S vyloučením veřejnosti – rozbor díla

Proč nejde kopírovat? 💾 Stáhnout materiálVIP členstvíNahlásit chybu/nízkou kvalitu

rozbor-díla

 

Kniha: S vyloučením veřejnosti

Autor: Jean Paul Sartre

Přidal(a): Hanka

 

Jean Paul Sartre (1905–1980)

  • Francouzský filozof a spisovatel, dramatik, kritik
  • Hlavní představitel existencialismu
  • Celoživotní vztah s feministkou: Simone de Beauvoir
  • Bojoval ve druhé světové válce
  • Část svého života sympatizoval s komunisty, ale nikdy nebyl členem komunistické strany
  • Roku 1964 dostal Nobelovu cenu za literaturu, tu však odmítl

Další autorova tvorba:

  • Nevolnost – 1938, esej a román dohromady
  • Zeď – 1939, novela
  • Mouchy – 1943, drama
  • Počestná děvka – 1946, drama

 

Literárně-historický kontext

Existencialismus:

  • Inspirace filozofem Sørenem Kierkegaardem
  • Problematika bytí člověka, svobody, odpovědnost, úzkost, smrt
  • Podstata existence člověka je jím vytvořena až v průběhu života
  • Rozdělený na ateistický a křesťanský
  • Další představitelé: Albert Camus, Karl Jaspers (křesťanský), André Gide

Současníci:

 

 

Rozbor díla: S vyloučením veřejnosti (Huis clos)

  • S vyloučením veřejnosti/Za zavřenými dveřmi
  • „Peklo jsou ti druzí.“
  • První uvedení: 1944, vydáno: 1947
  • Literární druh: drama
  • Literární žánr: tragédie (divadelní hra s vážným obsahem)
  • Součástí knihy: „5 her a jedna aktovka“ (1962)

 

Téma: Peklo jsou ti druzí

Motivy: vina, peklo, vina a trest, svědomí

 

Kompoziční výstavba:

  • divadelní hra o jednom jednání (tzv. aktovka)
  • použita jednota místa, času a děje
  • Věty napsané kurzívou jsou scénické poznámky – co má dělá, jak vypadá scéna apod.

 

Vyprávěcí způsoby:

  • chronologický s prvky retrospektivy, postavy také mají možnost nahlédnout, co se děje na zemi
  • není zde vypravěč nebo lyrický subjekt

 

Promluva:

  • dialogy, velké množství introspekce

 

Časoprostor

  • Místo děje: jeden pokoj v pekle
    • žádná okna nebo zrcadla, jedny dveře, občas fungující zvonek, tři pohovky
  • Čas děje: není určen
    • nejsou zde rozlišeny dny a noci
    • vypadá to, že čas zde plyne rychleji než na Zemi

 

Postavy:

Nemůžou spát (= tudíž nemůžou zaplácat čas), jíst. Na začátku jsou všichni slušní, jejich opravdový charakter se začíná ukazovat v průběhu hry

  • číšník: doprovází je do pokojů, víme o něm velmi málo
    • tuto práci již dělá dlouho – přesně zná reakce lidí
    • je velmi klidný, mlčenlivý
  • Joseph Garcin:
    • jediný muž, žurnalista
    • Týrá svou ženu (se kterou žije v Riu) a podváděl ji
    • Inklinuje k alkoholismu
    • Dezertoval z války, ale říká, že byl zabit za své zásady
    • Je velmi nervózní, ale nechce dát najevo své pocity, což ale Ines hned uvidí
    • K Estelle se chová jako gentleman (nechá ji svou pohovku…)
    • Navrhuje, aby všichni mlčeli, ale po chvilce to ženy poruší a on se na ně naštve
  • Inés Serrano:
    • Pošťačka, přijde jako druhá
    • Vypadá arogantně, pošťuchuje Garcina (označí ho za „malého svatého“ nebo „bezúhonný hrdina“)
    • Lesbička, dovedla svou přítelkyni (Florence) k vraždě svého manžela, Florence pak zabila sebe i Inés (otrava oxidem uhelnatým).
    • Nemaskuje své emoce, je si naprosto vědoma své chyby
    • Nutí ostatní, aby přiznali, proč jsou v pekle a aby si uvědomili svou zodpovědnost
  • Estelle Rigault:
    • Přijde jako poslední
    • Byla vdaná za starého bohatého muže, který zemřel na infarkt
    • Nymfomanka, zavraždila své dítě, které vyšlo z jednoho jejího románku, a proto se ten milenec zabil
    • Velmi povrchní, koketní a upovídaná
    • Odmítne Inés, která k ní má city
    • Nejdříve jim řekne falešný příběh o tom, jak v pekle musí být, protože promarnila své mládí se starým mužem, ale to není pravda
    • Potřebuje náklonnost mužů – lepí se na Garcina, což se nelíbí Inés
    • Zemřela na zápal plic

Zajímavosti: v jedné chvíli Garcin vykopne dveře, ale všichni se rozhodnou zůstat uvnitř, protože je to, co je venku, děsí více než to, kde jsou teď.

