Lelio a Pro delfína – rozbor díla

rozbor-díla

 

Kniha: Lelio a Pro delfína

Autor: Josef Čapek

Přidal(a): TerkaCZ

 

Rozbor: Lelio a Pro delfína

Základní charakteristika

  • Literární forma: próza
  • Literární druh: epika
  • Literární žánr: lyrizovaná povídková próza
  • Rok vydání: Lelio 1917, Pro delfína 1923
  • Rozsah: Lelio – 7 povídek, Pro delfína – 7 povídek
  • Určeno: dospělým i náročnějším čtenářům se zájmem o moderní literaturu, expresionismus a existenciální témata

 

Téma

  • Osamocení, úzkost, smutek: Lidská duše v konfrontaci s úzkostí, opuštěností a existenciální nejistotou.
  • Hledání smyslu a útěchy: Úsilí najít útěchu v lidském nitru, v umění a v mezilidské solidaritě.
  • Vztah jedince a světa: Vykořeněnost, pocity zmaru, nemožnost splynout s okolím, odcizení.
  • Meditace, transcendence, smíření: V Pro delfína převládá meditativní, smířlivější tón, hledání přesahu a vnitřního klidu.

 

Hlavní myšlenka

  • Síla lidského nitra: I v chaotickém, krutém a nepochopitelném světě může člověk najít smysl v sobě samém, ve vnitřní citlivosti, fantazii a solidaritě.
  • Útěk do nitra: Když skutečný svět selhává, je možné hledat útěchu v umění, snu nebo v meditaci.
  • Existenciální úzkost: Čapek ukazuje, že bolest, smutek a úzkost jsou nedílnou součástí lidského bytí, ale lze je proměnit v poznání a vnitřní sílu.
  • Přínos díla: Lelio a Pro delfína patří k základům české expresionistické a moderní prózy, přinášejí originální poetiku, obraznost a hlubokou psychologickou analýzu.

 

Motivy

  • Osamocení, vykořeněnost, smutek, úzkost
  • Smrt, sebevražda, utrpení
  • Vize, sny, halucinace, fantaskní obrazy
  • Hledání útěchy, smíření, meditace
  • Symboly vody, řeky, noci, světla a stínu
  • Archetypální postavy (sebevrah, opilec, vyvrženec, nemocný, poutník, delfín, dítě)
  • Ošklivost, groteskno, deformace reality

 

Námět

  • Inspirace autora: Čapek byl ovlivněn předválečnou atmosférou, osobními pocity úzkosti a existenciální nejistoty, výtvarným expresionismem a filozofií moderny. Lelio vznikal v letech 1914–1916 pod dojmem hrozby války a chaosu světa, Pro delfína pak jako meditativní, smířlivější pokračování.
  • Důvod vzniku: Snaha zachytit vnitřní svět člověka, jeho úzkosti a sny, a hledat nový, osobitý jazyk literatury, který by odpovídal modernímu vnímání reality.
  • Cílem bylo: Zprostředkovat čtenáři existenciální prožitek, nabídnout mu prostor k zamyšlení nad smyslem života, utrpením i nadějí.

 

Kompozice a struktura díla

  • Kompozice:
    • Lelio: cyklus sedmi lyrizovaných povídek/prozaických miniatur: Lelio, Rukopis nalezený na ulici, Plynoucí do Acherontu, Opilec, Záchrana, Veš, Syn zla.
    • Pro delfína: sedm samostatných próz, tematicky navazujících, ale s větším důrazem na meditaci a smíření.
  • Stavba: Nedějové, polytematické prózy, často bez klasické zápletky. Děj je spíše vnitřní, proudí v asociacích, obrazech, pocitech, někdy v monologu, jindy v symbolických scénách.
  • Rytmus: Fragmentární, meditativní, často zpomalený, s důrazem na lyrické popisy, vnitřní monology, expresivní jazyk.
  • Chronologie: Povídky jsou řazeny volně, bez chronologické návaznosti; děj je subjektivní, často retrospektivní, někdy až snový.

