Jméno: Literatura 1. pol. 20. století
Přidal(a): Sabina
Charakteristika období:
– ovlivněna 1. sv. válkou
– rozvoj techniky a civilizace
– rozvoj fašismu (Itálie, Německo) a komunismu (Rusko – po r. 1917 – Velká říjnová socialistické revoluce
– rozpad Rakouska-Uherska
– 28.10.1918 – vznik československého státu (T.G.Masaryk)
Filozofické směry:
Pragmatismus = zákony a pojmy jsou pravdivé jen tehdy, pokud jsou prospěšné v praxi (např. K. Čapek)
Marxismus = sociální a politické zaměření, heslo „všichni jsou si rovni“
Umělecké směry:
Secese = reakce na rozvoj vědy a techniky; návrat k přírodě; ornamentálnost, dekorativnost, asymetričnost
Architektura: přemíra dekoru (A. Gaudí)
Malířství: rostlinné motivy, ornament, krása ženské postavy (A. Mucha)
Avantgarda = úsilí o experiment, hledání nových věcí, nové myšlenky
Vitalismus = reakce na 1. sv. válku; oslava života, prostých věcí
Expresionismus = reakce na 1. sv. válku; zdůraznění pocitů úzkosti, osamění, obavy, tísně; snaha zachytit intenzivní prožitek a děsivé představy
Kubismus = cubus = krychle
Malířství: geometrické tvary domů – krychličky, objekt byl rozkládán na jednotlivé geometrické tvary a poté byl zpětně skládán, obrazy z několika úhlů (Pablo Picasso)
Futurismus = směr obrácen k přítomnosti a budoucnosti; obdiv k moderní technice, městské civilizaci, velkoměstu
– snaha vytvořit umění, které by odpovídalo ruchu a tempu nadcházejícího průmyslového věku
Kubofuturismus = zachycení skutečnosti z mnoha úhlů pohledů; spontánnost, dynamičnost – má to spád; odstranění interpunkce a osvobození verše (polytematičnost)
Dadaismus = dada = slovo nalezené po náhodném otevření slovníku spičkou nože
– reakce na válku; negace všeho, co je ve světě (proti násilí a válce)
– snaha šokovat, provokovat, mystifikovat
– důraz na asociaci, náhodu, nelogičnost
Surrealismus = vliv psychoanalýzy S. Freuda – nevědomí ovlivňuje naše chování à zdroj uměleckét tvorby je v lidském podvědomí
– spontánnost, nelogičnost, neplánovanost
Poetismus = vyznává umění života (=žít a užívat si), život by měl být jeden velký zábavní park; radost ze života, obdiv k modernímu světu a k umění (cirkus, varieté)
– důraz na optimismus, hravost, vtip, asociace, obraznost (=metafory), rým
– důraz na zvukovou stránku
Existencialismus = člověk jako osamocený jedinec, soutřeďuje se na své vnitřní „já“ plné úzkosti, pocitu beznaděje, zoufalství, odporu a vědomí toho, že smrt je nevyhnutelná
Socialistický realismus = vznik v SSSR; úsilí o zobrazení skutečnosti ve společenském vývoji a třídních rozporech, sociální kritičností navazuje především na kritický realismus
Realismus = úsilí o všestranné a hluboké zachycení skutečnosti
Světová literatura 1. pol. 20. století – poezie
Francie (avantgarda):
1) Guillaume Apollinaire
– kubofuturista
– básník, prozaik, dramatik
- Alkoholy
– Pásmo – polytematická (mnohotématická) báseň
- Kaligramy – sbírka básní – obrazů, ideogramy (= kaligramy) = báseň vytváří obraz
2) Tristan Tzara
– dadaista
– autor – Sedm manifestů dada
Německo:
– přčdchůdce dadaismu, surrealismu, expresionismu
- Šibeniční písně
Rusko:
1) Velimir Chlebnikov
– kubofuturista
– tvůrce tzv. zaumného jazyka (slova jsou zvukově kvalitní, ale bez bližšího významu)
- Křidélkuje zlatopisem
2) Vladimir Vladimirovič Majakovskij
– vývoj od kubofuturismu k socialisticky orientované poezii
- Oblak v kalhotách
3) Sergej Alexandrovič Jesenin
– představitel imažinismu