Kniha: Epos o Gilgamešovi
Autor: Neznámý autor
Přidal(a): terezii
Rozbor díla: Epos o Gilgamešovi
TYP LITERATURY:
- umělecká(estetická fce)
LIT. DRUH:
- epika= zákl. druh lit.,základem je vypravování děje(osudy,chování,prožitky,vztahy)epické útvary: veršované nebo prozaické
LIT.ŽÁNR:
- epos (nejstarší epos ze světové literatury-veršovaný,dlouhý složitý děj s odbočkami,má bohatý dramatický děj,obvykle popisují živ. příběhy známých osobností a jejich činy, rozsáhlé chronologické vyprávění spojené jednou nebo ústředními postavami)
PŮVOD A VZNIK:
- a) autor je anonymní
- b) pochází z jednotlivých sumerských mýtů, vzniklo již před 3000 lety př.n.l. a bylo tradováno pouze ústní formou! roku 2000 př.n.l. bylo zaznamenáno písemně
- c) přepracoval Vojtěch Zamarovský(autor populárně naučných historic. knih, přeložil egyptské písmo)
- d) období nejstarší civilizace v povodí velkých řek Eufrat a Tigris,Nil (mezopotámie)
NÁMĚT:
- mýtus z dávné minulosti
TÉMA:
- hledání věčného života,strach ze smrti,přátelství
PROSTŘEDÍ:
- převážně skutečné (uruk),ale i neskutečné(Utanapiště)
POSTAVY:
- Gilgameš- urucký král a tvrdý vládce svého lidu,2/3bůh a 1/3 člověk,krutý statečný,schopný,samolibý,přátelský,cílevědomý
- Enkidú-bytost stvořená z hlíny Bohy,má podobné vlastnosti jako Gilgameš,silný,přátelský,žijící se zvířaty
- Anu (bůh nebes uctívaný v Uruku)
- Aruru(bohyně stvořitelka lidí)
- Ištar(boh.lásky)
- Šamaš(b.slunce)
- Tešup(b-bouřky)
- Uršanabi-lodivod Uta-napištima
DĚJ:
Kompozičně bychom mohli tento epos rozdělit do dvou částí. V první z nich vystupuje Enkidua. Po stvoření po stvoření žije na stepi s divokými zvířaty a odhání je od loveckých pastí. Potom je polidštěn nevěstkou Šamachat. Po spřátelení s Gilgamešem se vydají přemoci a zabít Chuvavu, strážce cedrového lesa. Cílem je vydobýt si nesmrtelnou slávu. Když Gilgameš odmítne žádost bohyně Ištar, aby se stal jejím mužem a zabíjí pomocí Enkidua nebeského býka, postihne jeho přítele trest – Umírá. Zoufalý Gilgameš se snaží získat nesmrtelnost. Radu hledá u jediného člověka, který přežil potopu a získal darem nesmrtelnost. Není v jeho silách bdít šest dní a sedm nocí. O jedinečnou květinu vytrženou z mořského dna je připraven hadem. Nezbývá mu než se vrátit do svého města a dál pracovat na hradbách které mu mají zajistit nesmrtelnost aspoň symbolicky.
KOMPOZICE:
- Předmluva a desky=kapitoly dělící se na 12 hlín. tabulek, vypraveč– er-forma,obsahuje cca 3000 veršů, uspořádání děje je řetězové, chronologicky
JAZYK.PLÁN:
- Spisovný,slovní zásoba archaismy,verš,volný verš,personifikace, textové prostředky-popis, charakt.,monolog,dialog,přímá řeč,opakování motivů (6dní a 7 nocí,číselná symbolika 7 chlebů, 7 košil), bájné prvky-bohové pomáhají smrtelníkům,prvky z bible(potopa,býk,bytost z hlíny)
- Nejstarší příběhy tvořící epos jsou psány Sumérsky. Následovaly verze arkadské a chetitské.
- V textu je vidět ústní tradice,kterou se předával.
- Typické je opakování větných konstrukcí, nabývajících charakter refrénů.
HLAVNÍ MYŠLENKA:
- Nemůže najít věčný život člověk,může si však zachovat věčné jméno. Svým dílem jsi se stal nesmrtelným, hrdino Gilgameši……žádným svým snažením se nestane člověk nesmrtelným,ale svými skutky a činy se jim může stát…
NÁZOR:
- Tuto knihu jsem si vybrala, protože mě velmi zajímal děj knihy,který se mi moc líbil,ale veršovaný epos byl náročný na pochopení, proto jsem musela některou část číst 2x.