Kniha: Dostojevského buldok
Autor: Michal Sýkora
Přidal(a): TerkaCZ
Michal Sýkora (*1971)
- Michal Sýkora se narodil 28. září 1971 v Olomouci. Je český pedagog, literární teoretik a spisovatel.
- Vystudoval Filozofickou fakultu Univerzity Palackého v Olomouci, kde získal akademické tituly Mgr. a Ph.D. Od roku 1998 působí na této fakultě jako odborný asistent na Katedře divadelních, filmových a mediálních studií.
- Sýkora se odborně zabývá moderním světovým románem, aktuálními tendencemi světové literatury a teorií literatury, konkrétně komparatistikou a hermeneutikou.
- Absolvoval čtyři studijní pobyty v Cambridgi a Oxfordu ve Velké Británii.
- Podílí se na projektu MŠMT „Pluralita kultury a demokracie“, jehož záměrem je zhodnotit ovlivnění české kultury cizími vlivy, vyjádřit se k otázce amerikanizace a globalizace, nebo také zkoumat vliv masové a populární kultury jako demokratizačního i kulturně deprivačního prvku.
- S manželkou a synem žije v Olomouci.
- Michal Sýkora je autorem odborných monografií, populárně naučných knih a detektivních románů.
- Mezi jeho odborné práce patří:
- Vladimír Nabokov – Od Mášeňky k Daru (2002): Monografie zpracovávající Nabokovovu rusky psanou tvorbu z dvacátých a třicátých let dvacátého století.
- Vladimír Nabokov – „Americká“ témata (2004): Monografie zabývající se druhou polovinou Nabokovovy tvorby, tedy obdobím, kdy pobýval v USA a ve Švýcarsku.
- Dostojevského buldok. O zvířatech a/v literatuře (2006): Populárně orientovaný pohled na slavné romanopisce 19. století, doplněný obrazovou přílohou.
- Vize řádu a světa v moderní próze. Román a „světový názor“ (2008): Autor se pokouší najít smysl postmodernistické literatury prostřednictvím pojmu světový názor.
- Mezi jeho detektivní romány patří:
- Případ pro exorcistu (2012): Detektivní román, který se stal předlohou pro úspěšný televizní seriál.
- Modré stíny (2013): Další detektivní příběh, který byl také zfilmován.
- Ještě není konec (2014): Román, který pokračuje v příbězích detektivů z předchozích knih.
- Pět mrtvých psů (2015): Detektivní román, který se zabývá vyšetřováním série vražd.
- Místo zločinu Ostrava (2016): Román, který se odehrává v Ostravě a sleduje vyšetřování zločinů v tomto městě.
Literárně-historický kontext
Historický kontext
- Michal Sýkora se narodil v roce 1971 v Olomouci.
- V době jeho mládí probíhala normalizace v Československu.
- Společnost byla pod přísnou kontrolou komunistického režimu.
- Po sametové revoluci v roce 1989 došlo k demokratizaci a otevření společnosti.
- Česká republika se stala členem Evropské unie v roce 2004.
Detektivní literatura
- Detektivní literatura se zaměřuje na řešení záhad a zločinů.
- Autoři detektivního žánru často využívají deduktivní metody a logické postupy.
- Sýkora je známý svými detektivními romány, které často obsahují prvky britské detektivní školy.
- Jeho díla jsou charakteristická napětím, přímočarým dějem a hlubokou psychologickou analýzou postav.
- Detektivní literatura je populární nejen v České republice, ale i v zahraničí.
Současníci autora
- Michal Viewegh – český spisovatel, autor románů jako „Báječná léta pod psa“ a „Účastníci zájezdu“.
- Petra Soukupová – česká spisovatelka, autorka děl jako „Zmizet“ a „Pod sněhem“.
- Jiří Hájíček – český spisovatel, autor románů jako „Rybí krev“ a „Selský baroko“.
- Kateřina Tučková – česká spisovatelka, autorka děl jako „Žítkovské bohyně“ a „Vyhnání Gerty Schnirch“.
