Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou – rozbor díla

rozbor-díla

 

Kniha: Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou

Autor: Arnošt Lustig

Přidal(a): zuzkaf9

 

Arnošt Lustig (1926 – 2011)

  • Prozaik, publicista, scénárista i autor rozhlasových her
  • Narodil se v rodině židovského maloobchodníka, dětství prožil v Praze, z rasových důvodů byl vyloučen ze střední školy
  • Roku 1942 byl i s částí rodiny deportován do Terezína
  • Přežil koncentrační tábory Osvětim a Buchenwald, v dubnu 1945 se mu podařilo uprchnout z transportu smrti
  • Po válce studoval žurnalistiku, jako novinář se účastnil izraelsko-arabského konfliktu
  • V roce 1968 odešel z Československa, žil v Jugoslávii, později se usadil v USA, kde přednášel film a literaturu na několika vysokých školách
  • Obdobě působil také po roce 1989 na Karlově univerzitě v Praze
  • V roce 2008 získal mezinárodní Cenu Franze Kafky za literaturu, zemřel v Praze

 

Vlivy na dané literární dílo:

  • Tvorba Arnošta Lustiga, má výrazné autobiografické rysy, je ovlivněna jeho zkušenostmi z války

 

Tvorba:

  • Nejznámější jsou jeho povídkové soubory a novely s tématy holocaustu, života v ghettu a v koncentračních táborech
  • Hlavními hrdiny jeho próz jsou především Židé – děti, dospívající, starci, velmi často ženy, tedy obyčejní, bezbranní lidé, kteří se však ocitají v neustálém ohrožení života

 

Další autorova tvorba:

  • Dita Saxová
    • Příběh dívky, která přežila vyhlazovací tábory jako jediná z rodiny a po osvobození se ocitne ve světě, který je ji cizí, protože přátelé a známý z předválečných let jsou mrtví a lidé kolem ní nechápou, čím prošla – je jakoby na jiné planetě
  • Povídkové knihy z konce 50. let
    • Noc a naděje, Démanty noci, Ulice ztracených bratří
  • Povídky s okupační tématikou – Hořká vůně mandlí
  • Román – Miláček (zážitky z izraelsko-arabské války)

 

Společensko-historické pozadí

(charakteristika doby vzniku díla)

2. vlna válečné prózy

  • Přelom 50. a 60. let, vyznačuje se větším mírou psychologizace, v popředí stojí člověk ve vztahu k době
  • Témata: osudy Židů, střet člověka se zlem
  • Arnošt Lustig, Norbert Frýd, Ladislav Fuks, Jan Otčenášek, Ladislav Mňačko

 

Politická situace

  • Období ve znamení nástupu komunistické ideologie k moci a čtyřicet let její diktatury
  • Evropa je rozdělena na tzv. železnou oponu na východní a západní, totalitní a demokratickou
  • Československo je izolováno od ostatních zemí, je pod absolutním vlivem Sovětského svazu, je součástí sovětského bloku
  • Situace: perzekuce politicky nepohodlných osob, jejich věznění, mučení, rozsáhlé politické procesy

 

Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou

LITERÁRNÍ TEORIE

  • Literární druh: Epika
  • Literární žánr: Psychologická novela podle skutečné události z roku 1943
  • Literární forma: Próza

 

Literární směr/sloh:

  • Tzv. ,,druhá vlna válečné prózy“.
  • Prozaici na přelomu 50. a 60. let obrátili zájem od společensky angažovaných témat k psychologické analýze člověka.
  • Tématika 2. světové války v české próze – 60. léta (Arnošt Lustig, Ladislav Fuks, Hana Bělohradská).
  • Soustřeďuje se nejvíce na úděl Židů, výjimečné a mezní situace jsou zasazeny do každodenního života ,,ospalého“ totalitarismu.

