Racek – rozbor díla k maturitě

 

Kniha: Racek

Autor: Anton Pavlovič Čechov

Přidal(a): Lopiger

 

 

Překlad: Leoš Suchařípa

Ilustrace: F. Muzika

Vydavatelství: Svoboda

Místo, rok vydání: Praha 1949

 

I.      Literární teorie

1)      druh: drama, (tzv. lyrické drama – děj neprobíhá v reálném životě, ale v citovém životě)      

      žánr: komedie o čtyřech dějstvích 

      forma: próza

 

2)      Kompoziční plán

a)      Rozsah: 32 stran, 4 dějství.

b)     Kompoziční postupy: Chronologický – mezi 3. a 4. dějstvím uplynou dva roky.

c)      Vztah dějových linií:Vztah dějových linií je řetězový

d)      Výstavba děje:

  • úvod: Uvedení Treplevovy hry.
  • zápletka: Příjezd Trigorina, neshody mezi Ninou s Treplevem.
  • vyvrcholení: Nina odjíždí s Trigorinem do Moskvy.
  • zvrat: Trigorin opustí Ninu, a po dvou letech se opět schází s Treplevem a Arkádinovou u nich na statku.
  • závěr: Treplevova sebevražda.

 

3)      Tematický plán

a)      Téma: Nešťastný milostný kruh mezi hlavními postavami.

b)     Hlavní myšlenka: Vnitřní konflikty postav.

c)      Motivy,prvky tematické výstavby: Problémy povolání spisovatelů a hereček, konfrontace jejich životů. V dramatu je potlačena dějovost, je kladen důraz na vnitřní život postav.

d)     Místo a čas: Ruský venkov, děj se odehrává na konci 19. století.

 

e)      Hlavní postavy:

  • Boris Trigorin: Povoláním spisovatel, je spoután potřebou neustále psát, lehkomyslný, nezávislý
  • Nina Zarečná: Naivní mladá herečka, dcera bohatého statkáře, nedokáže opětovat lásku Trepleva, zamilovaná do Trigorina
  • Konstantin Treplev: neúspěšný spisovatel, syn Arkadinové, nenávidí Trigorina, neunese to, že si Nina vybrala Trigorina místo něj
  • Irina Arkadinová: Nešťastná, stárnoucí herečka, která vyžaduje úctu od svého okolí, zamilovaná do Trigorina.

 

f)       Děj:

Po neúspěšné premiéře Treplevovy hry s Ninou v hlavní roli se v jejich vztahu objevují neshody. Po příjezdu slavného spisovatele Trigorina, se kterým měla kdysi vztah Treplevova matka Irina, se vše zamotá. Nina se zamiluje do Trigorina a on okouzlen její krásou a svěžím mládí s ní odjede do Moskvy. Zpět se vracíme po dvou letech, kdy se z hovoru dovídáme, že Trigorin Ninu v Moskvě opustil a jejich dítě zemřelo. Zoufalý Treplev spáchá v závěru sebevraždu, když neunese své profesní i životní selhání.

 

g)      Postoj autora: Autor do děje aktivně nevstupuje. Čechov si podobně jako Trigorin zapisoval všechny myšlenky co ho napadaly, jako náměty pro svou další tvorbu.

 

4)      Jazykový plán

a)      Vrstva ČNJ: Vrstva ČNJ je spisovná.

b)     Styl rozvrstvení: Objevují se zde citově zabarvená slova:Jen zůstaň pěkně doma, staroušku.“

c)      Pojmenování

  • přímá: přirovnání:Ochladla jste ke mně, to je neuvěřitelná hrůza, zrovna jako bych se probudil a viděl, že tady to jezero najednou vyschlo nebo se vsáklo do země.“,  „Stojí tam holé, ošklivé jako kostra.“
  • Trópy(obrazná pojmenování): ironie:Skutečný talent! (Hněvivě) Když na to přijde, tak mám větší talent než vy všichni!
  • Figury: anafora:Těžký, těžký má život!“

 

II.   Literární historie

1)      Společensko–historické pozadí: Žil v Rusku, v druhé polovině 19. století

 

2)      Autor: Anton Pavlovič Čechov (1860-1904) : ruský dramatik, povídkář a prozaik. Pracoval jako lékař a psal do humoristických časopisů. Ve svých dramatech se pohybuje na hranici komiky a hořké tragédie. Nejistota v jasném určení žánru je pro něj typickým jevem. Přesto všechno jsou Čechovova dramata divadelním zprostředkováním skutečného života lidí v pobaveném, komickém světle, což ovšem nevylučuje obsaženou vnitřní tragičnost, která věrně zobrazuje lidský život v jeho celkové spletitosti. Proto i právem může být Čechov nazván „nejrealističtějším“ spisovatelem, dramatikem.

 

3)      Inspirace daným dílem: K Rackovi a dalším Čechovovým dílům jsem se dostal díky zpěváku a herci Tomáši Klusovi. Jeho čtyři písně z nejnovějšího alba, které pojmenoval Racek, jsou totiž inspirované právě tímto Čechovovým dramatem, ve kterém on ztvárnil roli Trigorina.

 

III.    Literární kritika

1)      Dobové vnímání díla: Čechovovo dílo bylo přijato už za jeho života, byl jedním ze zakladatelů moderního dramatu.

 

2)      Aktuálnost: Myslím, že toto téma je stále aktuální, problémy, které řeší postavy v dramatu, řešíme stále i my.

 

IV.     Srovnání:

Jsem nadšen Čechovovými dramaty, připadají opravdovější, upřímnější, než dramata jiných autorů, těch z minulosti i těch současných. Četl jsem i o něco známější Čechovovo dílo Višňový sad, které mě ale svým dějem tolik nestrnulo.

Napsat komentář

error: Stahujte 15 000 materiálů v naší online akademii 🎓.