Prokletí básníci a umělecké směry konce 19. století

literatura

 

Jméno: Prokletí básníci a umělecké směry na přelomu 19. a 20. století

Zařazení: Spisovatelé, Umělecké směry

Přidal(a): Pája

 

Přehled nejvýznamnějších prokletých básníků 

FRANCIE

Charles Baudelaire (1821 – 1867)

  • Francouzský prokletý básník
  • Položil základy moderní poezie
  • Bral drogy, pil alkohol, byl nakažen syfilidou => bohémský život
  • Polemizoval s měšťáckými zásadami
  • Společnost provokoval nekonvenčními vztahem s mulatkou
  • Autor působil jako překladatel (překládal díla Edgara Allana Poa)

Díla:

  • Květy zla
    • Lyrická sbírka tvořena z 6 oddílů
    • Spojil představy krásy a zla (vztah s mulatkou) lásky a pohrdání (nemožnost dosáhnou štěstí, harmonie => bolest)
    • Používá: metafory, kontrasty, symbolismus
  • Splín a ideál (součást sbírky Květy zla)
    • První část sbírky, nejrozsáhlejší
    • Autor byl stíhán pro urážku mravnosti a náboženství
    • Inspirace ženami
    • Báseň Ó, já tě zbožňuji
    • Prvky dekadence: bohémský život (Autor kritizoval svůj život, protože pocházel z bohaté rodiny, všechny peníze, zdědil po smrti otce a matky utratil za drogy a alkohol. Pocity, které prožíval při braní drog a alkoholu jsou v díle vyobrazeny.)
  • Zdechlina (Mršina)
    • Motivem dekadence je morbidita (báseň vypráví o rozkládající se mršině)
    • Prvky symbolismu
      • Vztah k realitě je nepřímý – uplatňují se zde symboly
      • Využití hudebnosti verše (eufonie), využití rýmů
      • V básni se uplatňuje smyslové vnímání

 

Paul Verlaine (1844 – 1896)

  • Francouzský básník, prozaik a esejista
  • Jeho poezie je lyrická
  • Vyšel z parnasismu (idea „umění pro umění“) a pod vlivem Rimbaudovy poetiky se propracoval k uvolněnému, výrazně melodickému verši plnému snivých obrazů

Díla:

  • Životní osudy
    • Působil jako úředník v Paříži
    • Po seznámení s Rimbaudem opustil rodinu a začal s ním žít, byl na něm velmi závislý a velmi ho obdivoval
    • Postupně propadl tuláctví a alkoholu
    • V Bruselu na Rimbauda vystřelil, za to byl odsouzen na 2 roky
    • Ve vězení prodělal léčbu, uchýlil se k víře, ale po čase se vrátil ke svému způsobu života
  • Saturnské básně
    • Lyrická sbírka
    • Autorovo první dílo
    • Odklon od parnasismu směrem k intimnímu svědectví o prožitcích ve vztahu k lidem
  • Romance beze slov
    • 20 básní ve 4 oddílech
    • Básnická sbírka subjektivní intimní lyriky
    • Ve sbírce nelze najít 2 rytmicky totožné básně
    • Vyumělkované parnasistní obrazy ustoupily prostým motivům
    • Verš pro Verlaina představoval především hudbu, proto uvolnil jeho strukturu a pohrál si s rytmickými variacemi
  • Významné jsou také životopisy jeho básnických druhů shrnuté v knize Prokletí básníci

 

Jean Arthur Rimbaud (1854 – 1891)

  • Francouzský prokletý básník
  • Jeho dílo se stalo inspirací pro moderní poezii
  • Používá: realistickou zrakovou konkrétnost obrazů, fantazijní představy, zvukomalba, barevná asociace
  • Od impresionistického zachycování vjemů se posunul až ke kritice skutečnosti

Díla

  • Životní osudy
    • Vychovávala ho přísná matka (otec odešel od rodiny)
    • Po roku 1869 utekl do Paříže
    • V roce 1871 jej do Paříže pozval Paul Verlaine, který byl nadšen jeho poezií
    • Rimbaud následně způsobil rozpad Verlainova manželství, společně cestovali Evropou
    • Při hádce jej Verlaine postřelil
    • Zemřel po amputaci nohy, ve které měl nádor
  • Spáč v úvalu
    • Lyrická báseň patřící k nejpůsobivějším dílům odsuzující válku
    • Očima lyrického subjektu vstupujeme do jarní rozkvetlé přírody, v níž pokojně vojáček spí
    • Impresionisticky harmonické (vyrovnané) líčení přírody i spáče je přetrženo detailním záběrem na vojáčka, který má dvěma ranami prostřelený bok
  • Opilý koráb
    • Lyrická básnická skladba
    • Složena z 25 čtyřveršových slok psaných alexandrínem (12-ctislabičný verš)
    • Opilý = symbol životní opilosti
    • Koráb = lyrický subjekt, který je unášen svou fantazií, symbolizuje autorův život
    • Symbol: Koráb, který je na bezstarostných poutích po moři.
    • Záhy je unášen a strháván jejími proudy
    • Schopnost lidí vyváznout z bouře závisí na přizpůsobení básníkovi vnímavosti světu představ
    • Po dobrodružné a únavné plavbě touží po spočinutí v klidných a známých vodách soudobé reality
  • Iluminace
    • Lyrizovaná próza
    • Datace není známá
    • Byly vydány Paulem Verlainem
    • Forma rytmické prózy
    • Závěr díla vychází z básníkovi reálné životní zkušenosti: dětství, rodný kraj, reflexe, bouřlivý vztah s Verlainem, dobrodružné cesty
  • Sezóna v pekle
    • Lyrizovaná próza
    • Jeho poslední dílo
    • Rimbaud v díle bilancuje svůj život a uvažuje obecně nad osudem prokletého básníka
    • Zachycuje osobní duševní muka a úzkosti jedince, který se snaží najít cestu skrze peklo pochybností o sobě, světě i tvorbě
    • Nakonec však rezignuje před omezeními, která limitují svobodu každého člověka

