Kniha: Řvi potichu, brácho
Autor: Ivona Březinová
Přidal(a): Martina Hladíková
Ivona Březinová
- Česká prozaička.
- Vystudovala český jazyk a dějepis na vysoké škole.
- Věnuje se knihám pro děti, někdy řeší různé formy handicapu či důležitá společenská témata (např. šikana, závislosti, Alzheimerova choroba).
Další díla:
- Blbnutí s Oscarem
- Brumlík a jeho kamarádi
- Chvilka pro pohádku
Literárně-historický kontext
pol. 20 st., Současná světová literatura
- Reakce na to, co se děje ve světě
- Témata války, otázky tzv. třetího světa, globalizace, politické rozdělení
- Jedním ze znaků je pluralita – rozmanitost pohledů, koncepcí
- Velká rozmanitost
- Dochází ke spojení literárních proudů
- Problém mezilidských vztahů (řeší se tu otázka neschopnosti lidí mezi sebou vzájemně komunikovat, v souvislosti s tím se objevuje deprese, pocity úzkosti)
- Mladší generace, chtějí se distancovat od starších (Amerika – beatnici, Anglie – rozhněvaní mladí muži)
- Experimentální literatura
- Nové žánry – vědecko-fantastické, fantasy
- Je zde mnoho nakladatelství, která vydávají tisíce knih
- Knihy se stávají zbožím
Další autoři tohoto období:
- J. K. Rowling
- Stephen King
- John Green
- Jo Nesbø
- Michal Viewegh
- Petr Šabach
- Miloš Urban
Rozbor díla: Řvi potichu, brácho
Téma:
- Kniha ukazuje, jak je složitý život s člověkem, který trpí autismem. Zobrazuje, jak se tito lidé chovají a jaké problémy osoby starající se o ně musí každodenně řešit.
Motivy:
- Autismus, nemoc, rodina, mezilidské vztahy, předsudky, dospívání, odlišnost, nepochopení.
Literární druh:
- Epika (na rozdíl od lyriky zachycuje děj)
Literární žánr:
- Román (rozsáhlý epický žánr s větším počtem osob a komplikovanějším dějem, než u kratších žánrů)
Literární forma:
- Próza (text psaný do odstavců a kapitol)
Kompozice:
- Chronologický děj
- Er-forma
- Členění do kapitol
Postavy:
- Pamela – Čtrnáctiletá dívka. Na svůj věk je rozumná a zodpovědná, protože nechce přidělávat mamince další starosti. Je zvyklá se postarat o sebe i Jeremiáše. Se svým bratrem si je blízká, často jako jediná dokáže vypozorovat příčinu jeho chování. Hezký vztah má i s maminkou, které se snaží pomáhat a povzbuzuje jí, když je z Jeremiášova chování unavená.
- Jeremiáš – Pamelino dvojče. Vzhledově vypadá jako normální kluk, ale trpí těžkou formou autismu. Požaduje pevný řád, postupuje přesně podle programu, který mu jeho matka vytváří na jednotlivé dny z obrázků. Na změny reaguje vzteklými scénami. Miluje pachy, jí pouze kulaté tvary jídla, rád si hraje se zipy a na každý den má specifickou barvu trička, kterou Pamela a maminka musí nosit.
- Maminka – Je velmi starostlivá a pečující. Pro své děti by se rozdala. Vyčítá si, že je její chybou, když má Jeremiáš záchvat vzteku. Každý den zažívá mnoho stresových událostí, snaží se mít vše pod kontrolou, ale při všech povinnostech a starostech občas selže. Dlouho se nechce smířit s tím, že by s nimi už Jeremiáš nežil. Později se Pamele přizná, že se jejího bratra pro Pamelino dobro ještě jako malé dítě pokusila udusit.
- Patrik – Trpí Aspergerovým syndromem, který se řadí mezi poruchy autistického spektra. Kvůli tomu nedokáže rozlišovat emoce, nechápe ironii a vtipy, nepamatuje si lidské obličeje. Je uzavřený, nemá kamarády, dělá mu problém komunikace s ostatními. Je velmi inteligentní, rád ostatní poučuje a nechápe, že je jeho poznatky většinou nezajímají. Zajímá se o meteorologii a každý den zasílá Pamele esemesku s předpovědí počasí.
- Šárina – Pamelina spolužačka a dobrá kamarádka. Na rozdíl od jiných spolužáků je chápavá, Jeremiášovi se nesměje a nestydí se s ním chodit ven, ačkoliv se během procházek chová zvláštně.
- Marťa – Pamelina spolužačka. K Jeremiášovi není tolerantní a empatická. Vypráví o něm ostatním a směje se mu.
- Babička a děda – Babička nejprve autismu nerozuměla a myslela si, že je Jeremiáš jenom špatně vychovaný. Když si přečetla všechny knihy a články o této nemoci, pochopila, že takové chování není chybou Jeremiáše nebo jeho matky. Dědeček byl již od začátku chápavější a má rád Jeremiáše takového, jaký je.
- Otec – Po zjištění, že jeho syn trpí autismem, rodinu opustil a o žádné ze svých dětí se již nezajímal.
Časoprostor:
- Začátek 21. století
- Blíže neurčené české město
Jazykové prostředky:
- Spisovný jazyk
- Hovorové výrazy (např. béčkovým hororu)
- Převažují krátké věty (Jeremiáš většinou mluví jednoslovně)
- Přirovnání (např. připadal jí jako naprostá podpásovka)
Děj:
Pamelin bratr Jeremiáš je autistou. Kvůli problémům, které kvůli jeho nemoci vznikají, se spolu s maminkou často stěhují. Pamela touží po tom, aby se usadili na jednom místě, kde by si našla kamarády a kde by byli všichni šťastní. Jeremiáš dokáže snadno vybouchnout. Při takovém výlevu hlasitě křičí i hází s věcmi. Kvůli tomu sousedi rodinu nemají rádi, protože nechápou, že je Jeremiáš nemocný. Pamele se začne líbit spolužák Patrik, přestože se v mnoha situacích chová zvláštně. Později se doslechne, že má Aspergerův syndrom. Díky autismu jejího bratra dokáže Patrikovy pocity a důvody zvláštního chování pochopit. Rodinu navštíví sociální pracovnice a hrozí jim ústavem. Jeremiáš je stále agresivnější. Pokouše svou asistentku ve škole, a dokonce napadne i vlastní matku. Je proto umístěn do stacionáře, ale na víkendy jezdí domů za maminkou a Pamelou.