Kniha: Smrt krásných srnců
Autor: Ota Pavel
Přidal(a): Michal, Artur U., BAR17Z
Ota Pavel
- prozaik, novinář, povídkář, sportovní komentátor
- vášnivý rybář
- témata rybařina, Berounka a její okolí (dětství), židovství, vlastni rodina a dětství, sport
- spousta autobiografie (inspirace ve vlastním životě)
- originální pojetí židovské tématiky
- tenkrát typický pohled — utrpení Židů v koncentračním táboře, bolest, bezmoc a strádání, …
- hrdinství Židu, vnitřní sil
- blízký přítel — Arnošt Lustig (oba psali o hrdinných Židech)
- píše knihy pro ostatní (ne pro sebe, ale pro peníze)
- pocta Berounsku (životní poslání)
- miloval kraj, cely život se mu snažil vzdát hold, poctít ho, odvděčit se za všechny krásné vzpomínky z dětství
- pocta Židům a jejich síle, odvaze
- pocta Berounsku (životní poslání)
- maniodepresivní psychóza (asi 12x v Bohnicích)
- halucinace, deprese, …
- myšlenky na sebevraždu (ale nechtěl umřít, dokud nenapíše o Berounsku)
- kontrast k optimisticky laděným dílům (velmi povzbuzující, světlé, plné naděje)
Dílo
- povídky a reportáže ze sportovního prostředí
- povídky o přírodě (Smrt krásných srnců, Jak jsem potkal ryby, Jak šel táta Afrikou, Zlatí úhoři)
Autorovy znaky:
- židovský původ, autor drobných próz, vypravěčské mistrovství, lyričnost, inspirace – otec, obchodní cestující, renesanční typ člověka, příroda kolem Berounky, křivoklátské lesy, sportovní prostředí
Autorský styl
- volnost, spousta odboček (podobna vzpomínání starého dědečka u krbu, vyprávěni) = „psaní povídek je jako procházka lesem křížem krážem“
- zdánlivě nesouvisející informace
- určitý zlom v příběhu -> v momentě, kdy přichází Hitler k moci
- najednou 0 volnost a svoboda, konec pohody -> vážnost
Literární směr (obecně doba vzniku díla):
- 1971 česká próza a drama 2. Pol. 20 století, 3.vlna válečné proźy
- v české literatuře ovlivněno částečně druhou světovou válkou, částečně komunistickým režimem (projevuje ve 3 vlnách)
- 3. vlna – přelom 60. – 70. let 20. století- vzpomínková próza, návraty, dílčí témata
- Znaky: návrat k epice, válka přestává být dominantní, stává se kulisou, v příbězích se objevují prvky nadsázky, grotesky a humoru
- kritika (režimu, cenzury, …)
- vězeňská literatura, historická próza, díla socialistického realismu
- žurnalistická beletrie, poetická próza (Smrt krásných srnců)
Další autoři
- Arnošt LUSTIG (Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou — novela)
- Ivan KLÍMA (Žid; Soudce z milosti — generační román)
- Josef ŠKVORECKÝ (Příběh inženýra lidských duší, Zbabělci — romány, autobiografické prvky)
Rozbor díla: Smrt krásných srnců
Literární druh: epika (střední epika)
Literární žánr: autobiografický povídkový soubor
- Autobiografická próza, Povídka– Kratší příběh s poutavou zápletkou, jednoduchý děj (umění zkratky,charakteristiky popisu)
Znaky díla:
- úplně obyčejný život a obyčejní lidé = „stoprocentní příběh“ (věnoval mu vše)
- nejlepší pocta, jakou mohl vzdát svému milovanému kraj i, považoval za nejlepší dílo – psal i spoustu jiných děl, ale ‚Smrt krásných srnců‘ je srdcovka
