Kniha: Kvílení
Autor: Allen Ginsberg
Přidal(a): moyo
Allen Ginsberg (1926 – 1997)
- Allen Ginsberg narozen 3. června 1926 v USA v New Jersey.
- Otec byl učitelem angličtiny a básníkem, matka Naomi Levy Ginsberg byla duševně nemocná a prodělávala šokové terapie a v závěru života jí byla provedena frontální lobotomie. Tato zkušenost se na něm velmi negativně podepsala. Napsal pro svou matku báseň Kadiš, ve které na svou matku vzpomíná.
- Po absolvování střední školy se rozhodl jít na Kolumbijskou univerzitu (ze které byl později vyloučen pro zakázané sexuální praktiky a experimenty s drogami). Na které se spřátelil s Williamem Burroughsem a jackem Kerouacem. Tito přátelé se stali jádrem skupiny „Beat generation“. Seznámil se také s Nealem Cassady, se kterým se sblížil o trochu více, avšak Neal ho posléze opustil a to mělo na Allena veliký dopad. Naštěstí o pár let později se seznámil s Petrem Orlovskim, který se stal jeho celoživotní partner.
- 7. října 1955 bylo čtení v Six gallery v San Francisku, kde Allen přednesl svou báseň Kvílení, a krátce poté jeho sláva vyletěla k nebesům. Tato báseň společně s dalšími byla vydána v nakladatelství City Lights, Které vlastní Lawrence Ferlinghetti.
- V roce 1965 poradil studentům Berkley univerzity před jejich protiválečnou demonstrací, aby ozdobili první řady květinami, tato demonstrace je považována za počátek hnutí hippies a jejich myšlenky – flower power.
- Allen hodně cestoval po Americe, po Evropě, ale i Asii. Navštívil i Prahu, kde byl na 1.máje zvolen desítkami tisíc studentů králem majálesu. Stal se velkým vzorem pro mladé lidi v době nesvobody, což se však nelíbilo komunistickým představitelům. A následně byl vyhoštěn ze země. Po pádu komunismu naši zemi ještě párkrát navštívil, aby se zúčastnil ještě několika čtení.
- Allen psal básně až do své smrti, která ho doběhla 5.dubna 1997. Zemřel na následky rakoviny jater.
Zařazení autora do uměleckého směru
Beat generation = beatníci, beatnická generace
- Slovo beat používal Herber Huncle pro svůj stav pod vlivem drog, beated = zničený , zmlácený. Ale může mít též význam úderná generace.
- Literární hnutí , které vzniklo v druhé polovině 50 let 20. století a týká se pouze USA. Beatníci je skupina mladých spisovatelů , kteří se bouří proti tradičnímu stylu života v Americe a proti tradičnímu psaní literatury. Odmítají vcelku „americký sen“ považují ho za odpornou a hnusnou iluzi. Snaží se najít si svůj vlastní způsob psaní literatury a zobrazit v něm své zážitky, především své experimenty s drogami.
- Svoji poezii veřejně recitovali v Barech , Galeriích a později na větších akcích.
- Typický rys pro Beatníky je absolutní upřímnost ve svých verších. Snaha šokovat , odmítají se zařadit do společnosti, akceptují témata drog a homosexuality
- Snaha nalézt náhradu za styl života, nálézají inspiraci ve východních náboženstvích
- Vzor pro beatníky byli nejspíše Prokletí básníci pro svou nezávaznost.
Znaky beatnické literatury:
- Ovlivněni orientálními náboženstvími (nejoblíbenější zen-buddhismus)
- Vlastní výklady filozofie
- Sepětí s jazzem
- Často popisy zážitků z doby, kdy se chovali výstředně
- Používání pojmu hipster = člověk, který se přesvědčil, že svoboda existuje jenom mimo společenský život, a squares = spořádaní lidé
Další Autoři Beatnické generace
- Lawrence Ferlinghetti – majitel dodnes existujícího knihkupectví City Lights books. Toto knihkupectví se stalo centrem Beatnické generace. Byl to nakladatel autor. Byl souzen roku 1956 pro vydaní Ginsbergova díla Kvílení.
- Dílo: Lunapark v hlavě; Startuji ze San Franciska; Obrazy zmizelého světa
- Jack Keroac – Frankofoní Kanaďan, do 18 neuměl anglicky. Studoval na Kolumbijské univerzitě s Nielem Cassidym. Podnikne cestu napříč Amerikou, kde cestuje kradenými auty a cestou bere spoustu drog a výsledek toho je dílo Na cesté . Podle legendy psal na obří roli papíru, aby to to bylo to správné spontánní psaní. Jeho dílo zaznamenalo obrovský úspěch. Po Ginsbergovi druhý hlavní představitel Beatnické generace.
- Další díla: Podzemníci; Dharmovi tuláci – ovlivněno východním náboženstvím, nemá v sobě zápletku je to jen neustále ubíhající děj, má připomínat jakým způsobem se má hrát jazz
- William S. Burrows – Studoval Harward. Romanopisec, malíř a sociální kritik. Pocházel z dobře situované rodiny, propadl drogám a stal se silně závislým
- Dílo: Teplouš; Feťák – popisuje co s vámi dělají různé drogy
Rozbor: Kvílení a jiné básně
Charakteristika díla:
- Literární druh: lyrika (lyricko–epická skladba) určená k hlasitému čtení
- Literární žánr: báseň – pásmo
- Literární forma: poezie
Tématika, myšlenka:
- Dílo vypovídá o generaci, která je zničená ze společnosti a proto musí brát drogy
- Kritika moderní společnosti, stereotypů
Motivy:
- Sex, drogy, zkaženost společnosti, bída, existence sama
Vysvětlení názvu díla:
- Kvílení – nářek nad zničenou generací mladých lidí
Kompozice:
- Chronologická (spíše) – popisuje jevy tak jak jdou za sebou nebo na sebe volně navazují, nebo se dějí všechny naráz.
Dominantní slohový postup:
- popisný
Typ vypravěče:
- ich- forma
Jazyk:
- Nespisovný – vulgarismy, slagnové výrazy
- Spisovné – poetizmy a neologizmy
Postavy:
- Moloch – symbolizuje zkaženost tehdejší společnosti
- Carle Solomon – je jaká si útěcha pro Autora
Časoprostor:
- Místo není specifikováno
- Čas je reálný – děj se odehrává od 50. do 60. let 20. století
Děj
- Výpověď o „generaci zničené šílenstvím“, která se za pomoci drog, orientální filosofie a hudby snažila uniknout z americké reality
- Nářek a povzdech nad jejím zničením
- Obsahuje obscénnosti, vzrušení, vize, sny, upřímnost
Dobové přijetí, kritika:
- Kvílení byla Ginsbergova první kniha, a takřka po vydání se stala bestsellerem díky reklamě způsobené americkými soudy, kteří chtěli dané dílo zakázat
Inspirace dílem:
- Kinematografické ztvárnění: film zachycuje proces, který je spojen se sbírkou Kvílení, dále je to vyzobrazuje biografii Allena ginsberga a z části i skupiny Beatníků
Věnování:
- Jacku Keroacovi – od Kterého převzal název Kvílení a označil ho za nového Buddhu Americké prózy
- Williamu Sewardu Burroughsovi
- Nealu Cassadymu
Rozbor uměleckého textu
Úryvek k rozboru:
Viděl jsem nejlepší hlavy své generace zničené
šílenstvím, hystericky obnažené a o hladu,
vlekoucí se za svítání černošskými ulicemi a vztekle
shánějící dávku drogy,
hipstery s andělskými hlavami, celé žhavé po
prastarém nebeském kontaktu s hvězdným dynamem
ve strojovně noci,
Kteří v bídě a v hadrech a se zapadlýma očima
a podnapilý vysedávali a kouřili a v nadpřirozené
temnotě bytů se studenou vodou, ……………..
Zařazení úryvku do kontextu celého díla
- První část úryvku – úplný začátek textu, snaží se nastínit zoufalou situaci v USA
Jazykové prostředky:
- Obrazná pojmenování:
- Jazyk
- Hadry-slovo citově zabarvené
- Hipster- neologismus
Další charakteristika:
- Atmosféra úryvku
- Chrlení názorů, litanie, výkřiky, obžaloba společnosti – stížnost, zoufalství
- Vypravěč
- psáno Ich formou
- Postavy
- Pouze vypravěč
Závěr, vlastní názor na dílo
Již při zadání práce mi byl můj oblíbený autor jasný. K Allenu Ginsgergovi mě sice poprvé přivedl až můj profesor literatury, ale ihned jsem v něm nalezl zalíbení. Považuji ho za zcela revolučního básníka a vulgaritu v jeho básních jen podporuji. Akorát to podtrhuje myšlenku a zaujímá čtenáře nebo jakéhokoliv posluchače. Někteří ho označují za pouhého vyvrhela společnosti a narkomana, za literární odpad, co čerpá pouze z předešlých básnických generací a pouze se snaží šokovat s cílem utěšení své touhy po slávě. Což ovšem není můj případ. Dle mého názoru byl mladý Allen tak zdrcen zkušeností s jeho matkou, že nevěděl jak se s tím má v podstatě celý život vyrovnat, a útěchou mu bylo psaní. Psaní dlouhých a obsáhlých básní, které nejsou otevřené svou výpovědí každému.
V práci jsem vylíčil život Allena Ginsberga, zařadil jej do literárního směru , vypsal několik dalších podobně smýšlejících autorů. A to hlavní charakterizoval jsem jeho pilotní dílo Kvílení. Během bádání po informacích ohledně Allena Ginsbegrga jsem se mnohé dozvěděl a doufám, že to bude přínosem pro čtenáře mé práce. Jeho dílo Kvílení shledávám jako neuvěřitelnou četbu. Je to absolutní odtrhnutí z reálného světa do světa fantazií, avšak fantazií holé pravdy.