 

Děj díla

Do jednoho pokoje jsou postupně zavedeny tři postavy, které už nežijí. Jsou tu, aby si odpykali své tresty a ze začátku nikdo nechápe, proč právě tato místnost by měla být peklo – všichni s si představují oheň a síru. Jejich trest je avšak jiný – vidění svého hříchu v očích druhých, se kterými už jsou navěky věků, zůstanou v jedné místnosti…

 

Podrobný obsah dle dějství

  • Dějství 1: Garcin je mrtvý a je v pekle. Vchází v doprovodu číšníka do obývacího pokoje ve stylu Druhého empíru. Garcin se ho ptá, kde jsou mučící stroje, protože tam žádné nejsou, ale chlapec tvrdí, že všichni jeho „zákazníci“ jsou stejní: všichni chtějí kamarády a jejich toaletní potřeby. Garcin tvrdí, že se nebojí. Chlapec odejde.
  • Dějství 2: Garcin se ocitne sám a marně po číšníkovi volá.
  • Dějství 3: Ines vstoupí. Zmateně se ptá Garcina, kde je Florence. Garcin mu vysvětluje, že Florencii nezná a že jsou „ubytováni na stejné lodi“.
  • Dějství 4: Estelle vstoupí a nechá si Garcinem vysvětlit situaci, i když se netváří tváří v tvář realitě a raději se trápí tím, že její šaty neladí s barvou pohovek.
  • Dějství 5: V páté scéně se o charakteru každé z postav dozvídáme mnohem více; chápeme také důvody jejich příchodu do pekla. Estelle se diví, proč se dali dohromady a jestli se znají. Garcin si myslí, že to byla náhoda, Inès je přesvědčená o nějaké premedikaci; Estelle mezitím nadále tvrdí, že nic neudělala a že její příchod je jistě chyba. Tvrdí, že byla vždy bezúhonná, jako Garcin.
  • V tomto dějství se dozvídáme, proč skončili v pekle.
  • Jak již bylo řečeno, postavy vidí to, co se děje na zemi: Inès vidí pár žijící v jejím starém pokoji; milují se. Estelle mezitím vidí Olgu, její nejlepší kamarádku a jejího milence Pierra, jak spolu tančí.
  • Poté Estelle požádá Garcina, aby ji políbil, ale v tuto chvíli je Garcin také uchvácen vidinou, ve které slyší, jak ho bývalí přátelé nazývají zbabělcem. Když chce Garcin opustit salon podruhé, podaří se mu to, ale nemůže však odejít. Protože teď je to Inès, kdo ho nazývá zbabělcem. Poté, co se Estelle pokusí zatlačit Inès na chodbu, Garcin ji potřebuje, protože ona je jediná, kdo ho může osvobodit. Dokud si ona bude myslet, že je zbabělec, bude si o sobě myslet, že je takový a bude trpět. Všichni si všimnou, že tam musí zůstat navždy, ne kvůli vnější povinnosti, ale protože potřebují, aby se ostatní na jejich činy dívali příznivě, aby se už nemuseli stydět…

 

Úryvek:

Ines

Chápu. (Pauza.) Pro koho jednáte? Jsme mezi sebou.

Estelle, drze.

Mezi sebou?

Ines

Mezi zabijáky. Jsme v pekle, maličká, nikdy to nemá chybu a nikdy lidi za nic nezatracují.

Estelle

Buď z ticha.

Ines

V pekle! Zatracený! Zatracený!

Estelle

Buď zticha. Chceš být umlčena? Zakazuji ti používat hrubá slova.

Ines

Zatraceně, malá svatá. Sakra, bezúhonný hrdino. Užili jsme si hodinu zábavy, že? Jsou lidé, kteří pro nás trpěli až do smrti, a to nás hodně bavilo. Nyní musíme zaplatit.

Garcin, zvednutá ruka.

Budete mlčet?

Inès, pohled beze strachu, ale s obrovským překvapením.

Ha! (Pauza.) Počkejte! Chápu to, vím, proč nás dali dohromady.

Garcin

Dávejte si pozor, co říkáte.

Ines

Uvidíte, jak je to hloupé. Hloupý! Neexistuje žádné fyzické mučení, že? A přesto jsme v pekle. A nikdo by neměl přijít. Nikdo. Zůstaneme spolu až do konce. To je správně? Zkrátka tady někdo chybí: kat.

Garcin, tichým hlasem.

Dobře to znám.

Ines

No, ušetřili zaměstnance. To je vše. Obsluhu si jako v družstevních restauracích dělají zákazníci sami.

Estelle

Co chceš říct?

Ines

Kat je pro ostatní dva každý z nás.