Kniha: Radosti života
Autor: František Gellner
Přidal(a): Rennerová
František Gellner
- syn židovského obchodníka
- během studia na vysoké škole začíná přispívat svými verši do časopisu Nový kult
- kromě literatury se zajímal i o malířství, které v Paříži studoval po absolvování vysoké školy (nejraději maloval karikatury)
- jeho přátelé byli i další anarchisté, jako například Karel Toman a Fráňa Šrámek
- v roce 1911 působil jako redaktor Lidových novin v Brně
- v roce 1914 je Gellner prohlášen za nezvěstného, doteď je jeho zmizení a smrt záhadou
- autor se řadí do skupiny buřičů a anarchistů
Kontext jeho tvorby
- Dílo velmi ovlivnila anarchie a její názory. Ve stejné době vypukla 1. světová válka, lidé měli strach a většina nerada vyjadřovala své myšlenky. Umělecká díla byla pod přísnou cenzurou, proto i tato sbírka vyšla až roku 1982.
Okolnosti díla
- Gellner si odjakživa rád sepisoval své myšlenky, ale když se teprve přidal ke skupině českých anarchistů, tak se rozhodl, že by básně rád jednou vydal jako knihu a pokračoval ve psaní.
Gellnerova další díla
- Po nás ať přijde potopa
- Básně
Další autoři tohoto období
- Fráňa Šrámek – Stříbrný vítr
- Karel Toman – Měsíce
- Stanislav Kostka Neumann – Satanova sláva mezi námi
Rozbor díla: Radosti života
Literární druh – epika
Literární žánr – poezie
Literární směr – sbírka básní
Hlavní myšlenka
- Gellner se snaží poukázat na nesmyslnost života a své myšlenky předává autorovi. Většina básní má stejné téma – alkohol, mládí, smutek a ženy.
Téma
- Zpověď 20letého studenta, který se vypisuje ze svých temných myšlenek, nehledá pochopení, rád provokuje a snaží si užívat života, i když ho ve skutečnosti nic nenaplňuje.
Vedlejší motivy
- (ne)opětovaná láska, sarkasmus, smrt, vnitřní monolog, temnota, sex, bohémský život, ženy, alkohol, mládí, deprese, ironie
Kompoziční výstavba
- Sbírka obsahuje 35 básní a všechny jsou bez názvu, autor píše ve čtyřech až pěti verších, rýmy jsou pravidelné
- Vypravěč – er-forma
Jazykové prostředky
- nespisovný jazyk, hovorová čeština, rýmy, vulgarismy, zvolání
Časoprostor
- Místo děje – není určeno přesně, ale s největší pravděpodobností Praha a další česká města; hospody, hodinové hotely, kavárny
- Doba děje – 1. polovina 20. století
Postavy
- Sám František Gellner – Autor se stylizuje do postavy v knize (autostylizace), sám sebe sabotuje, lituje se, ale zároveň nestojí o soucit. Život jako takový mu přijde zbytečný, snaží se v něm najít smysl, ale kromě žen, přátel a alkoholu mu nic radost nedělá.
- Ženy – V téměř každé básni se vyskytují ženy, ale Gellner miloval pouze 3, kvůli kterým nebyl schopen projevovat lásku někomu jinému.