 

ANGLIE

Oscar Wilde (1854 – 1900)

  • Anglický spisovatel
  • Autor symbolistních próz a moderních pohádek, básník, dramatik
  • Propagoval dekadenci a nezávislost umělce i jeho díla ve vztahu k realitě
  • Jeho styl se vyznačoval lehkostí a smyslem pro komiku situace, což se projevilo zvlášť dramatické tvorbě
  • Svými bonmoty bavil salonní společnost (bonmot = vtipné slovo, vtip)

Životní osudy

  • Wilde se narodil rodině očního chirurga, lékaře královny Victorie
  • Studoval filologii v Dublinu a na univerzitě v Oxfordu
  • Roku 1884 se oženil s herečkou Constance Lloydovou, měli dva syny
  • Živil se přednáškami, od roku 1887 byl redaktorem ženského časopis Woman’s World
  • Wildův homosexuální vztah ke šlechtici Alfrédu Douflasovi skončil soudním líčením
  • Wilde byl odsouzen na dva roky vězení nucených prací v Readingu
  • S podlomeným zdravím emigroval do Francie, kde záhy zemřel

Díla

  • Obraz Doriana Graye
  • Jak je důležité míti Filipa
  • Pohádky: Šťastný princ, Slavík a růže
  • Parodie gotického románu: Strašidlo cantervillské
  • Povídka: Zločin lorda Arthura Savilla

 

Umělecké směry na přelomu 19. a 20.století

Modernismus

  • Protestní hnutí moderních umělců
  • Reaguje na konzervativní projevy, zpochybňování tradičních morálních hodnot
  • Cílem bylo: odproštění se od tradic, důraz na svobodu, nezávislost jedince vůči společnosti, tvůrčí svoboda – subjektivní umění
  • Reaguje na vznik nových uměleckých směrů
  • V Evropě koncem 19. století (fin de siecle)

 

Impresionismus

  • Vyšel z naturalismu (převažuje lyrika)
  • Vznikl v Paříži ve Francii
  • Snaha zachytit co nejvěrněji atmosféru, dojem, prchavost chvíle
  • Původně vzniklo jako hanlivé označení francouzského kritika, který reagoval na výstavu v „Salónu odmítnutých“ v roce 1874 a kterou v recenzi označil jako „Výstavu impresionistů“, podle obrazu Clauda Moneta – Imprese, východ slunce

 

Civilismus

  • Oslavuje všední věci a lidskou práci
  • Civilisté opěvovali moderní civilizaci a její výdobytky (vynálezy, objevy stroje, továrny)
  • K nejznámějším představitelům tohoto směru patří Whitman (zakladatel volného verše)
  • V Čechách to byl S. K. Neumann (Nové zpěvy)

 

Dekadence

  • Postoj, pocit, umělecký směr
  • Vzpoura, protest proti společnosti X pocit marnosti a zmaru
  • Sklon k anarchismu
  • Motivy: mystifikace, morbidita, rozklad, erotika, exotika, bohémství, nihilismus
  • Únik ze společnosti:
    • K umění: lartpourlartismus
      • Umělecký směr pokládající samo umění za cíl tvorby (umění pro umění)
      • Výraz kultu tzv. čistého umění, oproštěného od sociálních funkcí
    • Do světa snů
      • Fantazie, mystiky, představ (společné se symbolisty)

 

Symbolismus

  • Autoři požadují tvůrčí svobodu
  • Znak (konkrétní slovo) zastupuje abstraktní pojem
  • Symbolisté odmítli impresionismus (impresionisty)
  • Snaží se proniknout k podstatě skutečnosti
  • Vztah k realitě je nepřímý – uplatňují se zde symboly
  • Únik z reality do světa snů, představ, mystiky, fantazie

 

Asociace

  • Tvůrčí metodou je hra
  • Nekontrolovaná posloupnost volných myšlenek





Další podobné materiály na webu:

    Prohledali jsme rozbory knih, slohovky, životopisy a všechnu další literaturu, ale nic jsme nenašli :-(.