Kniha: 1Q84
Autor: Haruki Murakami
Přidal(a): Terry Marz
Haruki Murakami
- Nejznámější japonský spisovatel
- Narodil se 12. ledna 1949 v Kjótu v Japonsku, na Wasedské univerzitě studoval divadelní vědu, většinu času však věnoval četbě filmových scénářů.
- Roku 1979 získal japonskou literární cenu (Gunzo – pro začínající autory), roku 2006 se stal se laureátem Ceny Franze Kafky.
- Ke Kafkovi má velmi blízký vztah (přezdívka, kterou si dá hlavní postava v románu „Kafka na pobřeží“).
- Po ukončení studií (kde se seznámil se svou ženou) si společně otevřeli v Tokiu jazzový bar Peter Cat.
- Má velmi rád hudbu – Skladba Nata Kinga Colea dala název jeho románu „Na jih od hranic, na západ od slunce“. Za dílem „Norské dřevo“ stojí zase Beatles.
Dílo:
- 1Q84
- Norské dřevo
- Kafka na pobřeží
- Podivná knihovna
Kontext autorovi tvorby
Směr: POSTMODERNISMUS (POSTMODERNA)
- 60. léta 20. století
- neguje modernu
- moderna x postmoderna
MODERNA:
- uzavřenost, celistvost díla, snaha o hierarchizaci, žánry jsou vyhraněné, originalita děl, současnost, budoucnost, velké příběhy
POSTMODERNA:
- otevřenost, interpretační hra, vše se prolíná, žánry se prolínají, intertextovost (intertext), minulost, ironie, příběhy fragmentární, metatext
- Jacques DERRIDA – DEKONSTRUKCE (rozkládání)
- Jean Francois LYOTARD – interpretační hra (hra se čtenářem)
- Metatext – promluva ke čtenáři
- Intertext – citace
- Pojmy k vysvětlení: metatext, intertext, interpretační hra
Současníci:
- Umberto Eco (Jméno růže), William Styron (Sophiina volba), J. D. Salinger (Kdo chytá v žitě)
Rozbor díla: 1Q84
Literární druh a žánr: epika – próza – román
Téma: Kniha pojednává o třicetileté Aomana, fyzioterapeutce a nájemné vražedkyni, které se zhostila úkolu odvést všechny hříšníky, na něž je zákon krátký, na jiné místo. Zároveň také vypráví o Tengovi, nadějném mladém spisovateli a učiteli matematiky, jenž se přimotá do jednoho velkého literárního podvodu.
Kompoziční výstavba:
- Román je rozdělen na dvě knihy podle měsíců, v nichž se děj odehrává.
- Následně děleno chronologicky na kapitoly.
- Střídání dvou pohledů.
Jazykové prostředky:
- Jazyk:
- Spisovný jazyk, knižní čeština
- Barvité popisy, slova slohově zabarvená
- Vkládány útržky textů (reálných i vlastních)
Symbolika (Q se japonsky řekne stejně jako 9, Aomane znamená hrách)
- Tropy: metafora, personifikace
- Figury: apostrofa, synekdocha, epizeuxis, epiteton ornans
Vyprávěcí postupy:
- Forma: Er forma – vševědoucí vypravěč – dvě hlavní postavy Tengo a Aomane – 2 pohledy
- Typy promluv: přímá, nepřímá a nevlastní přímá řeč, monolog/dialog
- Veršová výstavba: není dílo je prozaické
- Postmoderna se zde uplatňuje hlavně díky intertextovým prvkům jako jsou vložené úryvky v knížky, již Tengo spolu s Fukaeri napsal nebo různá vyprávění. Také se zde objevuje Retrospektiva, vzpomínky na minulost. Příběh se nachází na hranici dvou žánrů – mysteriózní prvky, prvky obecné fikce, historické prvky
Časoprostor:
- Tokio v roce 1984 a v alternativní časové odchylce 1Q84
Postavy:
- Aomane – lektorka ve sportovním centru, nájemná vražedkyně
- Téméř třicetiletá žena Aomane je fyzioterapeutka a zároveň nájemná vražedkyně, která se zabývá odstraňováním lidí, na něž je zákon krátký. Vychována byla mezi Svědky, hluboce věřícími, bez špetky lásky. Bydlí v malé garsonce v centru Tokia. Sama sobě nepřipadá příliš krásná, myslí si, že má malý prsa, ale naopak si váží své sportovní postavy. V životě měla pouze jednu kamarádku, co spáchala před pěti lety sebevraždu. Cestu si k ní našla také Ajumi, policistka e podobnými zájmy jako má sama Aomane. Společně tavily čas uháněním chlapů na jednu noc a popíjením nejlepšího vína. Ajumi byla nalezena v hotelovém pokoji mrtvá, to Aomane hluboce ranilo.
- Tengo – učitel matematiky, redaktor
- Fukaeri, pan Komacu, Ajumi, profesor Ebisuno, paní, Ušikawa…
Motivy a (děj):
1. motiv
- Aomane stojí uprostřed dopravní zácpy, za poslechu Janáčkovy Symfoniety, v taxíku, z nějž za malý okamžik vystoupí vydá se po únikovém schodišti dolů. Potřebuje se dostavit na důležitou schůzi, a proto se uchýlí k tomuto bizarnímu řešení. Naopak Tengo se ocitá na dostaveníčku s panem Komacu, šéfredaktorem nakladatelství. Společně projednávají výsledky literární soutěže a Tengo se zmíní o dílu Kukly ze vzduchu, které jej moc zaujalo. Právě zde dají dohromady svůj plán na přepsání tohoto titulu, jejž se má právě ujmout Tengo.
2. motiv
- Aomane v hotelu šimbudži během masáže usmrtí klienta pomocí svého speciálního „sekáčku na led“. Tengo se rozhoduje, zda se přepsání Kukel ujme, nechce se namočit do tak velkého podvodu, ale něco uvnítř ho láká, aby to udělal.
3. motiv
- Aomane se schází se svojí šéfovou, která vyhledává její budoucí oběti. Diskutují společně Aomanin poslední úkol a popíjí bylinkový čaj. Tengo se schází s Fukaeri, autorkou Kukel, a zjišťuje její názor na líterární podvod, jež pan Komacu chce provést.
4. motiv
- Aomane je na svém obvyklém večerním povyražení, kde se tentokrát seznámí s moc sympatickou mladou ženou Ajumi, ze které se stává její nenahraditelná parťačka. Tengo se rozhodne, že se do přepisu díla opravdu pustí. Zavolá panu Komacu a sdělí mu svůj souhlas.
5. motiv
- Aomane si začne všímat podivných věcí jako jsou dva měsíce, rozdílné policejní uniformy a události:o nichž neměla nejmenší tušení. Dochází k závěru že se ocitla v paralelní realitě, kterou pojmenuje 1Q84. JesŤé předtím, než se Tengo pouští do přepisu se setkává s dívčiným opatrovníkem profesorem Ebisuno.
6. motiv
- Aomane se dočítá v novinách, že Ajunj, byla chladnokrevně zavražděna. Tengo zjistí minulost Fukaeri, která már_co dočinění s literárním počinem, jež se rozhodl přepsat. Dozvídá se, že Little People i slepá koza jsou skutečně podle Fukaeri reální.
7. motiv
- Před Aomane je postaven nový a možná její poslední úkol. Je seznámena s malou Cubasou,dívkou, jež byla znásilněna Lídrem. Lídr je hlavou Předvoje, náboženské organizace, která podle profesora Eb7s-uno drží Fukaeriny rodiče. Tengo dopisuje poslední řádky přepisu Kukel, ty vyhrávají hlavní cenu pro mladé autory a jsou knižně vydány. Během pár dní se z nich stává bestseller.
8. motiv
- Fena německého ovčáka hlídající azylový dům je nalezena mrtvá a mladá Cubasa se bez jediné stopy ztrácí. Aomane je přesvědčena Lídra za každou cenu odstranit. Fukaeri se už několik týdnů pohřešuje a Tengo o ni má strach. Bojí se, že by ji mohl dostat Předvoj do svých spárů.
Citát/úryvek
- „Nevybereš si, jak se narodíš, ale vybereš si, jak zemřeš.‘ (strana 453)