Stařec a moře – rozbor díla k maturitě

 

Kniha: Stařec a moře

Autor: Ernest Hemingway

Přidal(a): Krista.s

 

 

ERNEST HEMINGWAY (1899-1961)

  • americký prozaik, nositel Nobelovi ceny za literaturu (1954)
  • vyrůstal v rodině vzdělanců, otec – venkovský lékař
  • začínal jako žurnalista, pracoval i dobrovolně jako řidič ambulance
  • souhlasil s Fidelem Castrem  (s jeho vírou ve svobodu a revoluci pro svobodu)
  • účastnil se Španělské občanské války (i Picasso a Orwell)
  • od roku 1921 žil v Paříži, později na Kubě, kde napsal novelu Stařec a moře
  • byl kritizován kvůli svému přístupu k ženám (hulvát), politice (prostoduchost) a okolí (sobecký, prolhaný)
  • byl nejvýraznějším představitelem ztracené generace, ovlivnil lit. vývoj
  • -> ztracená generace – mladí Američané, kteří po zasažení krutostmi 1. světové války a poválečné depresi přestali věřit dosud vyznávaným životním hodnotám a procházeli hlubokou duchovní krizí -> základním tématem autorů poznamenaných válkou bylo : zklamání, skepse, rozklad hodnot lidských a společenských
  • 2x se pokusil o sebevraždu (jeho otec ukončil život také sebevraždou), 2. pokus se mu stal osudným (zastřelil se)
  • v 70. letech byla vyhlášena soutěž v jeho napodobování – nejlepší díla vyšla knižně
  • Využívá mezní situaci postav (rozhoduje se  o jejich životě a smrti, která může přijít kdykoli) a metodu ledovce (příběhy jsou pouze naznačeny, otevřený konec, smysl díla je ponechán na čtenáři)
  •  „metoda ledovce“ – postupné odhalování skutečnosti, podtext, náznaky
  • rysy jeho novinářského stylu – jasnost, jednoduchost, přehlednost

 

Další díla :

  • Sbohem, armádo! – autobiografický román, příběh o tragicky končící lásce amerického poručíka a anglické ošetřovatelky, zfilmován – Láska a válka (Sandra Bullock, 1996) -> považován neprávem za zběha, málem popraven, žije ve Švýcarsku s Catherine (těhotnou), ta porodí mrtvého chlapečka a nakonec sama umře
  • Za našich časů; Muži bez žen – povídkové soubory
  • Fiesta  (1926) – román; dílo, ve kterém hlavnímu hrdinovi Jakovi Barnesovi brání válečné zmrzačení v naplnění lásky k Brett Ashleyové, se kterou z toho důvodu nemůže chodit
  • Pátá kolona – román
  • Komu zvoní hrana – román, bestseller – téma španělské občanské války
  • Román – z francouzského „la conte roman“
    – mnoho postav, spletité osudy na nejrůznějších prostředích v delším čase,
    – má velkou tematickou šíři, má různé umělecké prostředky,
    – historický, psychologický
    – vznikají románové kroniky – „Sága rodu Forsythů“ – John Galworthy,
    – román-řeka – Romain Rolland: „Jan Kryštof“

 

STAŘEC A MOŘE

  • novela z roku 1952 oceněná Nobelovou cenou
  • novela = z italského „novella“ – povídka, blíží se povídce, sleduje jednu časově omezenou linii, vyžaduje pointu, vznikla v renesanci -> zajímavý a napínavý příběh, který směřuje rychlým spádem k často nečekanému závěru – pointě, za zakladatele je považován G. Boccaccio, na něj navázali např.: G. Chauce, Guy de Maupassant a E.A.Poe
  • jde o poslední vydané dílo E. Hemingwaye
  • kniha byla 2x zfilmována – poprvé v roce 1957 jako normální snímek americkým režisérem, podruhé zahraničním režisérem jako 20 minutový animovaný film složený z 29 000 olejových maleb (byl oceněn Oscarem)

 

Charakteristika díla

  • děj se odehrává na Kubě ve 20.st.
  • jde o epickou metaforu o životě – o oslavu síly, schopnosti maximálního vzepětí
  • obsahuje: hemingwayovské teskno nad věčně končícím životem, ale víra v stálý začátek
  • „Člověka je možno zničit, ale ne porazit.“ = obsahuje velikost prostého lid. přátelství a nezdolnost lidské houževnatosti
  • myšlenka: bojovat, i když víme, že prohrajeme
  • boj s překážkami má větší hodnotu, než jejich případné překonání (za předpokladu, že boj byl čestný a konán s plným nasazením a že jsme pro dosažení cíle udělali vše, co jsme mohli)
  • téma: prohra boje s přírodou -> zápas starého rybáře nabývajícího na intenzitě
  • motiv: tragická osamělost jedince, hrdinství
  • hl. hrdina – hem. rysy = muž vytavený zásadní zkoušce, v níž musí obstát fyzicky i mravně
  • sociální problémy – společenské pozadí

 

Postavy

  • stařec Santiago
  • hl. hrdina, stařec, samotář
  • houževnatý, odvážný, vytrvalý, neúnavný, hloubavý, hrdý, fyzicky i duševně silný člověk
  • schopen bojovat do posledních sil
  • prokazuje své morální lid. kvality, je vystaven těžké životní zkoušce, má pevný charakter
  • charakteristická hem. postava = samotář odloučený od společnosti, zamlklý samorostlý člověk, je to jednoduchý člověk (= žádný intelektuál), žijící velice skromně a v souladu s přírodou
  • chlapec Manolin
  • věrný a obětavý hoch, pomocník při lovu, citové pouto se starcem
  • zlo (žralok), příroda (moře), lidstvo (stařec)

 

Struktura díla

  • monolog, chronologický děj, popisný postup, křesťanská symbolika (lano=kříž), metafora o životě (člověk, příroda, zlo), spisovný jazyk, strohé věty, výrazová jasnost, dynamika, skromný děj
  • text není nijak formálně členěn
  • chronologický děj, popisný postup
  • důležitou roli hrají, vévodí – monology -> starcova samota je vyjadřována vnitřními monology i oslovováním sama sebe (např.: oslovuje svou zraněnou ruku)
  • většinou používá přívlastkové a časové vedlejší věty
  • spisovný jazyk
  • metoda ledovce poukazuje na skrytou křesťanskou symboliku – na rukou rybáře, rozedřených lany, se objevují krvavá stigmata (stigmata se v křesťanství označují rány na těle v místech, kde byl podle Bible zraněn Kristus během ukřižování) upozorňující na Kristovo utrpení
  • hemingw. rysy = muž vytavený zásadní zkoušce, v níž musí obstát fyzicky i mravně
  • chybí autorské hodnotící soudy
  • snaha zachytit bezprostřední vjemy a reakce, tzv. co přesně stařec zažívá, „to pravé“ a bez sentimentu
  • spisovný jazyk
  • v překladu ponechány španělské výrazy
  • strohé věty (zvláště v dialogu)
  • místo konkrétních pojmenování preferuje obecná označení (stařec, ryba, chlapec, moře, žraloci) = výrazová jasnost
  • vnímá moře jako ŽENU (mluví tak o ní), rybě vyjadřuje úctu a respekt
  • skromný děj, dynamika (pohyb chycené ryby)

 

Okolnosti vzniku díla

  • přelom 40/50. let byl pro H. tvůrčí krizí (jeho román Přes řeku do stínu, totiž kritikou nebyl přijat dobře), proto se přestěhoval na Kubu, kde napsal během dvou měsíců příběh o zdejším rybáři
  • publikace byla otisknuta v časopise Life a zaznamenala úspěch, už od vydání byla kniha považována za H. vrcholné dílo

 

Vliv  díla

  • Raymond Carver patřil mezi jeho nejvýznamnějšího pokračovatele
  • jeho úsečnost a náznakovost ovlivnila i dílo Josefa Škvoreckého (pracoval s metodou heming. „nic neříkajících“, zdánlivě banálních dialogů)
  • stopy zanechal i v rané tvorbě Arnošta Lustiga





Další podobné materiály na webu: