Český romantismus – 3. fáze národního obrození

životopis

 

Jméno: Český romantismus – 3. fáze národního obrození

Zařazení: Umělecké směry, Literární období

Přidal(a): Anna Hoang

 

ČESKÝ ROMANTISMUS – 3. fáze NO

  • Datace: 30.–50. léta 19. století
  • Kolébka: české země v rámci Habsburské monarchie

 

Společensko-historický kontext

  • růst politického uvědomění, otázka národní svobody
  • boj za politická práva českého národa
  • Vlna revolucí (1830 – Velká francouzská revoluce, 1848 revoluční rok v Evropě)
  • politický program – 2 formy:
    • liberální proud: Palacký, Rieger, Brauner – austroslavismus
    • radikálně demokratický proud: Sabina, Kampelík, Frič 
  • Metternichův a Bachův absolutismus
  • Čechy ovlivněny protiruským povstáním v Polsku
  • rozdělení společnosti na dva tábory
    • starší generace – Jungmann, Hanka
    • mladší – Mácha, Sabina
  • V červnu 1848 – Slovanský sjezd (zrušena cenzura a robota)
  • rozvoj měšťanské společnosti
  • vznik různých organizací – Matice česká, Jednota pro povzbuzení průmyslu v Čechách, Měšťanská beseda
  • vlastenecké působení českého divadla – kočovné společnosti, ochotnická představení, loutková divadla
  • emancipační hnutí žen

 

Znaky

  • národní kultura se rozšiřovala i mimo okruh inteligence
  • čeština se pomalu stávala jazykem veřejného života
  • spor funkci literatury – není vzdělávací/didaktická, ale umělecká/estetická
  • rozvoj divadla (Stavovské divadlo, Kajetánské divadlo)
  • vycházejí české časopisy (Časopis Českého muzea, Česká včela, Květy)
  • biedermeier

 

Literární znaky a stěžejní žánry

  • rozvoj romantismu v českých zemích od 30. let 19. , ale plně se nikdy nerozvinul
  • jediným romantickým českým autorem byl Mácha (ostatní měli jen tendence)
  • romantická literatura – autonomní s estetickým cílem
  • důraz na cit, fantazii, individualitu, tajemství a prožitky
  • zvukomalba, ironie, sarkasmus, kontrasty
  • často se vychází z lidové poezie
  • oblíbená témata – putování, dálky, cesta, poutníci, jezera, nešťastná láska
  • typická místa děje – zříceniny, opuštěná místa v přírodě
  • míšení 3 proudů
    • vlastenecký – ideální národ, národní kultury a literatury (myšlenka slovanství), národní identita
    • romantická – cesty a putování
    • realismus – sociální rozdíly ve společnosti
  • žánry

 

Karel Hynek MÁCHA (1810–1836)

  • Básník, prozaik a zakladatel moderní české básnické řeči – otec moderní poezie
  • Studoval filozofii a práva
  • Rád cestoval, především chůzí – Krkonoše, severní a severovýchodní Čechy a Itálie
  • V divadlech hrál jako ochotník, v Stavovském se seznámil s Eleonorou Šomkovou (Lori)
  • Zprvu psal německy, avšak později přechází k české poezie
  • jeho dílo nebylo přijímáno dobře
  • nepomáhal obrozeneckému procesu
  • narušoval ideál krásy podle starší generace
  • většina Máchova díla vyšla až po smrti
  • český básník, který vystupoval proti společnosti, pobuřoval
  • dílo:
    • Máj
      • Lyricko-epická báseň (4 zpěvy, 2 intermezza)
      • Oslava krása májové přírody
    • Obrazy ze života mého (Večer na Bezdězu; Marinka)
      • Soubor autobiografický povídek
    • Cikáni
      • román

 

Josef Kajetán TYL (1808–1856)

  • dramatik, režisér, herec, divadelní kritik, novinář a redaktor (Květy české, Selské noviny)
  • vůdčí představitel biedermeieru
  • v některých dílech rysy romantismu
  • 1834-1837 vedl ochotnickou divadelní společnost – členové: Mácha, Sabina (Kajetánské divadlo na Malé Straně)
  • 1848-1849 se aktivně zúčastnil politiky – poslanec v říšské sněmovně
  • Po obnovení absolutismu mu bylo znemožněno vydávat časopisy a byl zbaven své funkce ve Stavovském divadle
  • Žije ve stísněných poměrech společenských a rodinných
  • dramatické dílo:
    • Fidlovačka aneb Žádný hněv a žádná rvačka
      • Fraška
      • Odehrává se během velikonočních pouti a slavnosti pražských ševců
    • Kutnohorští havíři, Jan Hus, Krvavé křtiny aneb Drahomíra a její synové
      • Činohry
    • Strakonický dudák aneb Hody divých žen
      • Dramatická báchorka
    • Jiříkovo vidění
      • Dramatická báchorka
    • Poslední Čech, Rozervanec
      • Povídky

 

Karel Jaromír ERBEN (1811–1870)

  • spisovatel, básník, sběratel a překladatel ÚLS, historik, právník, archivář
  • sekretář Českého muzea – studijní cesty do venkovských archivů
  • během studií se seznámil s F. Palackým, kterým později spolupracoval
  • začal se hlouběji zajímat o historická a národopisná studia
  • často byl nemocný, trpěl vadou řeči
  • v lidové slovesnosti spatřoval svědectví o charakteru a duchu českého národa
  • hlavní cíl své tvorby spatřoval v psaní umělecky původních textů
  • dílo:
    • Kytice z pověstí národních
      • Kytice, Poklad, Svatební košile, Polednice, Zlatý kolovrat, Štědrý den, Holoubek, Záhořovo lože, Vodník, Vrba, Lilie, Dceřina kletba, Věštkyně
    • Sbírka balad
  • Časté motivy: viny a trestu, lidské vztahy
  • Nadpřirozené postavy – vodník, polednice
  • Prostonárodní české písně a říkadla, Sto prostonárodních pohádek a pověstí slovanských v nářečích původních (např. Dlouhý, Široký a Bystrozraký; Zlatovláska; Hrnečku vař)

 

Karel SABINA (1813–1877)

  • spisovatel, básník, dramatik, filozof, literární a divadelní kritik, libretista, politik, publicista
  • po studiích se živil jako soukromý učitel a vychovatel v měšťanských rodinách, posléze jako spisovatel, redaktor, publicista
  • během studií se stýkal s Herlošem a anonymně přispíval do německých časopisů – útočil na rakouskou vládu
  • Žil lehkomyslně, bohémsky s ideologií bojovat za změny v rakouské politice
  • za anarchistickou činnost byl odsouzen k trestu smrti
  • dobré řečnické schopnosti – revolučním organizátorem proti absolutistickém režimu Rakouského císařství
  • za údajné protirakouské spiknutí zatčen (8 let vězení), po propuštění donucen spolupracovat s tajnou policií
  • dílo:
error: Stahujte 15 000 materiálů v rámci našeho členství nebo v online kurzech.