Jméno: Lumírovci, Ruchovci
Přidal(a): ShAke
Lumírovci, Ruchovci
- 70. a 80. léta
- zklamání, že Rakouská monarchie dala možnost samostatného vývoje maďarům
- česká scéna velice zklamaná
- někteří se začali aktivně věnovat kulturnímu dění, někteří viděli pokračování české literatury ve spojení s literaturou evropskou
- dva směry/dvě zaměření
- národní skupina (Ruchovci) – autoři, kteří měli za cíl dál pokračovat v národnostní politice, vracet se do minulosti, vyzdvihovat vše co je české, lidová slovesnost, autoři, navazovali na literaturu národního obrození, národní témata, otázky češství, spojeno s liberálním pohledem snažit se posílit češství, almanach Ruch -> ruchovci
- světová skupina (Lumírovci) – kosmopolitní, přiblížení ke světové literatuře, světová literatura by měla být zdrojem i pro tu českou literaturu, chtěli se blížit směru, který se promítal ve Francii (parnacismus) – dílo by mělo být dokonalé svou formou a nešlo o děj, velmi složité, časopis Lumír
- nejdříve skupiny proti sobě
- poté už se více přátelili mezi sebou
- bohatší měšťanská společnost -> představa zjednodušené literatury, příběhy přesně dané, končící dobře, jednoduché básně, mnozí autoři proti “maloměšťáctví” brojili
- maloměšťák – člověk, který nemá příliš velký rozhled, všechno zjednoduše, hlavním základem je jeho vlastní prospěch, co není v jeho prospěch je špatné a co je v jeho prospěch je dobré
Svatopluk Čech
- Ruchovci
- národnostní charakter, díla typická pro tento směr
- básník a prozaik, publicista
- synem hospodářského úředníka /střední vrstva/
- otec vlastenec, obdivoval dílo všeslovanské vzájemnosti
- stěhování po středních čechách -> poznával příběhy v městech a vesnicích, pod vlivem vlastenecké literatury se formovala i jeho literární činnost
- redaktor časopisu Lumír (před vyhraněním dohadů), Národní listy, Květy
- hodně cestoval -> hodně se objevuje v jeho dílech
- nejdůležitější umě princip -> prvky vlastenectví, politický význam, všeslovanské ideály
- velká část děl – epická (mohlo se promítnout vlastenectví) s prvky romantismu, zobrazení současného člověka s liberálními myšlenkami
- národní i sociální tematika
- rozsáhlé popisy, díla příliš patetická, citově přehnaná, ne moc realistická vzhledem k tomu jak některá z těch děl skončí, jednoduchá (ideální vesnice)
- venkov bývá zobrazován jako mravný, čistý
- národnostní a všeslovanská otázka vzájemnosti
- Adamité, Roháč na Sioně
- doba husitská
- Evropa a Slavie
- alegorická díla, vyjádření situace za pomoci jinotaje/alegorie
- události po roce 1848
- Evropa symbolický název lodi (alegorie), na této lodi političtí vězňové, kteří jsou odváženi do vyhnanství a vzbouří se, prostřednictvím vzpoury je vidět jaké jsou rozpory mezi anarchisty a demokratickými radikály
- symbolicky ukázáno jak tento boj končí zkázou lodi/Evropy
- Čech, který jako jediný je nositelem zdravého rozumu, není fanatik
- odsouzení revolučních snah
- loď se zástupci Slovanů, vzpoura lodníků
- názory Slovanských národů, které jsou char. mírou boje a jeho obsahu
- vyplývá z toho, že Slované neměli stejné názory
- slovanský selský komunismus -> důraz na venkov, jednota
- Ve Stínu Lípy
- básnické povídky z českého venkova
- pozitivnější vyprávění venkovanů
- nejde o děj, ale o zpracování
- Lešetínský Kovář
- alegorická na konkrétním příběhu
- první vydání zkonfiskování, považování z negativní
- venkovské prostředí – ukazují se změny sociální, národnostní
- příběh dějově velmi jednoduchý
- spor mezi českým kovářem a německým podnikatelem, který chce koupit kovárnu
- boj českého živlu s německým, tradiční způsob života na venkově a “kapitalistický”
- ne reálné
- spojení dvou mladých lidí (kovář i kapitalista zemřou a dojde k tomu, že jejich děti se vezmou)
- Jitřní písně, Nové písně, Písně otroka
- symbolické vyjádření národa, národnostní a sociální problémy (písně otroka)
- Hanuman
- opičí stát, který se chce poevropčit
- proti kosmopolitismu (přijímání věcí, které nejsou typické a tradiční, problém konzervatismu)
- satirické, kritické
- nejznámější próza v dnešní době
- Broučkiády
- Pravý výlet pana broučka do měsíce
- pan Matěj Brouček – maloměšťák, dbá na své pohodlí, zájmy, velmi jednoduchý
- Brouček se ve dvou dílech dostává do různých prostředí
- mezi měsíčňany, měsíčňané éterické bytosti, žijí především uměním (Hvězdomír Blankytný), jsou příliš zahleděni do sebe
- svým způsobem kritika některých těch lumírovců, ti kteří mají odstup od běžného života, zabývají se uměleckou stránkou
- Svatopluk Čech je nepovažuje za ideální
- kontrast -> na jednu stranu přehnaná fantazie a na druhé straně člověk bez fantazie (Brouček, který je velice jednoduchý, je na druhé straně)
- Nový epochální výlet pana Broučka, tentokráte do 15. století
- najednou se po probuzení dostane do 15. století, na jednu stranu vtipné -> odlišný jazyk, zvyky, na druhé straně -> velká kritika maloměšťactví, brouček se nechce do toho vměšovat, protože si chtěl udržet své pohodlí
- satirické dílo, které kritizuje maloměšťáky
- má dojít k osvobození Prahy husity
- je vtažen do bitvy
- jde mu o sebe, tvrdí jak je Čech a když potká německá vojska tak je Křižák
Eliška Krásnohorská
- do časopisu napsala kritický článek vůči Lumírovcům
- autorka, básnířka, překladatelka, kritička
- jiné jméno, nebylo pro ženy obvyklé aby psaly
- angažování v ženském hnutí -> v této době to byl trochu problém, co se týká ženského hnutí
- ženské hnutí – teprve se vytvářelo, spojeno s vyššími vrstvami žen, které bojovaly za práva (jiné ženy na to neměli čas)
- prosazovala vzdělání žen
- z její iniciativy -> založení dívčí školy Minerva (římská bohyně moudrosti)
- chtěli aby dívky měli možnost se vzdělávat (jazyky, domácí hospodaření)
- psala libreta – opery B. Smetany (Hubička, Tajemství, Čertova stěna) –
historicko-venkovská témata spojená se vztahem mladých lidí - Svéhlavička – román pro dívky (vzdoruje svému otci a je dána do školy, kde zjistí že se musí chovat jinak, než se chová, nutnost vzdělání žen, některé dívky potřebují být zaměstnané a vzdělané
- když se vrací domů, tak ve vesnici je česko-německý problém (problematika společnosti, toho co bylo)
- poezie pro dívky, kde se snažila ukázat správný směr mladým dívkám
Josef Václav Sládek
- přešel z jedné skupiny do druhé
- obojí – Ruchovec i Lumírovec
- nejprve Ruchovské (redaktor Ruchu) a potom k Lumírovskému
- narodil se a potom trávil čas ve Zbirohu (u Berouna)
- otec byl dělník, zednický mistr, studoval gymnázium a potom se zaměřil na studia přírodních věd
- studium cizích jazyků – překladatel, odjel do Ameriky – vychovatel, učitel, redaktor krajských novin, dělník na stavbě železnice
- obě stránky života v Americe
- velká občanská svoboda
- rasová diskriminace a snaha o vyhlazení původního indiánského obyvatelstva
- národní listy
- profesor angličtiny na obchodní akademii a filozofické fakultě
- těžká nervová choroba, revmatismus, závěr života nebyl úplně nejšťastnější, přesto se to ne vždy objevuje v dílech
- díla převážně lyrická – osobní, subjektivní pocity, národní pocity – lyrika vlastenecká, politická, lyrika intimní (osobní) a meditativní (přemýšlení nad určitou otázkou)
- básník českého sedláka (venkov velmi pozitivní prvek) – Selské písně a České znělky
- poezie, próza, dramata
- zajímavé je že Sládek je první autor, který tvoří přímo pro děti
- překlady důležité, překládal v řadách jazyků, překlad 33 svazků Shakespeara
Básně, Jiskry na moři
- lyrické sbírky
- poezie osobní, vlastenecká, americké zážitky, venkovské motivy jako lidové písně a sociální balady
- snaží se o objektivní pohled
- dílo odlišné s tím, že se snaží velice jednoduše vyjádřit skutečnost, velice racionální
Selské písně a České znělky
- spojeno s českým venkovem
- mravní síla, rodný kraj, vesnická příroda
- velmi pozitivní i když se zde promítají sociální problémy, které tu jsou
- víceménně obdiv k venkovnskému životu
Ze života, Sluncem a stínem
- otázky o smyslu lidské existence
- problémy se zdravím -> promítá se v básnických dílech
Moderní dětská poezie – dětská fantazie, výchovné,
vytvoření odborného textu – slohová práce, poznámky v bodech – co důležitého by mělo být o lumírovcích, ruchovcích a autorech
- limírovec
- dramatik
- prozaik
- významná osobnost
- vyšší střední rodina obchodníka s dřívím
- matka z židovsko německé rodiny
- vychováván v německém prostředí a německy
- mateřská jazyk němčina
- silné citové prožitky
- určitý prvek snění – citovost silná
- Zeyer pravděpodobně homosexuál
- technické vzdělání, aby převzal firmu
- studia nedokončil -> otec ho zaměstnal v rodinném podniku
- služební cesty – rozšíření obzoru
- studium literatury, studium jazyka, vychovatel šlěchtických dětí
- Francie
- tajemné příběhy, láska, důvera, spolehlivost, tolerance, velká láska, vášeň, city ve vztahu mezi lidmi
- prvky z historie, středověk a romantismu
- silný vztah
- nenávist, smrt
- hledání ideálu života, člověka
- čestní, věrní, silní lidé ve vztahu
- středověké prvky, symboly
- záliba ve starší literatuře
- dlouhé pasáže, snaha zobrazit historické momenty -> EPIKA
VYŠEHRAD
- pět básní mytologickýc
KAROLINSKÁ EPOPEJA
- čtyři příběhy
- historie
- doba Karla Velikého – fr. císaře
- návrat do středověku, rytířské příběhy, ctnosti, hrdniství, věrnost
- ctnosti a nectnosti
ROMÁN O VĚRNÉM PŘÁTELSTVÍ AMISE A AMILA
hluboké city, středověk