Zvony a zvonky – rozbor díla

rozbor-díla

 

Kniha: Zvony a zvonky

Autor: Josef Václav Sládek

Přidal(a): Martina Hladíková

 

Josef Václav Sládek (1845-1912)

  • Český básník a překladatel.
  • Je považován za zakladatele moderní dětské poezie. Vydal celkem 3 dětské sbírky (Zlatý máj, Skřivánčí písně, Zvony a zvonky), ve kterých se snaží vžít do mysli dítěte, a tak vštípit dětem zásady či radost ze života.
  • Nejdříve byl Ruchovcem, po čase přešel k Lumírovcům.
  • Své první básně uveřejňoval v časopisech, např. v Lumíru, Květech, almanachu Ruch.
  • Hodně ho ovlivnil pobyt v USA, kde trávil 2 roky. Srovnával tuto moderní zemi se zaostalým Rakouskem-Uherskem.
  • Poté pracoval v redakci Národních listů, kde se spřátelil s Janem Nerudou.
  • Byl významným překladatelem, překládal zejména anglickou a americkou literaturu, ale také ruskou poezii.

Další díla:

  • Selské písně, Básně, Jiskry na moři, Světlou stopou, Na prahu ráje, V zimním slunci, Za soumraku, Sluncem a stínem, Ze života

 

Obecně kulturní kontext:

  • 2. polovina 19. století
  • V této době působily dvě literární skupiny: Ruchovci a Lumírovci – autor je řazen k Lumírovcům

Ruchovci

  • 1868 vydali Almanach Ruch
  • škola národní (nechtěli čerpat ze světové literatury)
  • sdružovali se okolo časopisu Osvěta
  • národní uskupení, řešili aktuální národní a sociální problémy
  • hlavní cíl: navázat na národní tradice, povznést českou literaturu
  • hlavní představitelé: Josef Václav Sládek (dočasně, po čase se připojil k Lumírovcům), Eliška Krásnohorská, Svatopluk Čech, Alois Jirásek

Lumírovci

  • léta 19. st., sdružovali se kolem časopisu Lumír
  • škola kosmopolitní (chtěli čerpat ze světové literatury)
  • chtěli se svou tvorbou přiblížit světu a pocitům moderního člověka
  • hlavní cíl: snaha začlenit českou literaturu do světové
  • svých cílů dosahovali hlavně rozsáhlou překladatelskou činností
  • parnasismus=umění pro umění (forma převyšuje obsah)
  • hlavní představitelé: Josef Václav Sládek, Jaroslav Vrchlický, Julius Zeyer

Společné znaky:

  • Vlastenectví, usilovali o vznik českého divadla, většinou poezie (lyrické i epické), návaznost na májovce.
  • Ruchovci a Lumírovci nevystupovali proti sobě. V mnoha částech svých názorů a postojů se střetávali a vzájemně obohacovali.

 

Rozbor díla: Josef Václav Sládek

Literární druh:

  • Lyrika (vyjadřuje pocity, nálady, city, není zde tak důležitý samotný děj)

 

Literární žánr:

  • Básnická sbírka

 

Literární forma:

  • Poezie (psána ve verších a slokách)

 

Téma:

  • Nenápadně poučovat a vychovávat děti nenucenou formou. Snaží se v nich vytvořit kladný vztah k rodičům, přírodě a práci. Sbírka je určena starším dětem. Inspirací pro vydávání básnických sbírek byla autorova dcera Helenka, které část básní také věnoval.

 

Motivy:

  • Výchova dětí, učení je něčemu novému, rodina, příroda, vlastenectví, pohádkové motivy.

 

Kompozice:

  • 72 básní
  • Různé druhy rýmů, ve sbírce se objevuje rým: střídavý (ABAB), sdružený (AABB) i přerývaný (ABCB)
  • Básně jsou psány čtyřverším i dvojverším
  • Střídání ich-formy a er-formy

 

Jazykové prostředky:

  • Spisovný jazyk
  • V některých básních složitější jazyk, pro děti méně pochopitelný
  • Archaismy (slova zastaralá, jejíž názvy se už aktivně příliš nepoužívají, např. školmistr-učitel, šenkýř-hospodský)
  • Personifikace (věci a abstraktní pojmy získávají lidské vlastnosti a jednání – stromy šeptají, krok za krokem vcházela noc)
  • Metafory (přenášení podobnosti na základě vnější podobnosti – zub pily, hlava rodiny)
  • Inverze (změna slovosledu, např. „Já u pramene jsem.“ Namísto „Jsem u pramene.“)
  • Elipsa (vynechání části věty obsahující informaci, která je příjemci známa a bez níž větu dokáže pochopit, např. „Jsem pro“ (návrh, nápad, plán))
  • Anafory (opakování stejného slova/slovního spojení na začátku dvou nebo více sousedních veršů)
  • Autor často oslovuje čtenáře
  • Humorné prvky

 

Časoprostor:

  • Čas ani místo není určeno (v lyrickém díle nejsou tak důležité)

 

Děj:

V jednotlivých básních se objevují různé postavy, často bezejmenné a autor neuvádí ani jiné informace o jejich životě. V některých básních se objevují pohádkové postavy (např. Paleček, Trpaslík). Jiné básně jsou přírodní lyrikou (báseň Lesní studánka), sociálními básněmi (Chudý hoch). Ve 2 básních se objevuje rodinná tematika (Věnování – určena všem matkám, autor vyzívá děti k tomu, aby si jich vážily; a Holoubci). Ostatní básně především poučují, vzdělávají děti a vzbuzují v nich lásku k rodné zemi.

error: Stahujte 15 000 materiálů v rámci našeho členství nebo v online kurzech.