Jméno: Baroko v evropské literatuře
Přidal(a): Romana Kvasničková, Monika Ha
Datace: 2. pol. 16. stol. – 1. pol. 18.stol.
Kolébka: Itálie/Španělsko
Společensko-historický kontext
- z „perola barocca“ (z portugalštiny) = perla nepravidelného tvaru
- umělecký směr rozvíjející se po celé Evropě
- v 16. století proběhlo v Evropě reformační hnutí
- usilování o nápravu katolické církve (Martin Luther, Jan Kalvín)
- 1545 – Tridentský koncil – katolíci X protestanti
- dlouho trvající války: Třicetiletá válka (1618-1648) = byla ukončena Vestfálským mírem
- byl založen jezuitský řád (zakladatel: Ignác z Loyoly – 1540)
- absolutistická monarchie – všechnu moc panovník jako neomezený vládce
Základní znaky/rysy období/uměleckého směru
- baroko nedůvěřuje rozumu, přiklání se k vlastnímu nitru, snaží se ohromit, fascinovat
- typická je monumentálnost a velkolepost = okázalost, zdobnost
- tajemno, záhadno, duchovno, tajuplno, senzibilita
- dramatičnost, dynamičnost, výraznost – expresivita
- kontrasty (bůh X člověk) – člověk: nicotný, pomíjivý X posmrtný život
- patos – zvýšená emotivnost, dojímavost, vzrušený stav mysli
Literární znaky a žánry
- návrat středověkých žánrů
- duchovní literatura – touho po poznání Boha
- světská literatura – popis situace ve společnosti
Přehled autorů a děl
Itálie
- světská literatura – marinismus
Giambattista Marino (básník)
- složitá stavba verše, komplikované metafory
- Adonis
Torquato Tasso (1544 – 1595)
- básník, dobře situovaná rodina, s otcem cestoval po celé Itálii, přechod od renesance k baroku, obviňuje se, že není dobrý křesťan, psychické poruchy
- duchovní epos – náboženská tématika, křížové výpravy, madrigal (nerozsáhlá lyrická báseň), Rinaldo – rytířský epos
- Osvobozený Jeruzalém – duchovní epos, historie 1. křížové výpravy do Palestiny, dobývání Jeruzalému křesťany, křesťanská obdoba velkých antických eposů, vztah milostné dvojice, pohanský svět s čáry, křesťanský bojovník, různá pásma – církevní, fantastické, vyprávěcí, Evropa x Orient
- proti středověkým má složitější dějovou linii – zdobnou, komplikovanou, k těmto dílům se už nevrací
Anglie
- literatura 17. století odráží politický a společenský vývoj, revoluce, poprava krále Karla I. (puritáni)
- metafyzická poezie – John Donne – tajemství života a smrti
John Milton (1608 – 1674)
- duchovní proud, cesty do Francie a Itálie, mluvčí revoluce, vězněn, oslepl, jeden z nejvzdělanějších a nejvýznamnějších anglických básníků, zakladatel moderního eposu – navázání na klasické antické eposy, obohacuje o křesťanské pojetí světa, pestrobarevnost, různorodost, duchovní epos – symbolický charakter, náboženská látka, jádro stvoření člověka
- čtyři rozvodné traktáty – Doktrína a řád rozvodu – obhajoba manželského rozvodu z důvodu
- Ztracený ráj – duchovní epos, ve 12 částech líčí netradičním způsobem biblické pojetí vzpoury satana proti bohu, stvoření člověka, světa, první hřích a vyhnání z ráje
– k čemu se člověk připojí, co vyhraje, úvahové a filozofické odbočky, květnatý, složitý jazyk, složité dílo, na počátku národního obrození přeložil Josef Jungmann – čeština v úpadku, dotvoření slovní zásoby
Španělsko
- zlatý věk španělské literatury, góngorismus – Luis de Góngora y Argote – obdoba italského marinismu, vysoký styl, složitá stavba, metaforičnost, pro úzký okruh vzdělanců
- lyrika – mystický básník Juana de la Cruz (Jan z Kříže)
Pedro Calderón de la Barca (1600 – 1681)
- básník, dramatik, ze šlechtické rodiny, zapleten do zločinu vraždy – ovlivněn, válečná tažení, čestný kaplan, 200 her, zachycení rozpadu renesančních hodnot a doznívání feudalismu
- Soudce zalamejský – drama, obdoba Ovčího pramene, dcera rychtáře Crespy byla svedena kapitánem královského vojska, žádá svatbu, kapitán odmítá, rychtář ho nechá popravit i bez králova souhlasu, který zpětně obdrží, kritika feudální zvůle
- Lékař své cti – obdoba Othella, žárlivý manžel zabije svojí manželku
- Život je sen – pozemský život je dočasný, Segismunda vychovávají v ústraní, protože podle věštby má být zlý, co je silnější výchova nebo povaha, filozofické pojetí svobodné vůle člověka a osudu
Tirso De Molina
- Svůdce sevillský a kamenný host
Německo
- témata náboženských konfliktů, životní nejistoty
- historické komedie – Andreas Gryphius – hrůzy války, bída, strach ze smrti
- inspirace biblickými motivy lásky (Píseň písní) – Friedrich von Spee – ovlivnil i českou duchovní poezii
Hans Jakob Christoffel von Grimmelshausen (1622 – 1676)
- dobrodružné novely, romány, řada próz zachycujících výjevy z války, voják, bez vzdělání, vypracoval se na písaře a pracoval pro štrasburského biskupa, stal se renchenským rychtářem
- popisuje osudy obyčejných lidí na pozadí války, zachycení krutost, strach, úpadek morálky
- Dobrodružství Simplicia Simplicissima – částečně autobiografický román, prosťáček nejprostší, symbolické, okraj společnosti, za nic nemůže, a přesto na něj válka dopadla, vyprávění očima malého chlapce poustevníkovi jak ztratil rodinu, naivní, humor, ironie
Umění
- ve středu zájmu je Bůh, má ohromit svou velkolepostí, oblé linie
architektura
- elipsy, průniky elips, točivé sloupy, kupole, složité půdorysy, zámky a paláce se zahradami, mohutné městské pevnosti, zdobnost, církevní stavby, návrat k náboženství, válka, epidemie, vraždy, pesimismus, oblé, kulaté, dekorativnost, okázalost
- Gian Lorenzo Bernini – Sloupová kolonáda na náměstí svatého Petra ve Vatikánu
- Guarino Guarini – Chrám San Lorenzo v Turíně
- Zelená Hora
malířství
- dramatická kompozice, šerosvit a temnosvit, náboženské, mytologické a všední situace, vnitřní napětí
- Peter Paul Rubens – Tři grácie
- Rembrandt Van Rijn – Noční hlídka
- Caravaggio
sochařství
- navazovalo na architekturu, vyžití dynamiky a dramatické situace, napjatý výraz
- Bernini – sousoší Aeneas
hudba
- varhanní skladby, vznik opery, koncerty i komorní díla
- Claudio Monteverdi – opera Orfeus
- Antonio Vivaldi – Čtvero ročních období
- Johann Sebastian Bach, George Friedrich Händel
- Braniborské koncerty