Šokovaná růže – rozbor díla

rozbor-díla

 

Kniha: Šokovaná růže

Autor: Oldřich Mikulášek

Přidal(a): TerkaCZ

 

Rozbor díla: Šokovaná růže

Základní charakteristika

  • Literární forma: poezie
  • Literární druh: lyrika
  • Literární žánr: sbírka básní – osobní a symbolická lyrika
  • Literární směr: expresionismus se znaky moderní poezie
  • Tematické zařazení: sbírka básní 20. století v české literatuře

 

Téma

  • Vnitřní krize, sebeuvědomění a bolestný zánik.
  • Proměna vztahů, rozpad a trvalost vzpomínek.
  • Krása i hrůza bytí a smrti.
  • Konflikt mezi smířením a vzdorem v tváři osudu.
  • Intimní propojení těla a ducha ve chvílích utrpení.

 

Hlavní myšlenka

  • Autor zpracovává hluboký pocit utrpení, zklamání a zároveň náznak nevzdávající se síly.
  • Básně nabízejí reflexi smutku, lidské existence a proměny, kde krása mezí hrůzou a bolestí. Připomínají pomíjivost a zároveň věčnou osudovost vztahu mezi životem a smrtí.

 

Námět

  • Námětem je básnické vyjádření psychického a fyzického stavu člověka, který prochází bolestí, ztrátou a znovuzrozením.
  • Mikulášek často čerpá z vnitřních zážitků, osobních reflexí a symbolických obrazů, které odrážejí atmosféru ale i filozofii období první poloviny 20. století.

 

Motivy

  • Proměna přírody a života (symbolika růže).
  • Bolest, smrt a znovuzrození.
  • Hledání naděje mezi utrpením.
  • Vnitřní konflikt, vzdor proti osudu.
  • Symbolika těla a duše, světla a tmy.

 

Kompozice a struktura

  • Sbírka je komponována jako soubor básní bez pevného narativu.
  • Jazyk je volný, obrazný, místy fragmentární, evokující expresionistickou lyriku.
  • Využívá jazykových opakování, gradací a symbolických narážek.

 

Lyrický subjekt

  • Vnitřně rozervaný, reflexivní hlas autora či básnické postavy.
  • Vyjadřuje osobní bolest, rozporuplné nálady, hledání smyslu života.

 

Jazyk a styl

  • Bohatý na symboliku, metafory a personifikace.
  • Výrazná emotivita a sugestivní výrazové prostředky.
  • Styl kombinující expresivitu s hlubokou meditativností.
  • Rytmus nepravidelný, silně provázaný s obsahem a náladou básní.

 

Obsah díla

Sbírka Šokovaná růže je intimním a reflexivním svědectvím o vnitřním boji lidské bytosti s bolestí a proměnou. Mikulášek zde nabízí kombinaci krásy a hrůzy, ukazuje bolest života i jeho trvalost. Texty jsou plné meditací o údělu člověka, o ztrátě i odvaze přetrvávat.

 

Analýza textu

Vybrané dvě po sobě jdoucí sloky z básně:

Tvrdá matka byla jsem tobě.
Těžce chléb jísti dala.
Nehýčkala jsem robě,
muže jsem zraňovala.

Když prohlédly poprvé tvé oči vyjevené,
smutný se obzor před tebou šířil.
Mluvila jsem o ráně zasazené,
které čas neusmířil.

 

Tropy a figury:

  • Personifikace: země jako matka, která mluví k synovi („Tvrdá matka byla jsem tobě“).
  • Metafora: těžké břemeno života („těžce chléb jísti dala“).
  • Apostrofa: přímé oslovení („tvé oči“).
  • Anafora: opakování sloves „Haj si mne, Braň si mne“ napříč básní.
  • Paralelismus: opakování podobných frází pro zvýraznění emocí a rytmu („matka tvrdá byla jsem, ty tvrdý syn“).
  • Ironie: popisuje bolestnou péči jako zraňování („Nehýčkala jsem robě, muže jsem zraňovala.“ ).
  • Gradace: narůstající naléhavost výzvy („Když vítr zahučel, zapraštěl mráz, neslyšel jsi můj hlas“).
  • Symbolika: rány, čas, obzor, matka a syn jako symboly vztahu a osudu („Rána zasazená, které čas neusmířil“).
  • Antiteze: kontrast mezi matkou a synem, jejich tvrdostí a emocemi, vyjadřuje vnitřní konflikt.
  • Metonymie: naděje a pokračování života prostřednictvím znovuzrození („Zítra zas símě vzklíčí“).

 

Vlastní zhodnocení

Šokovaná růže je hluboce emotivní a symbolicky bohatá sbírka, která umně propojuje osobní bolest s univerzálním tématem vnitřního boje a zachování identity ve světě plném změn a bolesti. Dílo představuje důkladnou reflexi lidského utrpení, odvahy a hledání smyslu, což ho činí aktuálním i pro dnešního čtenáře. Mikulášek v ní dokazuje mistrovství v práci s jazykem a obrazem, vytváří silnou atmosféru napětí mezi krásou a hrůzou.

error: Stahujte 15 000 materiálů v naší online akademii 🎓.