- vzdor proti režimu – vzájemná solidarita lidi, lidskost, pochopeni a snaha pomoci – i nejobyčejnější člověk je schopen hrdinství (lidé riskovali i když nemuseli)
Okolnosti vzniku:
- Autorovo dětství, 2 světová válka
- Začínal jako redaktor což mu umožnilo i hodně cestovat díky tomu napsal například prózu se sportovním tématem Dukla mezi mrakodrapy , poté když se projevila jeho choroba začal vzpomínat na dětství a díky tomu vznikly autobiografické povídky jako : Smrt krásných srnců a Jak jsem poznal ryby
Jazykové a stylistické prostředky:
- Přímá řeč, jednoduchý přirozený jazyk, autor užívá obecnou češtinu, rybářský slang, hovorový jazyk. v celé knize se objevují záporně i kladně zabarvené výrazy (tatínek, škarpa)
- využívá lidové slovesnosti; vyjadřování v knize čtenáře zaujme, je živé a naplňuje ho,některá slova a věty zní velmi poeticky, básnično
- cizí výrazy
- styl díla je velmi popisný, soustředění se na detaily, atmosféru
- v každé povídce prvek záhady, mystična
- setkání pohledů psa a člověka (vzájemné pochopení, přerod psa ve vlka, …) kontrast, napětí
- přívlastky (štiky jak krokodýlové)
Tématická výstavba:
Vypravěč – ich-forma
- Sám v příběhu nevystupuje, až úplně na samém konci – mluví za otce a ostatní postavy – píše o svém dětství z pohledu dítěte i ze současnosti – „Tenkrát jsem nevěděl, že …“
Děj a kompozice – Povídky:
- Kniha sedmi povídek,
TÉMA A HLAVNÍ MYŠLENKA:
- Vzpomínání na dětství a dospívání Oty Pavla, na problémy s židovstvím. Popisuje, co potkalo jeho rodinu v předválečném, ve válečném a v poválečném období.
Hlavní myšlenkou je ukázat vztah člověka s přírodou a jak je důležité mít i dobrý vztah v rodině. Poukazuje rovněž na obětavost rodičů, na jejich toleranci, na jejich sny a touhy. - Tatínek musel nasytit své syny před tím, než je pošlou do Terezína.
Kompozice
- chronologická – jednotlivé příběhy jsou za sebe poskládány tak, jak se postupně staly
- jeden příběh
TÉMA A HLAVNÍ MYŠLENKA:
- Tatínek musel nasytit své syny před tím, než je pošlou do Terezína.
- Vzpomínání na dětství a dospívání Oty Pavla, na problémy s židovstvím. Popisuje, co potkalo jeho rodinu v předválečném, ve válečném a v poválečném období.
Hlavní myšlenkou je ukázat vztah člověka s přírodou a jak je důležité mít i dobrý vztah v rodině. Poukazuje rovněž na obětavost rodičů, na jejich toleranci, na jejich sny a touhy.
Postavy
- Otec Leo Popper – hodný, starostlivý tatínek. Vášnivý rybář,energický člověk,a dobrý kamarád Karla Proška,jeho oblíbená věta byla: „ Vyděláme na tom majlant!“ Období blahobytu se vždy střídají s obdobím hladu a bídy. Pracoval ve firmě Elektrolux jako obchodní zástupce, prodával vysavače (tatínek se zamiloval do Irmy, manželky generálního ředitele této švédské firmy,plný vitality, má smysl pro humor, je posedlý svými touhami a sny,žádný z neúspěchů ho nikdy neodradí a bezhlavě se vrhá do každé příležitosti; Žid, dobrý obchodník, má rád ženy, miluje rybaření a rybníky; velmi šarmantní; v době války se ukazuje jako skvělý otec.