Dostojevského buldok – O zvířatech a/v literatuře
Základní charakteristika
- Literární forma: próza (odborná)
- Literární druh: epika
- Literární žánr: esej (literárněvědná, populárně-naučná)
- Rok vydání: 2006
- Vydavatel: Host, Brno
- Rozsah: cca 194 stran, obsahuje obrazovou přílohu
Téma
- Kniha zkoumá, jak byla zvířata zobrazována v evropské literatuře 19. století, především v dílech autorů jako Dostojevskij, Turgeněv, Flaubert, Hugo, Tolstoj, Verne, Woolfová a dalších.
- Autor analyzuje, jak literární obrazy zvířat odrážejí dobové vědecké poznání, kulturní stereotypy, antropocentrismus i proměny společenských hodnot. Zvířata nejsou v těchto textech pouze kulisou, ale často se stávají symboly, projekčním plátnem lidských emocí, nositeli významu i samostatnými postavami.
Hlavní myšlenka
- Kniha přináší nový pohled na literaturu prostřednictvím „zvířecí optiky“. Způsob, jakým spisovatelé zachycují zvířata, vypovídá nejen o jejich poetice, ale i o vztahu člověka k přírodě, vědě a společnosti v dané době.
- Přínosem knihy je inspirativní propojení literární vědy a zoologie, které ukazuje, že obrazy zvířat v literatuře jsou vždy výsledkem dobových hodnot, vědeckého poznání i autorské imaginace.
- Sýkora dokazuje, že literatura a přírodní vědy se navzájem ovlivňují, a že zvíře v literatuře je vždy i obrazem člověka a jeho doby.
Motivy
- Antropomorfizace: Připisování zvířatům lidských vlastností a motivů, často jako prostředek k lepšímu pochopení člověka.
- Zvíře jako symbol: Zvířata ztělesňují určité lidské vlastnosti, společenské role, stereotypy nebo dobové obavy.
- Věda a literatura: Vzájemné ovlivňování přírodovědného poznání a literárního zobrazování.
- Zvíře jako monstrum i zachránce: Dvojlomnost zvířecích postav (např. pes jako věrný druh i hrozivé monstrum).
- Kritika antropocentrismu: Reflexe omezení lidského pohledu na zvířata a snaha o překročení tohoto pohledu.
- Zvířata jako literární postavy i vědecké objekty: Porovnání přístupů literátů-přírodovědců a přírodovědců-spisovatelů.
Námět
- Námětem je literárněvědná analýza vybraných děl, v nichž zvířata hrají významnou roli, a zkoumání, jak tyto texty odrážejí dobové vědecké poznání, kulturní stereotypy i etické otázky.
- Autor využívá metodu nového historismu a propojuje literární text s širším kulturním a vědeckým kontextem.
Kompozice a struktura díla
- Kompozice: Kniha je rozdělena do tematických kapitol, které se věnují konkrétním autorům, živočišným druhům nebo literárním a vědeckým paradigmatům.
- Stavba: Každá kapitola analyzuje konkrétní příklady, srovnává různé autory a jejich přístup ke zvířatům, doplňuje literární rozbory vědeckými, historickými a kulturními poznámkami.
- Rytmus: Střídání literárněvědné analýzy, esejistických úvah, populárně-naučných pasáží a odlehčených komentářů.
Vypravěč
- Typ vypravěče: odborný komentátor, literární vědec, esejista.
- Účast na ději: Autor vystupuje jako průvodce, analytik i popularizátor, často s nadhledem a ironickým odstupem.
- Úhel pohledu: Kombinace literárněvědného, kulturně-historického a přírodovědného pohledu.
- Stylizace: Hravá, místy ironická, s důrazem na srozumitelnost a čtivost.
Jazyk a styl
- Slovní zásoba: Spisovná čeština, odborná terminologie, ale i hovorové a ironické obraty.
- Syntax: Střídání delších analytických souvětí s kratšími, údernými větami.
