Malý princ – rozbor díla k maturitě [10]

 

Kniha: Malý princ

Autor: Antoine de Saint-Exupéry

Přidal(a): Nika

 

 

                                                                                      Adam Bubík, IV B

 

  1. 2.    Námět

–       dílo je věnováno Léonu Werthovi (autorův přítel)

–       napsáno pro děti → autor je často porovnává s dospělými

  • děti → větší představivost a fantazie

–       odraz autorovy osobnosti  

–       2. světová válka

  • porážka
  • ztráta svobody, rodné země, celého světa,…
  • letecké boje o Francii  
    • smrt mnoha kamarádů

–       Malý princ → cesty po planetách → potkává různé typy lidí

  • autor ukazuje nespokojenost nad tehdejší společnosti
  • zamýšlení se nad lidskými povahami
    • dobré a špatné vlastnosti lidí
    • hodnota přátelství

–       vlastní ilustrace autora

 

Dějová osnova

–       pravděpodobně 19. století

–       porovnání představivostí dětí a dospělých

–       vyprávěč → příběh

–       Pilot (vyprávěč) → porouchalo se mu letadlo na poušti

  • zásoby vody pouze na 1 týden
  • ze snu ho probudí Malý princ → chce nakreslit beránka
    • pár nezdařených pokusů → Pilot kreslí správného beránka
  • poznává Malého prince → poslouchá jeho vyprávění (o cestování)

–       Malý princ → pochází z planety B 612

  • pečoval o svou růží
    • nesmírně pyšná
    • chce, aby o ni přehnaně pečoval
  • planeta → velmi malá
    • musí o ni pečovat → vytrhává malé baobaby (aby nevyrostly a neroztrhaly planetu)
    • vymetá sopky

–       putování Malého prince:

  • 1. planeta – pyšný král
    • chce vším vládnout → je na planetě sám

 

  • 2. planeta – domýšlivec
    • chce být stále jen obdivován, protože je nejlepší
    • je na planetě sám

 

  • 3. planeta – pijan
    • pije proto, aby zapomněl na to, že pije (stydí se za to)

 

  • 4. planeta – byznysmen
    • počítá hvězdy → patří mu
      • protože ne ně pomyslel první
      • nesmírně bohatý (myslí si to)

 

 

  • 5. planeta – lampář
    • ráno rozsvícel a večer zhasínal lampu
    • den → 1 minuta
    • nemohl si odpočinout → protože to je příkaz

 

 

  • 6. planeta – zeměpisec
    • zapisuje vše zeměpisné → ale nemá co zapisovat
      • protože nemá žádné badatelé
      • zeměpisci přece jen zapisují

 

 

  • 7. planeta – Země (8 dní)
    • had na poušti (v Africe)
      • svým dotykem může každého vrátit do země, ze kt. přišel
      • květina
      • ozvěna
      • zahrada plná růží
        • Malý princ je smutný → myslel si, že jeho květina je jediná v celém vesmíru
      • liška → řekla mu o obrovské ceně přátelství a jedinečnosti
        • Malý princ pochopil, že jeho květina je výjimečná
          • i když není jediná svého druhu
      • výhybkář → vypravuje vlaky
      • obchodník → prodává pilulky, kt. hasí žízeň
      • 8. den
        • Pilot a Malý princ hledají vodu → našli studnu
          • Pilot začíná opravovat letadlo
          • MP jde za hadem hovořit o jeho jedu
            • chce se vrátit na svou planetu → za květinkou
            • Pilot je smutný, že ho MP chce opustit
            • v noci šel za hadem → nechal se uštknout
              • pomalu klesal a odešel
              • Pilot ráno už jeho tělo nenašel

 

 

  1. 3.    Charakteristika hl. postav

–       Pilot (vypravěč) – rozuměl si s Malým princem, přiblížil se mu díky jeho pochopení pro dětský styl myšlení, který už ostatní dospělí dávno ztratili.