 

Význam sdělení (hlavní myšlenka):

  • Ukázat nelidskost nacismu, která gradovala ve vyhlazovacích táborech (zde konkrétně v Osvětimi).
  • Lustig ukázal, proč většina k smrti odsouzených vězňů se nevzchopila k odporu – doufali v náhodu, ve výjimku, ve štěstí – proto zemřeli.
  • Také ukázal, že nacismus, dokázal Němce ve vyhlazovacích táborech změnit, takže pod vlivem ideologie nevnímali Židy jako lidské bytosti, nekalkulovali ani s jejich strachem, bolestmi, ani s tím, že by měli dodržet slovo jim dané.

 

Kompozice:

  • Kapitoly, které na sebe chronologicky navazují

 

Stylistická charakteristika textu:

  • literární forma: próza
  • postavy děj často komentují v rozsáhlých vnitřních monolozích
  • autor své nejznámější texty často rozšiřuje a znovu vydává

 

Vypravěč

  • Lustig vypráví v er-formě, důraz je kladen na psychologickou analýzu hrdinů, jejich zevnějšek i prostředí popisuje věcně.

 

Slovní zásoba:

  • dlouhé věty, většinou poklidně plynoucí, ve kterých se mísí česká a německá slova
  • slova z židovského jazyka (rabín)
  • odborné termíny z židovského náboženství (tím, že Lustig klidně, bez emocí vypravuje o těch hrůzách, je to ještě působivější)

 

Postavy:

  • často děj komentují v rozsáhlých vnitřních monolozích
  • Kateřina Horovitzová
    • Židovka, mladá tanečnice, sebevědomá, tichá, velice statečná, věří v dobro
    • v novele se jí nedostává sice největšího prostoru, její postava má, ale výraznou symbolickou funkci
    • zastupuje ,,ženský princip“ a spojuje ho s příslušnými mýty, zejména biblickými
  • Herman Cohen
    • Žid, mluvčí obchodníků, rozumný, statečný
  • Bedřich Brenske
    • velitel tajného  nacistického oddělení, cílevědomý, krutý, velký manipulátor s lidmi
    • používá dvojsmyslů a svou roli si užívá, baví ho pohrávat si s Židy
  • Krejčí a rabín Dajem
    • důležitá pro rozvíjení děje je dvojice židovských postav z osvětimského tábora, krejčí a rabín Dajem
    • objevují se ve zlomových okamžicích a pomáhají čtenáři předvídat události a přisuzovat jim správný význam

 

Časoprostor:

  • Doba:
    • Roku 1943, odehrává se v krátkém časovém úseku během několika dnů.
  • Místo:
    • Převážně ve vlaku a později v táboře v Osvětimi.
    • Polsko, Německo.

 

Děj (obsah) díla:

  • Nacisté v Itálii zatkli bohaté Židy s americkými pasy, za výkupné jim slíbili, že je vymění za vlastní prominenty ve spojeneckém zajetí a odvezou do Ameriky.
  • Hlavní hrdinkou je krásná Židovská Kateřina, která se jediná, ve chvíli, kdy už ví, že všichni zemřou, zmůže na odpor.
  • Když má jít nahá do plynu a německý důstojník si ji drze prohlíží, vytrhne mu zbraň a zastřelí ho.
  • Všichni židé jsou pak postřílení.
  • Napětí je založena na kontrastu mezi vnímáním situace zatčenými Židy, kteří nic netuší (nebo spíše nechtějí tušit) a do posledního okamžiku doufají, že přežijí, a vnímání čtenáře, jenž z ironických poznámek velitele akce Brenskeho vytuší tragický závěr.
  • Beznadějnost situace Židů zvýrazňuje motiv komínů spaloven a dusivého dýmu i postava rabína Dajema, který v táboře obsluhuje a svými modlitbami a zpěvy naznačuje, co se s lidmi v Osvětimi ve skutečnosti děje.

 

Inspirace literární dílem:

  • Stanislav Motl natočil film ,,Živý mrtvý“ – jediný přeživší člen vypravuje o příběhu Kateřiny à je to pravdivý příběh
  • Zfilmováno 1965
error: Stahujte 15 000 materiálů v naší online akademii 🎓.