Anja
- její příběh známe z druhé ruky – její deníky Vladek spálil ve snaze zaniknutí těžkým vzpomínkám, minulosti
- je chytrá a citlivá, i když bojuje se špatnými „nervy“ a depresemi.
- emocionálně křehká, fyzicky slabá, snadno přemožitelná
- Holocaust přežije díky laskavosti ostatních lidí, Vladkově vynalézavosti a síle lásky k Vladkovi.
- několikrát říká, že by byla raději mrtvá, nemá proč žít (pronásledování nacistů je příliš intenzivní) – pouze láska k Vladkovi a rodině ji udržuje naději a vůli k životu
- umírá sebevraždou – 1968, neznámé příčiny
- pro Artieho je Vladkovo zničení jejích deníků opakováním její smrti, která ji zabije podruhé
- představuje nejvíce srdceryvné oběti holocaustu a také velmi intenzivně zobrazuje jeho důsledky
- postavy jsou zobrazovány jako antropomorfizovaná zvířata
- pouze symbolické zobrazení – symbolická povaha lidí
- samotná zvířata (krysy, psi) se také v příběhu vyskytují
- Nacistická logika holocaustu se opírala o zacházení s lidmi jako se zvířaty a trvala na tom, že Židé nejsou o nic lepší než havěť
- Německá propaganda dále opakovaně přirovnávala židovské lidi k havěti, jako jsou myši a krysy, aby ospravedlnila jejich vyhnání z Německa a genocidní kampaň vedenou v koncentračních táborech i mimo ně
- kočky a myši, psi
- jasné přirovnání – lov a zabíjení myší
- psi – loajální a spolehliví a také nepřátelé koček
- Poláci – prasata
- nebyli přímými nepřáteli židovského národa, jejich činy z nich dělaly spoluviníky, a proto si zasluhují přirovnání ke zvířeti s často negativními konotacemi
- myši
- jednoduché kreslené obličeje, díky kterým jsou od sebe často k nerozeznání
- použití myších postav ilustruje účinky zacházení s lidmi jako se zvířaty a upozorňuje čtenáře na to, jak se s lidmi zacházelo jako s lidmi zaměnitelnými a na jedno použití.
- kočky – často působí zlomyslně a naštvaně
- což dokazuje, že násilí, kterého se dopouštěli na židovském lidu, je donutilo chovat se také jako zvířata
- pouze symbolické zobrazení – symbolická povaha lidí
Důležitost díla
- Zpracovává velmi důležité a obtížné téma přístupnou neobvyklou formou.
- Tento grafický román definoval možnosti této formy a ukázal, jak se komiks může poprat se složitou interakcí pravdy a umění.
- Maus obsahuje mnoho rozporů ve své struktuře a vyprávění
- jde o vážné vyprávění o holocaustu formou komiksu, média známého svou přitažlivostí pro děti
- Je to literatura faktu, a přesto je každá postava v knize nakreslena jako antropomorfizované zvíře
- klade si za cíl vyprávět o Vladkově historii, ale nikdy nedokáže zcela opustit příběh Artieho a jeho současných úzkostí
Reakce na dílo
- Publikaci první části náhlá sláva, pozornost.
- Otázky na poselství, viny.
- „Nikdy jsem neměl v úmyslu zredukovat příběh svého otce na nějaké poselství, nechtěl jsem někoho o něčem přesvědčovat, dávat lekci z historie nebo ji interpretovat,“
- Reakce na kritiky, kteří komiksovému zpracování holocaustu podsouvali různé ideologické záměry.