–       Malý princ – malý, blonďatý, kudrnatý človíček, cestování do světa (potíže s jeho květinkou + snaha poznat smysl života), plná nevinnosti, porozumění a zvídavých otázek

–       Květina – pyšná růže, myslí si, že je jediná svého druhu, nedávala znát své city

–       Liška – moudrá postava, nechala se ochočit Malým princem, ukázala mu veliký význam přátelství a jedinečnosti jeho květiny

–       Výhybkář, obchodník – postiženi spěchem a hektickým způsobem života na Zemi, který nemá smysl

 

  1. 4.    Dojmy po přečtení – hluboká a krásná kniha, vede k zamýšlení

Nejsilnější místo v knize – odchod Malého prince

Nejslabší jevy –

Citát z knihy – Liška umlkla a dlouho se dívala na malého prince.

„Ochoč si mě, prosím!“ řekla.

„Velmi rád,“ odvětil malý princ, „ale nemám moc času. Musím objevit přátele a poznat spoustu věcí.“

„Známe jen ty věci, které si ochočíme,“ řekla liška. Lidé už nemají čas, aby něco poznávali. Kupují u obchodníku věci úplně hotové. Ale poněvadž přátelé nejsou na prodej,

nemají přátel. Chceš-li přítele, ochoč si mě!“

 

  1. 5.    Dobový, dnešní ohlas kritiků a čtenářů

–       „Svěží příběh plný fantasie i poučení. Zaručeně bude bavit malé i velké čtenáře. Za zmínku stojí i krásné ilustrace.“

 

–       „Tato kniha je prostě klasikou. Již odmala jsem si ji přál přečíst. Ale kdykoliv jsem narazil jen na nějaký úryvek nebo podobně, nerozuměl jsem textu a nechápal jsem jej. Akorát se mi pak kniha vzdalovala, ale můj pocit, že si ji chci přečíst se zvětšoval. Nedávno jsem k tomu dospěl.“

 

  1. 6.    Literární žánr

–       filozofická pohádka

–       epika

 

  1. 7.    Kompoziční plán

–       fiktivní autobiografie

–       retrospektivní dílo

–       psáno chronologicky (začátek a konec)

 

  1. 8.    Jazykové specifikum díla

–       ich–forma

–       spisovný jazyk a jednoduchá slova (psáno pro děti)

–       personifikace

–       přirovnání

–       metafora

–       přímá řeč, alegorie

 

  1. 9.    Autor

–       1900 – 1944

–       francouzský spisovatel, letec, filozof, humanista

–       už v dětství ho fascinovalo letectví

–       na vlastní žádost přidělen k letectvu

  • bojuje i za 2. světové války → nejodvážnější oddíl → smrt

–       víra v duchovní hodnoty lidstva

–       úcta k člověku (je proti rasismu)

 

  1. 10.  Společenský a kulturní kontext

–       světová próza 1. poloviny 20. století → realistická proud

–       vliv 1. světové války

–       hospodářská krize, otřesení sociálních jistot

–       rysy literatury

  • existencionální problémy
  • v lit. neexistuje tabu → zpřístupnění všech témat
  • experiment s jazykem
  • důraz na psychiku osobnosti

 

  1. 11.  Srovnání s jinými texty

–       Romain Rolland – Petr a Lucie → vzpoura proti válce

 

  1. 12.  Filmové, divadelní aj. adaptace

–       film: Malý Princ – 1974, režie: Stanley Donen

 

  1. 13.  Celkové hodnocení

–       plná poučení → nutí k zamýšlení

  • nesoudí lidské vlastnosti → jen je ukazuje (posouzení zůstává na čtenáři)

–       cestování MP a jeho příchod na Zemi + pomoc Pilotovi → skvělý prvek (proměna, naděje,…)

–       hluboký podtext





Další podobné materiály na webu: