Kniha: Nevolnost
Autor: Jean Paul Sartre
Přidal(a): Aleš Fajstaver
Jean-Paul Sartre (1905 – 1980)
- pařížská rodina intelektuálů
- při studiu na VŠ se seznamuje se Simone de Beauvoir
- celoživotní partnerka
- teoretička feminismu a socialismu
- léta – pobyt v Berlíně – seznamuje se s filosofií Husserla, Kierkegaarda
- 1940 – účastní se 2. sv. války – francouzský voják
- zajat v Alsasku – propuštěn
- účast v odbojovém hnutí la Résistance
- po válce inklinuje ke komunistické straně – nikdy se nestal členem
- po sovětské invazi do Maďarska (1958) jeho inklinace ke komunismu ochladne
- kritizuje komunismus z leva
- levicový anarchismus, anarchokomunismus
- inspirace v Jugoslávii, Kuba, Čína – proti SSSR
- 1964 – oceněn Nobelovou cenou za literaturu
- odmítnul převzít – spisovatel se nesmí stát institucí
Díla:
- 1938 Nevolnost
- 1939 Zeď (zeď jako ztráta iluze věčného žití a očekávání blízké smrti)
- 1943 Mouchy (parafráze Orestei, počátek existencialistického dramatu)
- 1946 Existencialismus je humanismus (filosofický manifest existencialismu)
- 1960 Uragán nad cukrem (idealizace revoluce na Kubě a samotného Fidela Castra)
Období: 1. polovina 20. století
Existencialismus
- křesťanský – Søren Kierkegaard, Karl Jaspers
- ateistický – Jean-Paul Sartre, Albert Camus, José Ortega y Gasset.
- filosofický směr – vychází z německých filosofů
- Martin Heidegger, Edmund Husserl
- uvědomění si svobody v mezních situacích
- revolta proti absurditě lidského údělu
- jediná jistota je smrt
- Představitelé:
- Albert Camus
- Cizinec, Mýtus o Sisyfovi, Mor
- svoboda v utrpení, absurdita lidského života, svoboda v poznání své bezmocnosti
- Boris Vian
- Protikladné vnímání existencialismu proti Camymu a Sartrovi
- Boj s absurditou smíchem, ironizující existencialismus
- Pěna dní
- parodie na Sartra – Jean-Sol Partre
- Jacques Prévert, Georges Brassens
- Albert Camus
- vychází z Apollinaira – formuje André Breton
- osvobození mysli; zachycení snů, představ, pocitů
- fantazie nebržděná logikou
- důraz na hru a nahodilost
- nedodržují se žádná pravidla verše (rým, rytmus)
- Představitelé:
- André Breton, Tristan Tzara
- Toyen, Jindřich Štýrský, Konstantin Biebl
- Salvador Dalí, René Magritte
Rozbor díla: Nevolnost, 1938
Forma: Próza
Literární druh: epika
- obsah je vypravován, má příběh, který má děj, určené místo a čas, příčinné souvislosti. Příběh je rozvíjen vypravěčem a postavami.
Literární žánr: deníková novela
- příběh psaný prózou, hlavní dějová linie
- hlavní a vedlejší postavy
- kratšího rozsahu
- psáno deníkovou formou
Témata a motivy
- přebytečnost
- pocit Hnusu, Nevolnosti
- nalezení smyslu života – nemožné nalezení – přežití
- neměnnost hlavní postavy – mění se pouze svět
- deindividualizace společnosti
- hodnoty a předsudky společnosti
- absurdita vlastní existence
Hlavní postavy
- Antoine Roquentin – zcestovalý člověk, zašitý v ospalém maloměstě; mívá pocity Nevolnosti/Hnusu/Nausei – odpor ke všednostem; pociťuje hnus ze sebe samotného; cítí se přebytečný celou svou existencí – jako živý i mrtvý; píše knihu o Markýzi de Rollebon; miluje Annu; nemění se;
- Anna – bývalá přítelkyně Antoina, nechce svůj život promarnit; postupně přichází o svoje životní ideály; žije i poté, co ztratila chuť k životu – přežila sama sebe;
- Autodidakt – chce přečíst všechny knihy v knihovně; čte podle abecedy; Antoine ho za to obdivuje; je to humanista a socialista – miluje společnost – chodí do knihovny, aby byl mezi lidmi; pedofil
Jazykové prostředky a slovní zásoba
- spisovný i hovorový jazyk
- popisy citově zabarveny
- převažují vnitřní monology hlavní i postavy – deník
- i krátké dialogy postav
- vynechaná slova ve větách – zdání „nalezeného“ deníku
Kompoziční výstavba
- ich-forma
- bez kapitol – text členěn nadepsanými dny – hodinami
- deníková forma
Stavba
- reálný prostor – různá místa
- čas – blíže neurčený, pravděpodobně čas autorova života – polovina 20. stol.