Jméno: Česká literatura od přelomu 19. a 20. st. do konce 1. sv. války
Zařazení: Literární období
Přidal(a): Valentýna
Česká literatura od přelomu 19. a 20. století do konce 1. světové války
- Česká moderna, Generace buřičů
Historicko-společenský kontext
- Ve 2. polovině 19 století se české země staly nejprůmyslovější a nejbohatší částí habsburské monarchie
- Významní podnikatelé: Emil škoda, František Křižík
- Kulturnost národa zvýšil i vzdělávací systém (vyspělé technické školství a odstranění negramotnosti)
- Stavby: Areál výstaviště s Průmyslový palácem, Petřínská rozhledna
- Na přelomu 19. a 20. století se šířil antisemitismus do Čech z Německa, Rakouska a Francie, rostla nevraživost vůči Židům
- Bitva československých legií u Zborova se stala mezníkem vzniku československé branné moci, a legionáři tak významně přispěli ke vzniku samostatné Československa (28. 10. 1918)
Architektura, sochařství, malířství
- Secese se projevila i v architektuře a sochařství (těžiště v užitém umění, grafice a dekoraci)
- Impresionista Antonín Slavíček (malíř)
- Český kubismus se rozvíjel zcela unikátním způsobem v malířství, sochařství, architektuře i dekorativním umění
- Česká kubistická architektura je světovým unikátem
- Po vzniku Československa vznik uměleckého stylu rondokubismu (představitelé: architekt Josef Gočár, Pavel Janák, Bohumil Kubišta, Emil Filla)
Manifest České moderny
- Vyšel v časopise Rozhledy roku 1895
- Dokument, který sdružoval různorodé osobnosti, byly v něm formulovány představy a požadavky nové generace umělců
- Manifest podepsali např. Otokar Březina, Antonín Sova
- Znaky České moderny:
- umělec jako silná osobnost spoléhá na sebe, na svoji vnitřní pravdu
- kult subjektivity a lyriky, prozaické verše
- čtenář je otevřen všemu novému
- tvorba je vykoupením z všednosti
Antonín Sova (1864 – 1928)
- Typem básníka impresionistického
- Narodil se v Jižních Čechách
- Zakládal si na vytříbenosti formy, jako lumírovci upřednostňoval sonet
- Díla:
- Květy intimních nálad = impresionistická subjektivní a přírodní lyrika, melancholie, smutek, hra světel a barev, prchavost okamžiku. Venkov vnímá jako zdroj volnosti, jistotu
- Ještě jednou se vrátíme = milostná a přírodní lyrika, vrcholí impresionismus a vliv secese, životní zklamání, návrat do dětství
Otokar Březina (1868 – 1929)
- Představuje symbolismus
- Mystik a vizionář, byl silně věřící
- Po smrti rodičů žil Březina samotářsky
- Díla:
- Tajemné dálky = intimní lyrika, vzpomínky na mrtvé rodiče a mládí v chudobě
- Svítání na západě = bolest vede člověka k poznání záhad vesmíru, jen smrt může odhalit pravou podstatu bytí (oxymóron v titulu – západ jako symbol smrti)
Generace buřičů
- Na přelomu století do literatury vstoupili tzv. buřiči, generace spojená anarchistickou orientací
- Vůdčí osobnost: Stanislav Kostka Neumann
- K hutí patřili: F. Šrámek, K Toman, Bezruč, Dyk
- Mezi znaky anarchismu patřila: spolupráce s dělníky, odmítnutí autority státu, individualismus, svoboda jedince, propagace volné lásky, emancipace žen, vymanění žen z falešné morálky a hospodářské závislosti na mužích, odpor k maloměšťanství, antimilitarismus, odmítání zbraní
Stanislav Kostka Neumann (1875 – 1947)
- Básník, prozaik, novinář, kritik a překladatel
- Hlavní osoba buřičů
- Díla:
- Kniha lesů, vod a strání = přírodní a milostná lyrika
- Nové zpěvy = básnická oslava moderní civilizace, lidské práce, velkoměsta, technického pokroku (volný verš)
Fráňa Šrámek (1877 – 1952)
- Lyrik
- Vyšel z idejí anarchismu a pro své protiválečné přesvědčení se dostal do vězení
- Zanechal politické aktivity
- Sblížil se s bratry Čapky
- Výrazně přispěl k proměně české prózy
- Žil samotářsky v Praze v rodné Sobotce
- Díla:
- Prozaická tvorba: Stříbrný vítr = román (mládí jako symbol naděje, psychické stavy dospívajícího Jana Ratkina)
Viktor Dyk (1877 – 1931)
- Absolvent práv, ironik a novinář, básník a prozaik
- Pranýřoval český národní charakter
- Pesimista, deziluze, buřič
- Dykova tvorba se vyznačuje tragikomickým pojetím života, zálibou v paradoxních rýmech, sebeironií, subjektivismem
- Díla: Krysař = novela, staré německé pověsti, romantický milostný motiv, rozpor snu a skutečnosti
Petr Bezruč (1867 – 1958)
- Opavský rodák, rebel
- Díla: Slezské písně = sociálně působivé a naléhavé básně, (intenzita citového prožitku, ironie, soucit se zbídačeným slezským lidem) báseň Červený květ
- Slezské písně syntetizují všechny dosavadní umělecké směry – realismus, impresionismus a symbolismus (volný verš, obraznost)
- Většinu básní napsal v krátkém čase, trpěl vážným onemocněním