Kniha: Manfréd
Autor: George Gordon Byron
Přidal(a): TerkaCZ
Základní charakteristika
- Literární forma: próza
- Literární druh: drama
- Literární žánr: dramatická báseň (filozofické, romantické drama s lyrickými prvky)
- Rok vydání/premiéry: 1817 (první vydání v Londýně, český překlad Jaroslav Vrchlický 1901)
- Určeno: dospělí čtenáři, milovníci romantismu, filozofických a existenciálních témat
Téma
- Vnitřní boj člověka s vinou, svědomím a smyslem existence.
- Vzdor vůči osudu, nadpřirozeným silám i lidské společnosti.
- Hledání zapomnění, smíření a odpuštění.
- Tragická láska a její důsledky.
- Konflikt mezi svobodnou vůlí a determinací.
Hlavní myšlenka
- Člověk je zodpovědný za své činy a nese jejich důsledky, odpuštění nelze získat magií ani únikem před svědomím.
- Vzdor vůči autoritám (božským i lidským) je cestou k osobní svobodě, ale i k osamění.
- Skutečné smíření a klid nelze dosáhnout vnějším zásahem, ale pouze vnitřní proměnou.
- Láska a vina jsou neoddělitelně spjaty, minulost nelze vymazat.
- Smrt není únikem před vinou, ale završuje lidský úděl.
Motivy
- Vyvolávání duchů, magie, zaklínání
- Alpská příroda jako symbol krásy, samoty a věčnosti
- Postava Astarty – zakázaná, tragická láska
- Vina, svědomí, pocit prokletí
- Vzdor proti Bohu, osudu, společnosti
- Smrt, sebevražda, touha po zapomnění
- Symbolika věže, hor, propasti
- Rozhovory s nadpřirozenými bytostmi (duchové, Ariman, Nemesis, sudičky)
Námět
- Byronova osobní zkušenost s vyhnanstvím, společenským skandálem a pocitem viny.
- Inspirace Goethovým Faustem a dobovou oblibou gotického románu.
- Reflexe romantického hrdiny – rozervaného, osamělého, vzdorujícího.
- Dojmy z alpské přírody, které Byron prožil ve Švýcarsku.
- Možný autobiografický odraz Byronova vztahu s nevlastní sestrou (Astarta jako Augusta Leighová).
Kompozice a struktura díla
- Kompozice: děleno na 3 jednání, 8 scén
- Stavba:
- Expozice: Manfrédova samota, vyvolání duchů, žádost o zapomnění.
- Zápletka: duchové odmítají splnit jeho přání, Manfréd se pokouší o sebevraždu.
- Kolize: Manfréd hledá pomoc u Alpské víly, v paláci Arimana vyvolává Astartu.
- Krize: Astarta mu neodpouští, Manfréd zůstává bez naděje.
- Rozuzlení: Manfréd umírá vzdorovitě, odmítá církevní útěchu i moc démonů.
- Rytmus: střídání monologů, dialogů, lyrických a dramatických scén, napětí mezi realitou a fantastičnem, gradace vnitřní krize.
Vypravěč, způsob prezentace děje
- Děj je tvořen přímou řečí postav – monology a dialogy.
- Významné jsou básnické obrazy, zaklínací scény, vize a vnitřní promluvy.
- Chybí klasický vypravěč, děj je posouván vnitřními stavy hlavního hrdiny.
- Stylizace: patos, filozofické úvahy, romantická vznešenost, symbolika.
Jazyk a styl
- Vysoký básnický styl, bohatá obraznost, metafory, symboly
- Prvky romantismu: vznešená příroda, osamělost, rozervanost, mystika
- Dialogy i monology často přecházejí v lyrickou meditaci
- Stylistické prostředky: zaklínání, opakování, kontrasty, ironie
- Využití jazykových vrstev: archaizmy, cizí jazyky, filozofické termíny
Charakteristika postav
- Manfréd: osamělý, vzdorovitý šlechtic, učenec a mág, sužovaný vinou za smrt milované Astarty; odmítá autority, hledá zapomnění, touží po odpuštění, ale není schopen pokořit se; typický byronovský hrdina – rozervaný, pyšný, tragický
- Astarta: tajemná, ideální a zakázaná láska Manfréda, pravděpodobně jeho sestra; její smrt je zdrojem Manfrédovy viny a utrpení; v dramatu vystupuje jako mlčící přízrak
- Lovec kamzíků: prostý člověk, symbol zdravého rozumu, soucitu a života v souladu s přírodou; zachrání Manfréda před sebevraždou
- Opat ze sv. Mauritia: představitel církve, nabízí Manfrédovi útěchu a smíření, ale je odmítnut
- Alpská víla: personifikace krásy přírody, nabízí Manfrédovi splynutí s vyšším řádem, ale je odmítnuta
- Ariman, Nemesis, sudičky, duchové: nadpřirozené bytosti zosobňující kosmické i morální síly, s nimiž Manfréd zápasí, ale nikdy se jim nepodřídí
Časoprostor
- Doba: neurčitá, romanticky stylizovaná minulost.
- Místo: Bernské Alpy (hory, propasti, vodopády), Manfrédův hrad, nadpřirozené sféry (palác Arimana, síň duchů), hory.
Stručný obsah díla
Manfréd, osamělý šlechtic v Alpách, je sužován vinou za smrt milované Astarty. Vyvolává duchy a žádá je o zapomnění, ale ti mu nemohou pomoci. Pokusí se o sebevraždu, kterou mu překazí lovec kamzíků. Hledá útěchu u přírodních i nadpřirozených bytostí, ale spásu nenachází. V paláci démona Arimana vyvolá přízrak Astarty, která mu mlčením potvrzuje, že odpuštění nedosáhne. Nakonec Manfréd umírá ve svém hradě, odmítá církevní útěchu i moc démonů a umírá vzdorovitě, sám se sebou nesmířen.
Podrobný děj podle jednání
Jednání první
Manfréd, vládce na osamělém hradě v Bernských Alpách, je zmítán vnitřním neklidem a pocitem viny za smrt milované Astarty. V gotické galerii o půlnoci vyvolává sedm duchů, kteří ovládají různé živly a sféry světa, a žádá je o zapomnění – touží vymazat z paměti svou vinu a bolest. Duchové mu však sdělují, že zapomnění není v jejich moci, mohou mu nabídnout pouze moc, bohatství nebo dlouhý život, což Manfréd odmítá. Požaduje, aby se mu zjevili v podobě, kterou považují za nejvhodnější – sedmý duch se mu ukáže v podobě krásné ženy, což Manfréda hluboce zasáhne. Když duch zmizí, Manfréd upadá do bezvědomí. Zazní kletba, která mu přisuzuje věčné utrpení, neschopnost spánku i smrti. Ráno Manfréd vystoupí na skálu v Alpách a rozhodne se spáchat sebevraždu. V poslední chvíli jej zachrání lovec kamzíků, který jej odvede do své chatrče. Manfréd mu v deliriu naznačí, že jeho vina souvisí s krví a smrtí Astarty. Lovec mu nabízí útěchu a víru, ale Manfréd odmítá a odchází.
Jednání druhé
Manfréd pokračuje v bloudění Alpami. U vodopádu vyvolává Alpskou vílu, symbol krásy přírody, a žádá ji o pomoc. Víla mu nabízí splynutí s vyšším řádem, ale Manfréd odmítá zbavit se odpovědnosti za svůj čin. Jeho bolest pramení z hluboké, zakázané lásky k Astartě, která byla jeho duchovní sestrou a jejíž smrt si klade za vinu. Manfréd se vydává na vrchol Jungfrau, kde v paláci démona Arimana shromáždí sudičky, Nemesis a další duchy. S pomocí Nemesis vyvolává přízrak Astarty. Manfréd jí vyznává lásku a prosí o odpuštění, ale Astarta mlčí, a nakonec pouze předpoví, že Manfréd zemře následující den. Manfréd si uvědomuje, že odpuštění a zapomnění není v jeho silách ani v moci nadpřirozených bytostí.
Jednání třetí
V Manfrédově hradě se objevuje opat ze sv. Mauritia, který Manfréda nabádá k pokání a smíření s Bohem. Manfréd však odmítá církevní útěchu, protože věří, že žádný prostředník nemůže zbavit člověka viny, kterou si nese v srdci. Sám sebe považuje za tvůrce i soudce svého osudu. Opat jej varuje před nebezpečím, ale Manfréd zůstává neoblomný. V závěru díla, v noci ve věži, se Manfrédovi zjevuje jeho démon, který jej vyzývá, aby odešel s ním. Manfréd odmítá podrobit se jakékoli moci – démonické i božské – a umírá sám, vzdorovitě, bez smíření a bez útěchy. Opat se modlí za jeho duši, ale Manfrédova smrt zůstává otevřenou otázkou – je symbolem lidské svobody, ale i osamění a neodčinitelné viny.
Vlastní zhodnocení
Manfréd je vrcholným dílem evropského romantismu, v němž Byron vytvořil obraz moderního, rozervaného hrdiny, který se vzpírá osudu, společnosti i nadpřirozeným silám. Drama je hluboce filozofické, klade otázky viny, svobody, smyslu života a možnosti odpuštění. Byron zde spojuje prvky faustovského mýtu, antické tragédie i gotického románu, ale dává jim zcela originální, osobní rozměr. Manfréd je typickým byronovským hrdinou – pyšný, osamělý, vzdorovitý, ale zároveň tragicky zranitelný. Dílo vyniká básnickou silou, obrazností a filozofickou hloubkou. Oslovuje čtenáře nejen dramatickou zápletkou, ale především existenciálními otázkami, které jsou aktuální i dnes. Manfrédova smrt není porážkou, ale potvrzením lidské svobody – i za cenu osamění a utrpení. Dílo doporučuji všem, kdo hledají hlubší smysl v literatuře a nebojí se konfrontace s temnými stránkami lidské duše.