Slezské písně – rozbor díla k maturitě (6)

 

Kniha: Slezské písně

Autor:   Petr Bezruč

Přidal(a): Sally

 

 

 

 

 

PETR BEZRUČ

(1867-1958)

– vlastní jméno Vladimír Vašek

-narozen v Opavě

-český básník, prozaik

– ovlivněn symbolismem, realismem

-studoval gymnasium v Brně a klasickou filosofii v Praze (nedokončil)

-za 1. světové války kvůli podezření z vlastizrady vězněn

– pracoval jako úředník na poště

-zemřel v Olomouci

 

DÍLO:    

Slezské písně

Paralipomena I.(samostatná báseň)

Paralipomena II. (samostatná báseň)

Stužkonoska modrá (samostatná báseň)

Přátelům a nepřátelům (samostatná báseň)

Studie z kafé Lustig

SLEZSKÉ PÍSNĚ

 

Doba napsání: 20. století (1909)

Zařazení: česká literatura

Literární druh: poezie

Literární žánr: sociální balady, intimní, vlastenecká lyrika

Obsah vybraných básní:

Kantor Halfar:  Učitel Halfar odmítá vyučovat polštinu a učí česky. To mu přinese spoustu problémů. Nedostane vysněnou práci ve škole ani vyšší plat. A tak se ani nemůže oženit se svou milou. Je osamocený a jeho život ztrácí smysl, až se nakonec oběsí.

Maryčka Magdonova:  Maryčku Magdonovou potakal nepěkný osud. Otec se v hospodě opil, upadl a rozrazil si lebku. Matku zasypal vůz s uhlím a Maryčka zůstala sama spolu s dalšími čtyřmi sourozenci. Byla zima a neměli, co jíst, proto šla pro trochu dřeva do panského lesa. Byla však přistižena a protože se bála potupení, skočila ze skály do řeky. Jako sebevrah pak byla pochována za zdmi hřbitova.

Labutinka: Autor básně se zamiloval do dívky, kterou nazval Labutinka. Rozhodne se požádat rodiče o její ruku. Ti souhlasí, ale prosí, aby jí dal ještě trochu času, protože je příliš mladá. Náhle musí odjet na 2 roky pryč. Po návratu se dozvídá, že jeho milá je mu nevěrná a může ji mít kdokoliv. Je z toho hluboce zarmoucený a nakonec žít sám, bez její lásky.

Ostrava:  Horník pracoval mnoho let v dolech a tato práce ho velice negativně poznamenala. Když se domáhal uznání a vděčnosti, všude se mu jen vysmáli.

Je nešťastný, když vidí to veliké bezpráví a doufá, že v budoucnu se tito páni dočkají spravedlivé odplaty.

Idyla ve mlýně: Poutník zabloudil v Beskydách a při svém bloudění došel až k mlýnu. Bydlel mlynář se ženou a dětmi, mile ho pohostili a na stole nechyběla ani vodka. Když se poutník zeptal na pušku visící na stěně, mlynář i jeho žena zbledli a beze slova poutníka vyprovodili dál. Na cestě se potom od dalšího poutníka, že onou puškou zabila mlynářka svého prvního manžela.

 

Jazyk díla:

– převážně spisovný jazyk

-systém sylabotónický (daktyl)

 

Syntaktické prostředky:

  • Apoziopeze: Plumlove! Z cizích škol na Slezské chachaři rostou a – -“

„ Bůh mne…..!? “

  • Anakolut: „Já, já toho věštec od Beskydu lidu.

Bůh mne jim nedal. Ten té dbá země,

kde zlaté obilí k obzoru běží…“

Anafora: „krev teče mi z čela, krev teče mi z očí,

krev utíká z šíje, krev ubíhá z prsou…“

„Pobrali nám naše školy, pobrali nám naše hory,“

  • epizeuxis:„Labutinko, Labutinko, Labutinko černobrvá! “

„žol, žol, žol mi bedźe… “

Obrazná pojmenování:

  • epiteton: „ Labutinko černobrvá! “

„ Grófe ze zámku! Byl krásný to jezdec s vlajícím chocholem,

blýskavohelmý? “

  • eufemismus: „ Až bude růst nade mnou tráva. “

„ kdo šel v zem spát“

  • metafora: „řeku vzpomínek“ „zkamenělé slzy“
  • personifikace: „ domky se pod strání hrbí. “

 

 

Znaky díla:

– realistická sbírka, ale i vliv symbolismu (vytváření postav)

– podává pravdivý obraz sociálního a národnostního útlaku na Ostravsku a Těšínsku v 90.letech 19.století

-kritika :    lhostejný poměr Prahy k Těšínsku a Ostravsku

negativní poměr k židům a polským kněžím

-největší nepřátelé: německá šlechta, uhlobaroni, německá inteligence

– autor-mluvčí lidu, stylizuje se do postavy barda

– kolektivní poezie

-obsahuje sociální balady, intimní poezii, vlasteneckou poezii

– ovlivnila proletáře

 

Hl.myšlenka: poukázat na špatnou situaci na Ostravsku a Těšínsku

Hl.téma: bída,bezpráví,útisk lidí

Motivy: květiny, kaktusu, ukřižovaného, sociální motiv…

Prostředí: Ostravsko, Těšínsko, Opava, Beskydy…

Zasazení děje:  2. polovina 19. století

Kompozice:básně jsou řazeny nahodile

Členění:88 básní, 189 stran

 

Úryvek:

MOTÝL

Přes Smrky, břehy, přes haluze jedlí

lehounký vánek se skřivánkem zvednul:

přes řeku vzpomínek lodičky snů bředly,

motýl mi na ruku sednul.

Láska jsi, štěstí jsi, sličný motýle?

Odleť, bys šuhaje, děvuchu zdobil

na černé kadeři, na ruce bílé. . .

co bych já, co s tebou robil?

 

Vlastní názor:

Musím se přiznat, že četba poezie byla vždy pro mě velice obtížná. Často jsem se totiž setkávala s tím, že jsem většině básní ani po druhém či třetím přečtení nerozuměla a to mě odrazovalo. To ovšem nemohu říci o této sbírce. Velice mě překvapila právě svou srozumitelností díky níž, jsem si mohla udělat představu o nelehkém životě lidí v 90. letech 19. století.

error: Stahujte 15 000 materiálů v rámci našeho členství nebo v online kurzech.