- Stylistické prostředky a příklady:
- Ironie a nadsázka: autor často zlehčuje vědecké i literární stereotypy.
- Metafora: „Veledílo hrůzy“ pro Hugovu chobotnici.
- Přímá řeč a citace: časté citace z analyzovaných děl.
- Esejistická hravost: odkazy na popkulturu, film, vlastní zkušenosti.
- Srovnání a kontrasty: např. Dostojevskij vs. Turgeněv, Hugo vs. Verne.
Charakteristika postav (v rámci analyzovaných děl)
- Zvířecí postavy: Dostojevského buldok, Turgeněvův Trezor a Mumu, Flaubertův papoušek Lulu, Hugova chobotnice, Tolstého barzoj Laska, Woolfové Flush.
- Lidské postavy: Gerasim (Mumu), Blažena (Prosté srdce), Gilliatt (Dělníci moře), vypravěči a přírodovědci (Darwin, Fabre, Goethe, Nabokov).
Časoprostor
- Doba: Především 19. století (romantismus, realismus, počátky naturalismu), s přesahy do 20. století.
- Místo: Evropa (Rusko, Francie, Anglie), částečně Amerika, přírodovědné expedice, literární a vědecké prostředí.
Stručný obsah
Kniha představuje průvodce světem zvířat v literatuře 19. století. Autor analyzuje, jak různí autoři zobrazovali zvířata – někdy jako symboly, jindy jako věrné druhy, monstra nebo objekty vědeckého zájmu. Všímá si rozdílů mezi antropomorfizací, věcným popisem a symbolickým využitím zvířat, a zároveň ukazuje, jak literární obraz zvířat odráží dobové vědecké poznání, společenské hodnoty i kulturní stereotypy.
Podrobný obsah
Kniha začíná úvahou o možnostech poznání zvířecího vědomí a jeho literárního ztvárnění. Sýkora ukazuje, že většina autorů promítá do zvířat lidské vlastnosti a že antropocentrismus je v evropské literatuře téměř nevyhnutelný. V kapitole o Dostojevského buldokovi analyzuje postavu buldoka sira Johna Falstaffa z Nětočky Nězvanovové jako symbolu síly, zloby a nevyzpytatelnosti, který je výsledkem dobových klišé a antropomorfizace. Srovnává to s Turgeněvovým realistickým a empatickým popisem psů (Trezor, Mumu), kde zvíře vystupuje jako věrný druh i projekce lidských emocí.
V části o Hugově chobotnici z Dělníků moře rozebírá, jak Hugo vytváří z chobotnice monstrum, které je spíš produktem básnické obraznosti než zoologické reality, a jak tento obraz ovlivnil pozdější populární kulturu (Verne, film, ilustrace). Další kapitoly se věnují vztahu literatury a vědy: analyzují styl Charlese Darwina, jehož vědecké spisy mají často narativní a detektivní strukturu, a ukazují, jak Darwin ovlivnil nejen biologii, ale i literární styl. Sýkora rozebírá i další přírodovědce-spisovatele (Fabre, Goethe, Poe, Nabokov) a obrací se i k otázce, jak přírodovědci užívají literární prostředky a jak spisovatelé využívají vědecké znalosti.
V závěrečných kapitolách se kniha věnuje otázkám etiky, ekologických hodnot, proměně vztahu člověka a přírody v literatuře 20. století (Faulkner, Woolfová, Beckett), symbolice a významu zvířat v moderním myšlení.
Vlastní zhodnocení
Dostojevského buldok je originální a hravá literárněvědná esej, která přináší nový pohled na literaturu prostřednictvím zvířecí optiky. Přínosem knihy je inspirativní propojení literární vědy a zoologie, které ukazuje, že obrazy zvířat v literatuře jsou vždy výsledkem dobových hodnot, vědeckého poznání i autorské imaginace. Dílo je přístupné jak odborné, tak laické veřejnosti, a je inspirativní pro každého, kdo se zajímá o literaturu, přírodu i vztah člověka ke zvířatům.