 

Vypravěč

  • Typ vypravěče: Ich-forma i er-forma, často subjektivizovaná, vnitřní monolog, introspekce.
  • Účast na ději: Vypravěč je často totožný s hlavní postavou, prožívá vnitřní drama, komentuje svět kolem sebe, někdy je jen pozorovatelem.
  • Úhel pohledu: Vnitřní, subjektivní, soustředěný na psychiku a pocity postavy.
  • Stylizace: Lyrizovaná, expresivní, často meditativní, s důrazem na obraznost, metafory, symboliku a jazykovou hravost.

 

Jazyk a styl

  • Slovní zásoba: Bohatá, obrazná, s četnými neologismy, expresivními výrazy, archaismy i slangem.
  • Syntax: Fragmentární, často krátké věty, střídání s dlouhými souvětími, proud vědomí, vnitřní monolog.
  • Stylistické prostředky a příklady:
    • Metafora: „Ta hynoucí tvář je tvá; utrpení ji označilo a na čelo její položilo stín křivd dosud nesplacených.“
    • Symbolika: Řeka jako hranice mezi životem a smrtí, delfín jako symbol čistoty a transcendentna.
    • Groteskno, ošklivost: „Veš“ – povídka o lidské malosti a hnusu.
    • Lyrika: „Kéž by sestoupily zářivé bytosti, mužní andělé v jasném šatě…“
    • Přímá řeč: Vnitřní dialogy, otázky, výkřiky.

 

Charakteristika postav

  • Lelio (Lelio): Archetypální postava osamělce, vyvržence, člověka na okraji společnosti, prožívajícího úzkost, smutek a hledajícího smysl.
  • Rukopis nalezený na ulici: Bezejmenný vypravěč, outsider, který reflektuje svůj život a utrpení.
  • Plynoucí do Acherontu: Postava na pomezí života a smrti, symbolická cesta do podsvětí.
  • Opilec: Ztroskotanec, který utíká před realitou do opojení alkoholem.
  • Záchrana: Postava hledající vykoupení, smíření, naději.
  • Veš: Symbolická postava, zosobnění lidské malosti, hnusu, viny.
  • Syn zla: Dítě, které je obětí i viníkem, obraz viny a trestu.
  • Pro delfína: Postavy jsou zde jednodušší, často anonymní, představují archetypy (dítě, poutník, delfín, nemocný), jejichž prožitky jsou univerzální.

 

Časoprostor

  • Doba: Neurčitá, mimo konkrétní historický čas, subjektivní prožívání.
  • Místo: Město, řeka, ulice, interiéry, krajina – vše vnímané deformovanou, expresivní optikou, často snové nebo symbolické.

 

Stručný děj

Sbírka Lelio zachycuje v sedmi lyrizovaných prózách osudy osamělých, vykořeněných postav, které prožívají úzkost, smutek, vnitřní rozklad i touhu po smíření a naději. Prózy Pro delfína na Lelio volně navazují, ale jsou meditativnější, smířlivější a zaměřené na hledání vnitřního klidu a transcendentna. Děj je v obou sbírkách spíše vnitřní, proudí v obrazech, pocitech a symbolech.

 

Podrobný děj

Lelio

Titulní povídka je vnitřním monologem osamělce, který prochází hlubokou existenciální krizí. Lelio je člověk vykořeněný, jehož tvář je poznamenána utrpením a stínem nesplacených křivd. Prožívá úzkost, smutek a trýzeň, cítí se izolován od světa i od lidí. V jeho nitru se odehrává zápas mezi touhou po naději a pocitem bezvýchodnosti. Vzpomíná na dětství, na chvíle, kdy byl šťastný, ale nyní je jeho život naplněn pouze bolestí a vyčerpáním. Lelio touží po vysvobození, po zásahu andělských bytostí, které by mu přinesly úlevu, ale místo toho zůstává v pasti své úzkosti a beznaděje. Povídka je meditací o lidské bolesti, touze po naději a nemožnosti úniku ze sebe sama.

 

Rukopis nalezený na ulici
Bezejmenný vypravěč nachází na ulici rukopis, v němž se odráží jeho vlastní životní příběh. Je to člověk slabý, bezbranný vůči světu, který ho trýzní a zraňuje. Trpí úzkostí, halucinacemi, jeho existence je naplněna strachem a pocitem viny. V textu se prolínají vzpomínky na dětství, na nenaplněné touhy i na pocity marnosti. Vypravěč se cítí být znamenán neštěstím, jeho život je poznamenán bídou, nemocí a osaměním. Povídka je introspektivní meditací o lidské slabosti, o tom, jak je těžké najít v životě smysl a útěchu, když člověk ztratil víru v sebe i v ostatní.

 

Plynoucí do Acherontu
Tato povídka je obrazem člověka na hranici života a smrti. Hrdina, zničený bídou, hladem a nemocí, se rozhodne ukončit svůj život skokem do řeky. Jeho poslední dny jsou naplněny beznadějí a vyčerpáním, vnímá svět kolem sebe jako nepřátelský a lhostejný. Po smrti je jeho tělo vyneseno na hladinu řeky, kde se střetává svět mrtvých a živých v podivném hypnotickém pohledu. Povídka je meditací o smrti, o smíření s osudem a o tom, jak je těžké najít v životě útěchu, když člověk ztratil všechno.

 

Opilec
Hlavní postavou je muž, který utíká před realitou do opojení alkoholem. Jeho život je sérií neúspěchů, zklamání a marných snů. V opilosti prožívá vize, halucinace a vzpomínky na minulost, které se mísí s fantazií a groteskními obrazy. Povídka je obrazem lidského ztroskotání, ale i touhy po štěstí a smíření. Opilec je zároveň směšný i tragický, jeho útěk do světa alkoholu je zoufalým pokusem najít zapomnění a úlevu.

 

Záchrana
Vypravěč hledá vykoupení ze smutku a úzkosti, snaží se najít smíření sám se sebou i se světem. Povídka je meditací o možnosti záchrany skrze lásku, solidaritu nebo umění. Hrdina prochází vnitřní proměnou, zpočátku je plný beznaděje, ale postupně nachází v sobě sílu překonat utrpení. Záchrana je zde chápána jako vnitřní proces, který vede ke smíření a pokoji, i když vnější okolnosti zůstávají nezměněné.

 

Veš
Tato povídka je groteskní a symbolická. Vypravěč se ztotožňuje s veší – parazitem, který přežívá na úkor ostatních, je odmítaný a opovrhovaný. Veš je zde obrazem lidské malosti, viny a hnusu, ale zároveň i nezdolnosti a schopnosti přežít v jakýchkoli podmínkách. Povídka je plná ironie, nadsázky a černého humoru, ukazuje, jak je těžké zbavit se vlastních slabostí a hříchů.

 

Syn zla
V této povídce vystupuje dítě, které je zároveň obětí i viníkem. Jeho život je poznamenán vinou, trestem a samotá. Povídka je obrazem zla v lidské duši, ale i touhy po odpuštění a smíření. Dítě je zde symbolem nevinnosti, která byla ztracena, a zároveň naděje, že i ten, kdo se provinil, může najít cestu k odpuštění. Povídka je hluboce psychologická, zaměřuje se na vnitřní prožívání viny, strachu a touhy po lásce.

 

Pro delfína

Titulní povídka je meditací o čistotě, nevinnosti a touze po harmonii, symbolizované delfínem. Vypravěč se zamýšlí nad tím, co znamená být „pro delfína“, tedy pro něco krásného, čistého, nezištného. Delfín je zde obrazem ideálu, který je v lidském světě těžko dosažitelný, ale jeho existence dává smysl i těm, kteří trpí, hledají nebo pochybují. Povídka je protkána úvahami o smyslu života, o tom, jak je důležité uchovat v sobě kousek dětství, hravosti a schopnosti obdivovat svět. Delfín se stává symbolem naděje, že i v krutém světě je možné žít „pro něco“ – pro krásu, pro druhé, pro ideál, který nás přesahuje.

 

Archanděl před houpačkami
Povídka začíná vzpomínkou na dětství a na fascinaci hudbou a pohybem. Vypravěč se v dospělosti zastaví před americkými houpačkami a nechá se unést vzpomínkami na to, jak jako dítě snil o hrdinských činech, o létání, o tom, že se stane dobrodincem nebo zachráncem. Hudba houpaček v něm probouzí dávné sny a fantazie, které byly kdysi tak živé a silné, ale v dospělosti se ztrácejí. Povídka je lyrickou meditací o tom, jak v každém člověku zůstává kousek dítěte, které touží po kráse, dobrodružství a smysluplnosti, a jak je důležité tuto část sebe neztratit.

