Z mého kraje – rozbor díla (2)

rozbor-díla

 

Kniha: Z mého kraje

Autor: Antonín Sova

Přidal(a): Martina Hladíková

 

Antonín Sova (1864-1928)

  • Antonín Sova byl vynikajícím představitelem českého symbolismu a moderní poezie. Jeho dílo reflektovalo bohaté kulturní a emocionální rozměry českého života přelomu 19. a 20. století. Vedle básnické tvorby se také věnoval próze, esejistice a publicistice.
  • Sova se aktivně zapojoval do literárního života své doby a byl členem řady literárních spolků a sdružení. Jeho práce v Městské knihovně v Praze mu poskytla možnost propojovat se s literárními kolegy a podporovat literární vzdělávání veřejnosti.
  • Jeho básně jsou charakteristické pro svou melancholii, lyrickou jemnost a citovou hloubku. Vyznačují se precizním jazykem a bohatou obrazností. Často se zabýval tématy jako je láska, smutek, příroda a lidská osamělost.
  • Sova také psal o sociálních a politických otázkách své doby a byl známý svým humanistickým pohledem na svět. Jeho dílo zanechalo trvalý otisk v české literatuře a dodnes je považováno za důležitou součást české literární kultury.

 

Antonín Sova je autorem mnoha básnických sbírek a próz, z nichž některé z nejvýznamnějších jsou:

  • „Květy intimních nálad“ – sbírka básní, která se zabývá citovými projevy lidské duše.
  • „Zpěvy domova“ – další sbírka básní, která reflexuje českou krajinu a lidovou kulturu.
  • „Krvácející bratrství“ – politicky angažovaná poezie, vyjadřující sociální a politické otázky své doby.
  • „Hovory věcí“ – eseje a publicistika, které se zabývají literaturou, uměním a společenskými tématy.
  • „Za člověkem“ – prózy a povídky, které líčí lidské osudy a psychologické portréty postav.

Tato díla představují široký záběr Sovy tvorby a jeho schopnost proniknout do hloubky lidského duševního života i do sociálních a politických otázek své doby.

 

Literární kontext

Česká moderna 

  • Tento autor je součástí skupiny spisovatelů označovaných jako Česká moderna, kteří se vynořili na přelomu 19. a 20. století a reagovali na konzervativní literární kritiku svými díly, která kombinovala prvky realismu, impresionismu a symbolismu.
  • Česká moderna byla hnutím mladých autorů, kteří se postavili proti ustáleným literárním normám a vyjádřili své postoje a požadavky ve formě manifestu.
  • V manifestu České moderny zdůraznili nesouhlas s politickou situací, odlišili se od starších spisovatelů, hájili svobodu tvorby a prosazovali individualismus.

 

Kromě tohoto autora byli dalšími významnými představiteli České moderny: Josef Svatopluk Machar, Otokar Březina, Josef Karel Šlejhar a František Xaver Šalda.

 

Rozbor: Z mého kraje (1892)

Téma:

  • Autorovy vzpomínky na prožitý čas v Pacově, kde vyrůstal. Obdiv k přírodě, největší pozornost je věnována řekám, mlze a oparu, jaru a probouzení se přírody.

 

Motivy:

  • Příroda, mlha, opar, jaro, mládí, klid, město, minulost, vzpomínky, roční období.

 

Literární druh:

  • Lyrika (vyjadřuje pocity, nálady, city, není zde tak důležitý samotný děj)

 

Literární žánr:

  • Přírodní lyrika (oslavování přírody, její krásy a moci)

 

Literární forma:

  • Poezie (psána ve verších a slokách)

 

Kompozice:

  • Básně jsou psány chronologicky
  • Sbírka 38 básní (novější vydání)
    • Původní neobsahovalo báseň Krajina Českomoravského pohoří

 

Postavy:

  • Lyrický subjekt (sám autor) – Introvert, který nestojí o společnost. Rád se sám prochází přírodou. Rád pozoruje především řeky a rybáře, se kterými se ale nedává do řeči. Prostředí mu připomíná jeho dětství, na které s láskou vzpomíná.

 

Časoprostor:

  • Místo: Pacov (Jižní Čechy)
  • Doba: 19. století

 

Jazykové prostředky:

  • Spisovný jazyk
  • Kontrasty (klidná příroda x rušné město)
  • Jambický verš, často střídavý rým
  • Vliv impresionismu (popisování přírody všemi smysly)
  • Anafora (opakování shodného slova nebo skupiny slov na začátku za sebou jdoucích veršů)
  • Metafory (přenášení podobnosti na základě vnější podobnosti)
  • Archaismy (slova zastaralá, jejíž názvy se už aktivně příliš nepoužívají)
  • Inverze (změna slovosledu)

 

Děj jednotlivých básní:

Prolog

  • Autor nadevše miluje svůj rodný kraj a má ho hluboko ve svém srdci. Vnímá ho všemi svými smysly, obdivuje krásu lesů, vod a plání, zároveň vzpomíná i na krásné zvuky, které řeky a lesy vydávají.

 

Klášterní zátiší

  • Je zima, ale začíná se oteplovat a tají ledy, které odplouvají dál po řece. Příroda se ukrývá pod sněhem, svítí slunce a lesy šumí.

 

Květnový sen

  • Autor stojí v olšovém háji, padají listy a chvojí krásně voní. Ptáci zpívají a někteří odlétají. Autor se zamýšlí nad tím, kam asi letí.

 

U „Čtyř krejcarů“

  • Autor je v lese, pozoruje několik chalup, které zde stojí. Voní jalovec, roste kapradí a vřes, zpívají ptáci.

 

Stesk honicích psů

  • Nadlesný byl dlouho vážně nemocný. Jeho psi oddaně čekali, až bude jejich zase zdravý. Nadlesný zemřel a psi smutně stále čekali.

 

Před lety ještě…

  • Kdysi dávno po silnicích velmi pomalu jezdily vozy, které byly poezií silnic. Nahradil je vlak, který hlasitě a nehezky duní.

 

Do Ameriky

  • Někteří lidé se snaží dosáhnout lepšího života a opouštějí svojí vesnici. Přestože tam žili v bídě, mají ji stále ve svém srdci.

 

U strže

  • Autor touží si lehnout do trávy, odpočívat a na nic nemyslet. Jenom pozorovat mraky, hmyz a motýli. Na zemi se leží krásně, stejně jako mrtvým v zemi.

 

Dětská vzpomínka

  • Autor vzpomíná na doby, kdy byl dítětem. Měl velkou představivost a byl bázlivý. Chodil do tmavého lesa, vnímal přírodu kolem sebe.

 

Opuštěné lomy

  • Je poledne a velké teplo. Země je vyhřátá, tráva je kvůli vedru vyschlá. Zvířata jsou schovaná, vylétlo pouze několik bělásků a brouků. Na slunci se sluní myš a rostou pampelišky.

 

Cestou

  • Znovu je vedro, ale stíny stromů nabízejí příjemný chlad. Je hezké se pod nimi procházet. Krajina je tichá, autor vidí pouze ovce a cítí vůni angreštu.

 

V oddechu

  • Po konci školy se z ní hlučně vyhrnou děti, připomínají hejno ptáků. Vychází i starý pan učitel a nalézá chlad u potoku, který vydává krásné zvuky.

 

Figurka

  • Do vsi přišel krejčík z Vídně, oblečen velmi švihácky. Nosil cylindr a kouřil cigaro. K ostatním se choval povýšeně a myslel si, že díky tomu, že je oblečen módně, je něco víc.

 

Korový domek v oboře

  • V oboře stojí dům z kůry. Kolem létají ptáci, běhají laně a nachází se stín nabízející příjemný chládek.

 

Zlatá kniha

  • Autorův otec měl zlatou knihu, do které si psal jména tehdejších školáků. Kniha krásně voní a tenké stránky tiše šumí. Kniha je však již velmi stará a dnes jsou všichni mrtví.

 

Rybníky

  • Rybníky nabízí mnoho krásy. Hladina se krásně leskne, jsou domovem pro sluky a kachny s krásným peřím. Nabízí chlad a osvěžení.

 

Táborské kraje

  • Autor má rád okolí Tábora. Vzpomíná na zdejší horké slunce, žloutnoucí obilí, poštu a hájovnu. Kraj nabízí i zborcené hrady, které oslavují Jana Žižku.

 

Krajina Českomoravského pohoří

  • Autor vzpomíná i na svoji milovanou Vysočinu. Je to drsný kraj s dlouhými lány a neustálým větrem.

 

To u nás jsme

  • Krajina je plná lesů i černých škvárů na zemi. Děti si hrají a zpívají.

 

Lilkový květ

  • Na konci horkého léta rostou brambory, které jsou typickým jídlem chudých v autorově kraji. Na bramborových keřích rostou lilkové květy, které autor pro jejich krásu obdivuje. Užívají si je i bělásci, kteří na ně sedají.

 

Potoky

  • Autor má rád potoky uprostřed lesů. Je u nich ticho, nese se mlha a jenom hluk z vesnic a bučení krav z dálky doléhá.

 

Při čtení Bret Harta

  • V dnešní době už není dobrodruhů. Mladí se dobrodružství bojí, nechtějí zkoušet nic nového, volí radši jistotu. A tak raději žijí v bídě a v hospodě se opíjejí.

 

Pole

  • Země je rozžhavená a klasy dozrávají. Pole jsou plné zlatých klasů. Kdo tvrdě pracoval a zasadil mnoho obilí, teď zaslouženě sklízí plody své práce.

 

Žně

  • Je čas žní. Celý den projíždí vozy plné obilí. Dozrávají i makovice. Všichni se radují a oslavují výsledky své práce.

 

Návrat domů

  • Muži se s kosami vrací po celém dnu práce domů, zní smích dívek a štěkot psů. Výminkář, který je starý na práci na poli, a tak pomáhá s hlídáním dětí, si nechává od ostatních vyprávět o dni na poli. Pole mu moc chybí.

 

Partie ze Stražiště

  • Na vrchu je vidět zapadající slunce, zraje tam ostružiny a ořechy. Na keřích si pavouci vyrobili pavučiny. Cesta na nejvyšší vrch je obtížná, ale význam z něj stojí za to.

 

Podzim

  • V parku mezi topoly a duby stojí zámek. Ztrácí se v podzimní mlze.

 

Starý chirurg

  • Lékař snil o prestižním místě ve městě, kde by budil velkou úctu. Zůstal však navždy léčit lidé na vesnici a žil v malém domku. Zemřel a jeho hrob se vůbec neodlišoval od těch ostatních.

 

Byl městys malý

  • Autor vzpomíná na městys s topolovou alejí, krámky a vrabci, a to vše během podzimu.

 

V chalupě

  • Je čas večeře, kterou je mísa brambor a kyselé mléko. Lidé jí, povídají si, za oknem je podzimní krajina, krávy bučí a vítr hraje. Po večeři si každý dělá to své, hospodář si hraje s dítětem, babička přede a dědeček si čte.

 

Meditace

  • Je zima a sněží. Sníh pokryl i domky a sněhové vločky dál divoce padají.

 

U „Josifa“

  • Po mši v kostele se lidé chodí zahřát do krámku u Josifa. Pan Josif tam rád hraje karty a ani jeho manželka ho nepřemluví, aby už šel domů. Když pro otce pošle svého syna, opilý otec chce se smíchem prodat svoji ženu v kartách.

 

Pouť v zimě

  • Do zasněženého městysu přijela pouť. Na náměstí stojí stánky a boudy. Valí se davy lidí, kteří si chtějí užít pouť. Na to reagují mrzáci, kteří stojí nedaleko a žebrají.

 

Sedláci

  • Sedláci jsou chudí a vzájemně si nepomáhají, ale naopak se často hádají. Svými konflikty jsou známí už i u soudce.

 

Ježíšek

  • Autor oknem sleduje zasněženou krajinu. Prohlíží si i vánoční výzdobu a ví, že za chvíli přijde s dárky Ježíšek a děti budou velmi šťastné.

 

Zimní odpoledne

  • Lidé se baví v nalévárně, zatímco venku sněží. Hraje se tam na harmoniku a kejklíři ukazují své triky s dýkou a mečem.

 

Při západu slunce v Želivě

  • Je velmi mráz a napadlo mnoho sněhu. Všude je ticho, ani ptáci nelétají. Kněží jdou silnicí, nevidí kvůli zapadajícímu slunci.

 

Epilog

  • Autor upozorňuje, že v předchozích básních vyzdvihl jen pouze několik svých oblíbených míst v tak oblíbeném kraji.
error: Stahujte 15 000 materiálů v naší online akademii 🎓.