Maminka – starostlivá, milující, hodná,velmi tolerantní a laskavá, svému muži odpouští všechny prohřešky; mnoho se o ní v díle nedozvíme, vypravěč (Ota) ji věnuje málo pozornosti; své děti vedla k lásce k vlasti; křesťanka, jejím snem je dovolená v Itálii. - Strejda Prošek z Luhu pod Bánovem – všeuměl, král pytláků, sžitý s přírodou u Křivoklátu a Berounky,rodina u něho tráví víkendy i prázdniny; má psa Holana, jenž mu byl vždy věrný a doprovázel ho při pytlačení,přátelský, rozuměl si s tatínkem, vášnivý rybář
- Ota Pavel – jeho otec je pro něho vzorem, má dobrý vztah k přírodě; celý příběh vypráví on; zaměřuje se hlavně na osudy tatínka
Čas
- první polovině 20.století, Čechy,Většina děje se odehrává ve 30. a 40. letech (válka) 20. století. Závěrečné 3 povídky se odehrávají po válce.
Prostor a prostředí:
- povodí Berounky – Křivoklátsko
Stručný obsah povídek
Nejdražší ve střední Evropě
- V první povídce tatínek koupil rybník s pouze jednou rybou. Panu Václavíkovi se pomstil tím, že mu prodal ledničku bez jakéhokoliv vybavení. Když po něm chtěl pan Václavík vysvětlení, tatínek mu řekl že to bylo jako s tím rybníkem, navenek krásný ale uvnitř nic nebylo.
Ve službách Švédska
- Druhá povídka ukazuje, jak byl tatínek schopný obchodník ve firmě Elektrolux. V prodeji vysavačů a ledniček se stal nejprve mistrem republiky, a později i mistrem světa. V této povídce se spřátelil s věhlasným malířem Nechlebou. Chtěl od něj namalovat paní Irmu, do které byl tajně zamilovaný, ale pan Nechleba odmítl.
Smrt krásných srnců
- Třetí povídka je o tom jak tatínek jel svým synům, kteří měli nastoupit do koncentračních táborů, pro pořádné poslední jídlo před odjezdem a přivezl jim jelena díky pomoci pana Proška a Holana.
Kapři pro Wehrmacht
- Čtvrtá povídka vypráví o odebrání tatínkova milovaného rybníka Němci. Když se dozvěděl, že ho povolali do koncentračního tábora, noc před odjezdem rybník vylovil. Po jeho odjezdu maminka s mladým Otou vyměňovali kapry za jídlo. Když nastal výlov rybníka, Němcům nezbyl ani jeden kapr.
Jak jsme se střetli s Vlky
- Pátá povídka je o soutěži v chytání ryb mezi rodinou Popperových a rodinou Vlkových. Tehdy Vlkovi porazili Otu a tatínka.
Otázka hmyzu vyřešena
- Šestá povídka popisuje tatínkovy poválečné obchody, kdy se mu už moc nedařilo. Začal s prodejem mucholapek s panem Jehličkou, ale po neúspěchu tatínek podal výpověď a pan Jehlička všechny mucholapky spálil. Na konci se tatínek dozvěděl, že mucholapky byly hitem, když je prodávali Holanďané pod názvem FlyKiller.
Králíci s modrýma očima
- V poslední povídce Otův tatínek začal prodávat králíky. Takhle to dělali asi 10 let, poté tatínek nechal králíky tetovat a vzal je na výstavu. Z té se vrátil bez králíků, kteří měli nedostatky, a proto je vypustil na svobodu. Když přišel pěšky z výstavy, maminka mu rychle zavolala sanitku. Před odchodem dal ještě ceduli na vrátka: PŘIJDU HNED, ale už se nikdy nevrátil.
Různé (i neliterární) adaptace:
- Smrt krásných srnců (s Karlem Heřmánkem )
- Zlatí Uhoří (s Vladimírem Menšíkem)
Díla, která navazovala:
- Jak jsem poznal ryby
Reakce okolí, popř. kritiky:
- „Ota Pavel dokázal v jedné jediné knížce zachytit komické příběhy a zároveň strastiplné a bolestné. Je jedním z mála autorů, který se dokázal věnovat jak útrapám války, tak i době veselí a štěstí. To jen svědčí o jeho uměleckých kvalitách.“