Kniha: Divá Bára
Autor ukázky: Božena Němcová
Přidal(a): Karolína
Úryvek uměleckého textu
Narodilo se jim po roce děvče, jemuž dali říkat po mámě Bára; Jakub škrábal se za ušima slyše, že je děvče, a ne chlapec, ale bába ho potěšila tím, že je mu podobné jako vejce k vejceti. – Několik dní po narození děvčete stala se v Jakubově chalupě nehoda. Sousedka zaskočila k šestinedělce v pravé poledne a našla ji pod komínem u ohniště polomrtvou ležet. Udělala povyk, kmotry se sběhly, přišla i bába a vzkřísily Báru. Dověděly se od ní, že vařila mužovi oběd, a zapomenouc, že šestinedělka nemá v pravé poledne ani po klekání ze sednice vykročit, zůstala stát v kuchyni pod komínem a vařila. Tu prý to okolo uší jí zašumělo, jako zlý vítr, před očima dělaly se jí mžitky, něco ji začalo krákat za vlasy a na zem porazilo. „To byla polednice!“ křičely všechny. „Jestlipak nepodložila divé dítě místo Barči,“ vzpomněla jedna a šla ke kolíbce.
Rozbor uměleckého textu
KONTEXT CELÉHO DÍLA:
- Úvodní část (1. kapitola) -> narození divé Báry
TÉMA:
- Výňatek: Narození Báry
- Celé dílo: Opovrhování venkovské dívky kvůli odlišnostem, každodenní život na vesnici
MOTIVY:
- Výňatek: děvče, šestinedělka, zlý vítr, vaření, kolíbka
- Celé dílo: přátelství, láska, odlišnost, nebojácnost
ČASOPROSTOR:
- Čas:
- Výňatek: pravé poledne
- Celé dílo: 19. století – národní obrození a počátek realismu v naší literatuře -> pravdivý popis života na vesnici
- Prostor:
- Výňatek: kuchyně, vesnice Vestec v Ratibořickém údolí, Čech
- Celé dílo: fara, kostel, les, louka, domov, Praha
KOMPOZIČNÍ VÝSTAVBA:
- Chronologický postup -> podle časové posloupnosti
- Dílo se skládá z kapitol (3), členěno do odstavců.
POSTAVY:
- Výňatek:
- Jakub – milující otec Báry, ne moc hezký, věčně zamračený, měl velmi dobré srdce, sirotek
- Matka Báry – Bára, osamělá žena, po 2 letech zemřela na trápení
- Sousedky – pověrčivé, nařkli Báru „divou“
- Celé dílo:
- Elška – milá, hodná, učená, krásná dívka, která milovala Báru takovou, jaká doopravdy byla, nejlepší kamarádka Báry, bydlela na faře, byla zamilovaná do lékaře Hynka z Prahy, měla si vzít pana správce
- Bára – nebojácná, ne moc hezká, pro ostatní by se rozkrájela, husté havraní vlasy, rty červené jako krev, oči buličí – velké modré oči, velké svalnaté tělo, miluje přírodu, nebyla pověrčivá, autobiografické prvky à autorka zobrazila z části svou osobnost – také odbočovala ze společnosti
- Jozífek – syn kostelníka, malý, bojácný, zamiloval se do Báry, nosil jí křížaly, Bára ho ochraňovala před ostatními kluky, dobrosrdečný
- Panna Pepinka – sestra pana faráře, teta Elšky, malá, starší, baculatá hospodyňka, neměla Báru ráda, ale později si jí oblíbila, chtěla, aby si Elška vzala bohatého pana správce
- Pan farář – starý, moudrý, často býval tichý
- Pan správce – bohatý – to se líbilo panně Pepince, bojácný, hrubý, lstivý, chtěl si Elišku vzít kvůli velkému věnu
- Pan Kostelník – zlý, hrubý, udeřil Bářiného psa
- Paní Kostelníková (Vlčková) – měla zlost na Báru, kvůli tomu, že ho chránila před ostatními kluky, vyhnala Báru z kostela
- Lišaj – pes Báry
- Myslivec – miluje Báru, budoucí ženich Báry, bydlí s matkou na myslivně
VYPRÁVĚCÍ ZPŮSOBY:
- Pásmo vypravěče př. Narodilo se jim po roce..
- Pásmo postav př. Jestliže nepodložila divé dítě..
TYPY PROMLUV:
- Přímá řeč – „To byla polednice!“
- Nepřímá řeč – Jakub škrábal se za ušima slyše, že je děvče..
JAZYKOVÉ PROSTŘEDKY:
- Výňatek:
- slova spisovná – neutrální př. nehoda, knižní př. mžitky, přechodníky př. zapomenouc
- Slova nespisovná – citově zabarvená př. šestinedělka
- Celé dílo:
- převažuje spisovný jazyk, archaismy, zastaralý slovosled, zajímavostí je, že Elška Báře vyká
TROPY:
- Výňatek: personifikace př. zlý vítr, přirovnání př. jako vejce vejceti, epiteton př. divé dítě
- Celé dílo: přirovnání př. červené jako krev, oxymóron př. na svých hrobech se veselili, personifikace př. oči bulící
KONTEXT AUTOROVY TVORBY:
- venkovská próza – 3. část Národního obrození – český romantismus à popis venkovského života
- Další díla: Babička, Karla, V zámku a podzámčí
LITERÁRNÍ/OBECNĚ KULTURNÍ KONTEXT:
- Božena Němcová: pomezí mezi realismem a romantismem, národní obrození – 3. část (1. pol. 19. století), pochází ze závěrečného období autorovy tvorby
- Zfilmováno: Vladimír Čech
- Další autoři:
- Karel Havlíček Borovský – Tyrolské elegie, Král Lávra
- Karel Hynek Mácha – Máj
- Josef Kajetán Tyl – Strakonický dudák aneb Hody divých žen