Kniha: Miláček
Autor: Guy de Maupassant
Přidal(a): Brendy
Autor: Guy de Maupassant (1850 – 1893)
- francouzský spisovatel, prozaik a dramatik
- narodil se v rodině venkovské šlechty
- studoval práva, ale byl povolán do prusko-francouzské války
- velký přítel Flauberta, který mu pomáhal na cestě životem
- seznámil se se Zolou a Turgeněvem → nachází inspiraci v jejich dílech
- byl zažalován za „nemravné“ verše
- později se věnoval pouze literatuře
- velice zbohatl, cestoval, žil v nejluxusnějších hotelech
- koncem 80. let se u něj projevila duševní choroba, neúspěšně se pokusil o sebevraždu, byl zavřen do ústavu pro duševně choré, kde i zemřel
- sám sledoval postup svého onemocnění, popsal své vlastní příznaky v několika povídkách
Další významná díla:
- Kulička (vstupuje tímto dílem do literatury), Petr a Jan, Příběh jednoho života, Naše srdce, Neděle pařížského měšťáka (vydáno posmrtně)
Zařazení autora, znaky období
- 19. století: realismus a naturalismus
- naturalismus (krajní směr realismu)
- z lat. naturális = přírodní, v úsilí o maximální objektivnost zachyceny ošklivé, odpudivé jevy, aplikace teorie dědičnosti a determinace prostředím, román je výkladem života, postavy psychicky nevyrovnané, zvrácené
- teoretik naturalismu: Hippolyte Taine
Autoři, kteří tvořili ve stejné době
- Gustave Flaubert, Émile Zola, N. V. Gogol, Charles Dickens, L. N. Tolstoj, F. M. Dostojevskij, A. P. Čechov: Višňový sad, Mark Twain: Dobrodružství Toma Sawyera
Vlivy na tvorbu
- hlavní postava má řadu autobiografických rysů (Maupassant se často v žertu podepisoval jako „Miláček“)
- využil svých zkušeností z vlastní kariéry, sám dobře znal život úspěšného člověka hýčkaného v nejlepších salónech Paříže
- pracoval jako zpravodaj v Severní Africe (znal situaci, o které psal – Maroko)
Společensko-historické pozadí
- 19. století – rozmach a dokončování průmyslové revoluce, hospodářský vzestup, aplikace poznatků v praxi
- vliv filozofie pozitivismu: Auguste Comte – tvrdí, že skutečné je pouze to, co můžeme dokázat, poznat rozumem a smysly
- Evropa postupně ztrácí dominantní postavení ve prospěch USA
Miláček – rozbor knihy
Obecná charakteristika
- druh: epika
- žánr: román – společensko-kritický
Tematická výstavba
- námět: kritika vysoké pařížské společnosti, zejména politických a novinářských kruhů
- místo děje: Francie (Paříž)
- doba děje: 1877 – 1880
Postavy:
- Georges Duroy
- přezdívaný miláček, jeho fyzický vzhled představuje ideál milence své doby, jde jasně za svým cílem vysokého postavení, cílevědomý svým vystupováním a vzhledem si snadno získává srdce mnoha žen, které mu dobývají postavení, nezalekne se jakýchkoliv machinací a podvodů, aby dosáhl svého cíle
- Maupassant vylíčil cynika toužícího po moci, který využívá k dobytí postavení ženy, nezáleží mu na nich ani na jejich citech, pouze na zisku
- autor se s ním ztotožňuje
- Madeleine Forestierová – krátkodobá Duroyova manželka, chytrá, vyrovnaná žena
- Paní de Marelle – dlouholetá Duroyova milenka, kterou několikrát opustil, ale opět se k ní vrací, podle svých citů
- Paní Walterová – nezlomná postarší žena, Miláčkova milenka, neodbytná svou vášnivou láskou, která se pro Duroye stane nechtěným závažím
- Suzanne Walterová – mladičká, půvabná dcera paní Walterové, důvěřivá hračka v rukou vypočítavého a „neodolatelného“ miláčka
Myšlenky
- kritický odraz spojitosti finančního kapitálu s dobovými politickými intrikami a tiskem (kariérismus, prodejnost)
- nadčasový a výstižný popis lidské bezcharakternosti a podlosti
- popis biologické stránky člověka, význam sexuality, posedlost smrtí
Jazyková výstavba
- er-forma
- popisy, detailní charakteristika postav i prostředí (vlastní zkušenost – pracoval jako novinář)
- jazyk: spisovný i hovorový, vyskytují se vulgarismy, francouzské výrazy
Kompoziční výstavba
- rozdělena na dvě části: v první části retardace děje (vloženy úvahy postav), druhá část je chronologicky
- děj: rychlý zhuštěný, málo odboček, jednoduchá větná skladba
- snažil se vzhled postav srovnat s jejich chováním
Kritika a vliv díla
- ihned po svém vydání tento román způsobil skandál, zanedlouho poté se však stal jedním z nejpopulárnějších děl
- toto dílo ovlivnilo celou řadu dalších autorů
- román byl několikrát zfilmován (2012 – Miláček: R. Pattinson)
- Mladoboleslavské divadlo tento román zpracovalo do divadelní podoby
Srovnání
- hlavní hrdina (muž) se díky ženám dostane do vyšší společnosti: Stendhal: Červený a černý
- kritika vyšší společnosti (lidé, kteří se nechají obalamutit): N. V. Gogol: Revizor
Můj názor
Kniha se mi líbila, velice dobře se četla, ihned mě zaujala, je zajímavá, hlavně tím, jak Maupassant vystihl vyšší společnost, velmi mi tak přiblížil i poměry 2. poloviny 19. století ve Francii. Podle mého názoru Maupassant vytvořil z Miláčka literární typ, typ člověka, který nikdy nemá dost a i přestože zradil několik lidí, pořád v tom pokračuje a náramně si to užívá. České představení jsem viděla dvakrát a velice se mi líbilo, i přestože museli román přepracovat do divadelního zpracování, nenašla jsem mezi knihou a tímto představením mnoho rozdílů. Nedávno byl natočen film na motivy této knihy, ale toto zpracování bylo nezdařilé, hlavně kvůli herci, který hrál hlavní postavu – v knize jsem si Duroye představila naprosto jinak.