 

Závojová tanečnice
Tato povídka je obrazem pomíjivosti krásy a umění. Vypravěč sleduje vystoupení závojové tanečnice, jejíž tanec je fascinující hrou barev, světla a pohybu. Tanečnice se v extázi stává součástí svého umění, až ji to málem zničí – je pohlcena vlastní tvorbou, která ji vysává a ničí. Po vystoupení zůstává vyčerpaná, zlomená, neschopná se vrátit ke svému dřívějšímu životu. Povídka je metaforou umělecké oběti, ceny za krásu a otázky, zda je možné žít jen pro umění, nebo je třeba hledat rovnováhu mezi tvorbou a obyčejným životem.

 

Zpěv z temného kouta
Vypravěč popisuje melancholickou atmosféru podzimu, kdy se v ulicích města ozývá tichá hudba z kouta – zpěv starce, žebráka, nebo snad samotného boha podzimu. Hudba je prostá, něžná, plná smutku i naděje. Povídka je meditací o samotě, o tom, jak i v největším smutku může zaznít tichý hlas útěchy, a o tom, že každý člověk touží po uznání, po tom, aby jeho píseň byla vyslyšena. V závěru se ukazuje, že zpěv z temného kouta je hlasem všech, kdo trpí, ale i všech, kdo doufají.

 

Trpělivost
Povídka tematizuje čekání, vytrvalost a naději. Vypravěč líčí příběh dvou milenců, kteří se kvůli chudobě nemohou vzít, ale jejich láska přetrvává dlouhá léta. Přes všechny překážky, zklamání a bolest zůstávají spolu, jejich vztah je naplněn trpělivostí a vírou, že jednou přijde chvíle štěstí. Povídka je lyrickým obrazem lidské touhy, odříkání a síly vydržet i v těžkých časech. Motiv čekání a trpělivosti je zde univerzální – týká se nejen lásky, ale i všech životních snů a nadějí.

 

Sestup z Araratu
Tato povídka reflektuje zkušenost přežití po velké katastrofě – metaforicky navazuje na biblický příběh Noemovy archy. Vypravěč se zamýšlí nad tím, co znamená přežít, když kolem zahynuly miliony. Přeživší sestupují z „Araratu“ do světa, který je třeba znovu vybudovat, a nesou si s sebou nejen vděčnost, ale i tíhu viny a smutku za ty, kteří zůstali. Povídka je meditací o odpovědnosti, solidaritě, o tom, jaké je místo jednotlivce v dějinách a jak je těžké, ale nutné žít dál a tvořit nový svět.

 

Severus
Vypravěč popisuje cestu Severuse, muže hledajícího smysl života a poznání. Severus putuje světem, naslouchá starým legendám, objevuje dávná tajemství a hledá odpovědi na otázky o původu a smyslu života. Jeho cesta je plná úžasu, objevů i stesku po milované ženě Edit. Povídka je meditací o touze po poznání, o tom, že i když člověk dosáhne cíle, zůstává v něm vždy touha po lásce a domově. Závěr je naplněn smířením a vděčností za život, který – navzdory všem ztrátám – má svůj hluboký smysl.

 

Okradli chudého
Závěrečná povídka je alegorií o chudobě, bohatství a lhostejnosti. Vypravěč přemýšlí, zda je vůbec možné „okrást chudého“, když jeho majetek je tak rozsáhlý a neuchopitelný – patří mu vše nepotřebné, opuštěné, vše, co nikdo nechce. Chudý je zde obrazem člověka, který má málo, ale zároveň má všechno, protože je spojen s celým světem. Povídka je ironickou meditací o hodnotě věcí, o tom, co je skutečné bohatství a co znamená být chudý nebo bohatý v lidském smyslu.

 

Vlastní zhodnocení

Lelio a Pro delfína jsou zásadními díly české expresionistické prózy a patří k vrcholům rané tvorby Josefa Čapka. Přinášejí originální jazyk, obraznost a hlubokou psychologickou analýzu lidského nitra. Čapek zde mistrně spojuje lyriku, meditaci a groteskno, vytváří silné existenciální obrazy a nabízí čtenáři možnost hlubokého zamyšlení nad smyslem života, utrpením i nadějí. Obě sbírky jsou náročné na čtení, ale odmění vnímavého čtenáře silným estetickým i filozofickým zážitkem.

error: Stahujte 15 000 materiálů v naší online akademii 🎓.